Audi går ind i Formel 1 - MagaCin
FacebookYoutubeTwitterInstagram
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Audi går ind i Formel 1

Fra 2026 vil Audi konkurrere i FIA Formel 1 World Championship med en specialudviklet power unit.
Steffen F. Olesen
29/08-2022 kl. 10:17

Audi annoncerede sin deltagelse på en pressekonference fredag morgen ved Belgiens Grand Prix i Spa-Francorchamps. Ved pressekonferencen besvarede Markus Duesmann, CEO for AUDI AG, og Oliver Hoffmann, øverste ansvarlige for teknisk udvikling hos AUDI AG, spørgsmål i selskab med Formel 1-præsident og CEO Stefano Domenicali og Mohammed ben Sulayem, præsident for det internationale automobilforbund (FIA).

“Motorsport er en integreret del af Audis DNA,” siger Markus Duesmann. “Formel 1 er både en global scene for vores brand og et meget udfordrende udviklingslaboratorium. Kombinationen af høj ydeevne og konkurrence er altid en drivkraft for innovation og teknologioverførsel i vores branche. Med de nye regler er det nu det rigtige tidspunkt for os at engagere os. Når alt kommer til alt, forfølger både Formel 1 og Audi klare bæredygtighedsmål.”

Den afgørende faktor for Audis indtræden er, at verdens mest populære racerserie bliver mere bæredygtig og omkostningseffektiv. Det nye tekniske reglement, der gælder fra 2026, fokuserer på større elektrificering og avanceret bæredygtigt brændstof.
Ud over det eksisterende loft over omkostningerne for teams, vil der blive indført et omkostningsloft for motorproducenter i 2023. Derudover har Formel 1 sat sig det ambitiøse mål om at være en CO2-neutral racerserie i 2030.

Formel 1 transformeres
Oliver Hoffmann siger: “Med de store teknologiske spring, som serien tager i 2026 hen imod bæredygtighed, kan vi tale om et nyt Formel 1. Formel 1 er under forandring, og Audi ønsker aktivt at støtte denne rejse. En tæt forbindelse mellem vores Formel 1-projekt og AUDI AG’s tekniske udviklingsafdeling vil muliggøre synergier.”

Fra 2026 vil den elektriske effekt til power unit’en, bestående af en elmotor, batteri, styreelektronik og en forbrændingsmotor, stige kraftigt i forhold til nutidens Formel 1-drivlinjer.
Elmotoren vil da være næsten lige så kraftig som forbrændingsmotoren, der har en effekt på omkring 400 kW (544 hk). De højeffektive 1,6-liters turbomotorer kører på avanceret bæredygtigt brændstof – også en forudsætning for Audis indtræden i serien.

Den store interesse for Formel 1 er global, og racerserien er en af de sportsbegivenheder med den højeste dækning i verden. I 2021 så mere end 1,5 milliarder tv-seere løbene.
Formel 1 seriens popularitet er stigende, og på sociale medier oplever Formel 1 nu de højeste vækstrater blandt verdens mest populære sportsgrene.

Power unit bliver udviklet i Neuburg
Motorenheden vil blive bygget på Audi Sports avancerede kompetencecenter for motorsport i Neuburg an der Donau, ikke langt fra AUDI AG’s hovedkvarter i Ingolstadt. “Til udviklingen og fremstillingen af Formel 1-drivlinjen vil vi bygge på den værdifulde ekspertise fra vores motorsportsmedarbejdere, fortsætte med at investere i vores motorsportscenter og også rekruttere højt specialiserede fagfolk,” siger Audi Sport Managing Director Julius Seebach, som organiserede Audis indtræden i Formel 1 som en del af Audis omlægning af motorsport.

I Neuburg er der allerede testbænke til Formel 1-motorer, elmotorer og batterier. Den nødvendige udvidelse med hensyn til personale, bygninger og teknisk infrastruktur er i øjeblikket ved at blive foretaget og forventes at være på plads inden årets udgang.
Et separat selskab blev for nylig grundlagt til power unit-projektet som et fuldt ejet datterselskab af Audi Sport.

Adam Baker, der er uddannet ingeniør, overtager ledelsen af virksomheden og dermed Formel 1-projektet som administrerende direktør. Han har haft forskellige ledende stillinger for producenter og teams inden for motorsport. Før han kom til Audi i 2021, arbejdede han for FIA i tre år.

Audi vil annoncere hvilket hold, de vil stille med i 2026 inden udgangen af 2022.

Audis konceptmodel

Formel 1-beslutningen styrer Audis motorsportsfokus
Audi Sport samler sine styrker til Formel 1-projektet og indstiller som følge heraf sit LMDh-projekt. Motorsportsdivisionen havde for nylig indstillet udviklingen af sportsvognen til langdistanceløb. Sideløbende med Customer Racing vil Audi Sport fortsætte sit innovationsprojekt med RS-Q e-tron i Dakar Rally.
Næste år er Audis mål en samlet sejr i ørkenen.

Uanset om man taler World Rally Championship, World Sportscar Championship, amerikansk motorsport, DTM, Le Mans eller Formel E, så har Audi Sport sat standarder i mange kategorier med adskillige titler.
“Formel 1 er den næste store milepæl i Audis motorsportshistorie,” siger Julius Seebach.

Rolf Michl efterfølger Julius Seebach
Audis indtræden i Formel 1 markerer afslutningen på en omstilling af Audi Motorsport, men også afslutningen på en formativ periode hos Audi Sport GmbH. Administrerende direktør Julius Seebach tiltræder i AUDI AG den 1. september 2022 og vil påtage sig et nyt strategisk forretningsområde inden for teknisk udvikling, der refererer direkte til direktionen.

Fra 1. september efterfølges Seebach af Rolf Michl, som har været Chief Operating Officer Racing hos Audi Sport siden februar. Sammen med Dr. Sebastian Grams vil han udgøre ledelsen for Audi Sport GmbH. Michl er uddannet i business administration og er mangeårigt medlem af Audi Sport-familien. 


Kilde: Audi Danmark

Del med en ven

Skriv et svar