Rundt om Hyundai Kona Electric
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Rundt om Hyundai Kona Electric

Rækkevidde og acceleration er i top, mens køreegenskaber er mere gennemsnitlige
Mathias B. Høj
03/12-2018 kl. 10:45

Ikke ufortjent har Kona Electric fra Hyundai tiltrukket sig en del opmærksomhed – og en finaleplads i Årets Bil. Det er et sammenspil af en af en brugervenlig pris og en rækkevidde, som når over 400 km på en opladning, uden at det af den grund er Tesla'ske priser. Versionen med en 150 kW motor og den opgivne rækkevidde på 482 km kan erhverves for fem kroner mindre end 300.000 kr. Så det er en bil som ikke nødvendigvis kun er til rådighed for topskattebetalerne. 

At den så også ser lidt frisk ud, på den trendy crossover/SUV-agtige måde, taler til dens fordel i forhold til salgstal. I Norge, hvor bilmarkedet virkelig favoriserer elbiler, er ventetiden allerede meget lang.

I store, grove træk minder bilen om Kona-modelvarianterne med forbrændingsmotor, som MagaCin allerede har testet. Men fysiske forskelle er der, idet batteripakken fylder bagtil, og for at bagagerummet skal have en rimelig størrelse, er elversionen en smule højere. Til gengæld lægger det lavt placerede batteri en god, lavt placeret vægt (og dermed tyngdepunkt), så den ekstra højde ikke gør bilen alt for vindfølsom og nervøs i sving.

Køregenskaber

For den kører habilt, med en affjedring som er væsentligt hårdere sat op end eksempelvis Citroens. Svingegenskaberne er ikke verdensklasse, men ved almindelig kørsel i by og på landevej er der ikke noget at udsætte. Den adaptive fartpilot er en af de bedre og også vognbaneassistenten er af de mere brugbare.

Legebørn som undertegnede vil nyde godt af muligheden for at kunne indstille niveauet af rekuberation, dvs. genindvinding af strøm ved motorbremsning, og klikke bilen i Sports køreprogrammet. Så får den ellers så civiliserede Kona pludselig masser af kant og bliver sådan som jeg elsker elbiler mest: masser af moment og en motorbremse så kraftig at bremsepedalen stort set står urørt. Acceleration og moment er voldsomt, også selvom bilen allerede er i fart. Hjulspind ved 60 km/t er bestemt en mulighed, hvis Kona'en får bundgas på en vinterkold vej. Og vips, har man en bil som både manden og konen vil synes om, hvis vi nu skal køre på de store klinger, hvad fordomme om kønnene gælder.

Teknologi

Som elbiler er flest, er der tænkt lidt mere over aerodynamik, end på modellerne med forbrændingsmotor. Plastic-hjulkapsler uden over alufælge sørger for lavere vindmodstand. Og med en elmotors begrænsede varmeudvikling er et fysisk stort kølergitter heller ikke nødvendigt.

Med en stor, tung batteripakke og en elektrisk motor som fysisk fylder mindre end en forbrændingsmotor, er karosseriet naturligvis også tilegnet en elbil. Det er forstærket omkring batteriet, mens en stor bundplade sørger for at mindske luftmodstanden under bilen. Batteriernes ideelle driftstemperatur er omkring 20C, så modulerne i batteripakken kan både opvarmes og nedkøles med vand. Batteripakken er opdelt i moduler (tre moduler i versionen med 312 km rækkevidde og fem i versionen med 482 km) og i disse moduler sidder de enkelte battericeller, som alle overvåges af bilens computer. Batteripakken er der otte års garanti på.

Opladning til 80 % batterikapacitet kan med den rigtige lader lade sig gøre på 54 minutter. Men det er muligt at indstille en maksimal opladningsprocent. Og hvorfor i alverden så det? Især kunder i lande med bjerge ønsker at kunne oplade ved motorbremsning, og i den henseende er nedkørsel fra en Alpetop penge direkte i foret. Medmindre batteriet allerede er på 100%, så intet kan genvindes og man derfor blot slider bremseklodser på vejen ned.

Priser og Clever 

Priserne for Kona Electric starter ved 270.000 kr. for en Trend udstyrsversion med 312 km rækkevidde og en 100 kW motor. Selvom rækkevidden er rigelig til fleste, er Trend versionen med den stærkere 150 kW motor og 482 km rækkevidde til 300.000 det mere attraktive bud. Topversionen Premium, med samme motor og rækkevidde koster 400.000 kr. Så får man bl.a. også lædersæder med køling, større touchskærm og semiautomatiske LED-forlygter.

Med til prisen er også muligheden for et Clever ubegrænset forbrug af strøm til bilen fra 399 kr/mdr. for Clevers ladestandere. Vil man også have egen ladestander i hjemmet, stiger prisen til 599 kr/mdr.  Med et stort kørselsbehov, er der dermed mulighed for en ret lav kilometerpris.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start