Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Anmeldelse: Retro Revyen 2019

Vi har læst Retro Revyen 2019 igennem. Se dommen her

Gunnar Skrydstrup
27/03-2019 kl. 08:49

Når man i mange år har haft en konstant interesse for klassiske biler og motorcykler, så er enhver fornyelse af udbuddet af læsestof om emnet en berigelse. Alligevel lod jeg Retro Revyen 2019 blive på hylderne, når jeg stødte på den på mine jævnlige ”togter” efter blade med for mig interessante artikler om gamle køretøjer. Det var ikke, fordi denne ”Danmarks nye klassiker-årbog”, som der står på ryggen af den, ikke så nogenlunde interessant ud, at jeg med en let hovedrysten lod den blive i kioskerne, det var prisen, der gjorde den helt uinteressant. ”Kr. 189,95 kr” er der anført med temmelig småt på forsiden, og efter mine begreber skal der meget til, før et 164 siders hæfte i format 255 x187 mm er så meget værd. For det beløb kan man for eksempel få 4 numre af et udmærket tysk klassiker-blad, og for 193,50 kr, kan man få tre numre af af det pænt lavede og velskrevne danske ”Motor classic”. Så selv om Klassiker Revyen i og for sig så nydeligt ud, og det altid vækker en vis interesse, når der kommer noget nyt om halvgamle biler, så bestod den altså ikke ”tag mig med hjem-testen”, før MagaCin-redaktøren fortalte, at han havde fået et eksemplar af en ”ny klassiker-årbog” og spurgte, om det var noget for mig at anmelde den.    

Hvorfor Retro Revyen kaldes en årbog, er ikke helt indlysende, da indholdet ikke adskiller sig nævneværdigt fra det, man finder i almindelige både danske og udenlandske blade om gamle biler. Det eneste, som jeg ikke har set i noget dansk blad før, er en 16 sider ”Prisoversigt på 2.000 klassikere”. Det kan ved første øjekast virke ganske imponerende, at nogen har brugt en masse tid og kræfter på at samle så mange oplysninger om klassiker-priser. Ved nærmere eftersyn viser det sig dog at være noget af en fuser. Der er nemlig ikke tale om danske priser med registreringsafgift, men om tyske priser fra firmaet Classic-analytics, som jo normalt er nogle helt andre og lavere end de danske priser, da tyskerne ikke har noget, der svarer til den danske registreringsafgift at slås med. I øvrigt har alle tyske klassiker-blade med respekt for sig selv tilsvarende oversigter fra samme firma i hvert eneste nummer. Disse blade fås i løssalg i Danmark fra rundt regnet 45 til 55 kr pr. nummer, og de fleste har vel en telefon eller lommeregner, der er i stand til at gange euro-beløbene med 7,5, hvis de er interesserede i at kende prisniveauet og ikke lige gider at sidde og rode rundt på mobile.de eller lignende steder.

Det skal dog siges til Retro Revyens fordel, at den medtager en del priser på biler, der kun er omkring 20 år gamle, hvor de tyske blade for det meste kun går ned til 30 år, der er den tyske grænse for, hvornår et køretøj kan få veteranstatus. Bladet Youngtimer – det er tysk på trods af navnet – har dog i hvert nummer en prisoversigt over cirka 900 modeller, som går ned til en alder på 15-20 år, men det kan være noget svært at finde i Danmark.

På de 164 sider kommer Retro Revyen 2019 rundt om en række modeller, som inklusive store fotos har fået tildelt 10 sider hver. Det begynder med Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione fra 1987 og fortsætter med BMW 2002 Turbo fra 1973 til en sammenlignede afprøvning af, hvad der vel nok noget dristigt betegnes som ”tre britiske ikoner”, Lotus Elite 503, Gilbern Invader Mk. III og Reliant Scimitar GTE SE5, der tilsammen har fået 19 sider i bladet. Herefter følger hver for sig køreindtryk og historien om fire modeller, som nok i højere grad kunne fortjene betegnelsen ikoner. Nemlig Citroen SM (1970), Dino 246 GT (1972), Lamborghini Espada (1969) og bulderbassen Dodge Viper GTS (2000) med en V10-motor på 7.990 cm³ og 456 hk. Også lidt specielle ”ulve i fåreklæder”-modeller som Opel Lotus Omega (1991) med 377 hk, Renault Clio Williams (1993) og Golf GTI (1983) har hver fået 10 sider.

Mellem artiklerne om bilerne indeholder Retro Revyen også en række mindre artikler med informationer, som nok mest vil tiltale dem, der ikke er så dybt inde i klassiker- eller youngtimer-området. Men jeg lærte da for eksempel, at der på Slagelsevej i Sorø findes en ”smuk og tidskorrekt fortolkning af en Esso-tank” (dog uden benzin).

Blandt de mindre artikler kan nævnes noget om prisudviklingen på forskellige modeller og biltyper, historisk motorsport, træf-steder, et cirka 4 sider teknisk leksikon og så noget om, hvorfor det er bedre at bruge sin bil i hvert fald engang imellem end bare at lade den stå ubenyttet.

Retro Revyen 2019 bød på læsestof til en hel martsaften med lidt fjernsyn indimellem, og indholdet er sådan set OK, men efter endt læsning var slutfacit alligevel, at det ikke var noget, der bare ligner 190 kr værd. Nu er det langtfra alle, der passer så godt på pengene som jeg, og der findes måske folk med så mange eller et afslappet forhold til dem, at de vil synes , at Retro Revyen er pengene værd, men hvis der kommer en Retro Revyen 2020, så lader jeg også den blive på hylderne, hvis ikke prisen er kommet ned på cirka 1/3 af det, 19-udgaven står til.

Retro-Revyen 2019, 164 s., af Frederik T. Frey, illustreret af Bil Magasinets fotografer, layoutet af Mathias Raiani Larsen, Benjamin Media. Fås i boghandler, stormagasiner, kiosker og på tankstationer til 189,95 kr.

 

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere