Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Maserati MC20 producerer 630 hk

Steffen F. Olesen
10/09-2020 kl. 12:07

Sidste år meldte en højt stående herre ved Maserati ud, at virksomheden havde store planer for fremtiden; men at planerne gik ud på at hoppe i kampdragten, og svinge køllen mod rivaler som Porsche, Mercedes og Ferarri kommer som en overraskelse.

Næste år triller Maserati MC20 af produktionslinjen og markerer en ny æra for det famøse italienske brand, da den på trods af en højt avanceret Nettuno V6 motor under hjelmen, er udviklet med fokus på en stadig mere elektrisk fremtid.

Nettuno motoren med twin-turbo er den første motor i over 20 år som er produceret i Maseratis eget hus, og med en effekt på cirka 630 heste og 730 Nm, som bringer bilen fra 0-100 km/t på under 2,9 sekunder, er der altså tale om en hæftig sag.

Motoren er udtyret med “twin cumbustion” teknologi, hvor et ekstra forbrændingskammer (præ-kammer) er placeret mellem den centrale elektrode og det traditionelle forbrændingskammer. Kamrene er forbundet af en række tunneler, og et helt normalt tændrør sørger for konstant forbrænding i det traditionelle kammer, når der ikke er brug for forbrænding i præ-kammeret.

Et dobbelt insprøjtningssystem leverer føde til motoren ved et tryk på 350 bar, hvilket efter sigende skulle hjælpe til en renere og mere effektiv forbrænding.

Men det giver ikke mening at lave en superbil med masser af hypper, hvis ikke vægten holdes nede; og det må man sige at den bliver.
Et væld af letvægtsmaterialer søger for en egenvægt på kun 1.500 kilo, hvilket i følge Maserati skulle give bilen det bedste kraft-til-vægt forhold i klassen.

Hertil er bilen naturligvis udstyret med elektronik efter alle tidens standarder, og byder på gadgets som navigation, Alexa, Wi-Fi hotspot, trådløs opladning af smartphone samt connectivity.

 

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere