Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

4×4 på el og steroider

Bare fordi en bil er grøn behøver den ikke være lille

Johannes Nipper
10/12-2009 kl. 21:15

Hidtil har de fleste elbiler været små af statur, dels fordi det begrænser vægt og vindmodstand, og dels fordi elbilers rækkevidde er bedst egnet til by og nærtrafik, hvor en lille dimension er at foretrække.

Men det har tyske RUF, der til daglig tuner Porscher, besluttet sig for at vende på hovedet. I en tid hvor biler gerne skal gå langt på literen og hvor store firehjulstrækkere er mindre populære end halsbrand. Har tyskerne lavet en el-firehjulstrækker.

Dette er ikke første elbil fra RUF, der tidligere i år præsenterede en ombygget og eldreven Porsche 911 konceptbil med tilnavnet Greenster. 

Grundmodellen for den nye el-Porche, Cayennen, hører normalt til de rigtigt slemme drenge hvad angår forbrug, og miljø svineri. Men i RUF udgaven – eRUF Stormster, er det eneste biprodukt den vindturbolens det let modificerede karosseri efterlader sig på sin vej.

Det er ikke hverdagskost at en bil med en egenvægt på over 2.5 ton og 362 hk. kan betragtes som grøn, og sparsom med elektriciteten er Ruf Cayennen nok heller ikke i forhold til andre, mindre elbiler. 0-100 tiden ligger i hvert fald omkring 10 sek. hvilket vidner om hvor meget vægt der skal flyttes på.

Bilen skulle de store tal til trods, kunne køre 200 km. på en opladning, og en sådan skulle ikke tage mere end en time at gennemføre.

Det forventes at Stormster bliver bygget i et begrænset antal, og fremtidige ejere vil selv kunne vælge om man vil have den i det iøjnefaldende grønne Ruf design, eller lidt mere afdæmpet standard Cayenne trim.

Skriv et svar