Mini-test: Peugeot Rifter klarer dybt urimelig test
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Mini-test: Fornuftig familiebil består møgvejrstest

Det skulle have været en hygge-test-tur i høj sol, men efteråret ville det anderledes. Peugeot Rifter kom i sandhed til eksamen i Livets Hårde Skole
Mathias B. Høj
26/10-2018 kl. 21:02

Hvis du ikke kender Peugeot Partner, kender du helt sikkert Citroen Berlingo. En praktisk, men i de tidligste versioner, tudegrim bil, som synes bygget kun med foragt for køredynamik og design. Pladsen var rigelig og jokesene om mænd der kørte Berlingo ligeså: at her var en mand der havde givet op i livet, kastet håndklædet i ringen og ladet konen indtage den sidste testostoronbaserede bastion manden kunne have. Nemlig indkøbet af bil.

Peugeot Partner var cirka lige så trist at beskue, selvom de senere års opdateringer har mindsket øjenbæ-faktoren. Men nu er Partner ude og inde er Rifter. En mere kantet (på den fede måde) og rummelig bil, med tydelig inspiration fra SUV-segmentet. Men også med 18 cm frihøjde, så den voluminøse bil kan tage noget terræn og tæsk fra Livets Hårde Skole. Eller det er i hvert fald hvad Peugeot gerne ville have os til at tro, og havde derfor inviteret til testkørsel på Fanø, så den store testbil kunne blive testet i knap så asfaltdominerede omgivelser.

Hvordan kører den?

Peugeot Rifter i udstyrsvarianten Allure blev afhentet i Århus, hvorfra vi tog motorvejen til Esbjerg. For de geografisk udfordrede kan oplyses, at færgen til Fanø afgår derfra. Turen bød på led storm med kraftige vindstød, hvor kørsel på Vejlefjordsbroen var frarådet for vindfølsomme køretøjer. Nu er Rifter en stor og især høj bil (1880 mm) og sidevind kan i den grad mærkes mod de næsten lodrette sider. Det minimale rat måtte konstant korrigeres for at undgå overkørsel af vejstriber, og familiebilen slingrede næsten så meget som lastbilerne.

Under roligere vejrforhold er Rifteren nemmere at kontrollere, men dynamiske køreegenskaber har den ikke. Underholdende vil også være et stort ord at bruge, men hæderlige køreegenskaber er meget passende. Størrelsen giver i sagens natur vindfølsomhed og den firecylindrede dieselmotor kæmper for at øge hastigheden på motorvej. Men til Årets Bils indledende runde, hvor de fem finalister skulle findes, tog undertegnede den store familiebil rundt på Jyllandsringen og svingdynamikken (eller manglen på samme) er slet ikke så skidt som man skulle tro. Affjedringens hårdhed hjalp til, at den store Rifter faktisk formåede at drifte. Værsågod selv at lave ordspil.

I by er Rifteren i særdeleshed brugervenlig, med de store ruder og dermed gode udsyn, kombineret med en for bilstørrelsen meget lille venderadius. Og så sidder man højt og har dermed en god udsigt.

Og uden asfalt?

Fanøs vestvendte strand bød på mulighed for at køre i sand af forskellig hårdhed og med varierende vandindhold. Test-Rifteren var ikke udstyret med Grip Control, men forcerede alligevel både vandhuller og meget kuperet underlag. Gamle forsyningsveje til klitternes betonbunkere fra krigens tid, bestående af (knækkede) betonplader, knuste mursten og kæmpe sten generelt, klarede Rifteren med sine 18 cm frihøjde også fint. Ved ren beskuelse virker den store familiebil ikke så terræn-fæhig, men den klarede alle urimelighederne uden at kny.

Motorvarianter

Der findes flere motorvarianter til Rifteren: skal det være benzin, tilbydes en 1.2 PureTech med manuel sekstrinsgearkasse og 110 hk, eller 130 hk med ottetrins automatgear. Diesel fås i 75, 100 og 130 hk  versioner med 1.5 BlueHDI motoren med seks manuelle gear. Til den stærkeste variant er der mulighed for en ottetrins automatgear.

Kabine

Efter at flosklen med ”der findes ikke dårligt vejr; kun dårlig påklædning” var blæst væk i de regnmættede orkanstød, var det altid taknemmeligt at komme tilbage til kabinen. Og kabinen byder på masser af plads til føreren, hvor man næsten føler man sidder på en stol i et hus – så store er vidderne. Der er plads til store armbevægelser, hvis man er til den slags. Forsædet er behageligt med armlæn og er godt justerbart i højden.

Bagtil er der også masser af plads til lange ben og i højden, men voksne passagerer vil gnubbe skuldre på bagsædets tre pladser. Bagsæder og passagersæde fortil kan lægges ned for maksimal læsseplads.

Skydedøre i siden giver adgang til bagsæderne, hvilket helt sikkert vil gøre mindske bøvl og risiko for dørskader på tætte parkeringspladser. Det er også muligt at blot at åbne bagruden, frem for hele bagsmækken, hvis mindre ting skal lægges ind på hattehylden bagtil.

Storfamilier kan købe en ekstra lang syvpersoners Rifter, med en ekstra sæderække, som prismæssigt starter ved 245.000 kr. Men det var den ”korte” (4403 mm) version vi testede. Der er masser af aflæggeplads og rum overalt man ser hen. Bagagepladsen er på ikke mindre end 775 L, og 3000 L hvis man lægger sæderne ned. Den lange Rifter byder på henholdsvis 1050 L og, hold nu fast, 4000 L med sæderne nede!

Sammenfatning

Rifter klarer disciplinen med plads til passagerer, praktiske løsninger og ekstrem meget rummelighed – tilsat en smule terrænegenskaber – godt. Og især godt, når man tager startprisen med i betragtning. Det er en stor bil, med behagelige køregenskaber som matcher en hverdag med børnetransport og indkøb. Men som også understøtter, når der bliver lidt for meget hverdag, og familien vil have oplevelser hvor asfalten holder op.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start