Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Aston Martins nye hyperbil

nordisk mytologi’s kriger-paradis

Steffen F. Olesen
19/06-2019 kl. 06:00

Aston Martin’s kommende hyperbil – som blev afsløret på Geneva motor show under kodenavnet RB-003 – er blevet døbt, og har taget navn efter nordisk mytologi’s kriger-paradis.

Aston Martin’s association med bogstavet V kan spores tilbage til 1951, da navnet ”the Vantage” uofficielt blev tildelt preformance varianterne af Aston Martin DB2.

En tradition blev efterfølgende år bragt til live gennem navne som Vantage, Virage, Vanquish og Valkyrie, og RB-003 er den næste i rækken med produktionsnavnet Valhalla.

Den nye model er afkom nummer 2 i partnerskabet mellem Aston Martin og Red Bull Advanced Technologies, og har til formål at skabe en bro over det gabende hul, mellem Valkyrie og Vanquish i Aston Martin’s hurtigt voksende mid-engine serie.

Rygterne går på at Valhalla’s twin-turbo V6 motor yder på den gode side af 1000 heste, og den skulle efter sigende præsterer så godt, at den bliver en oplagt konkurrent til biler som Ferrari SF90 og McLaren Speedtail. Og som det sig hør og bør på en hyperbil, er en stor del af bilen selvfølgelig opbygget af det pureste kulfiber.

Chefen hos Aston Martin udtaler: “The Valkyrie is the fastest production car ever and now we’ve created a son of it that’s a halo car above everyone else’s range, like the P1, LaFerrari and McLaren Senna.”


Aston Martin Valkyrie 


Selvom at Valhalla har adopteret en del af sit udseende fra Valkyrie, kommer den til at være meget mere hverdags orienteret. For eksempel åbner dørene fremad, nøjagtig som på Fru Jensens gamle Skoda, og der vil også være plads til den mest nødvendige bagage.

Hertil har Aston Martin også valgt at udvide midterkonsollen, så der er mere plads mellem fører og passager.

Kabinen er konstrueret omkring føreren, for at skabe en perfekt balance mellem førersædet, ratstammen, pedalerne og instrumentbordet.

Hertil er der på rattet installeret en lille skærm, med et infotainment system hvortil man kan spejle indholdet fra sin smartphone.

Aston Martin har endnu ikke offentliggjort de eksakte specifikationer for motoren, men de har tydeligvis været besat af vægtreduktion såvel som motorkraft.

Hvis man eksempelvis placerede både forlygter og baglygter på bade badevægten, ville man opdage at deres vægt tilsammen, er lavere end en enkelt DB11 forlygte.

Udviklingen af Valhalla er stadig i gang, med 130 hårdtarbejdende medarbejdere placeret under taget hos Red Bull Advanced Technologies i Milton Keynes, og den færdige model skulle efter planerne være 90% magen til bilen vist på Geneva motor show.   

 

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere