Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Grøn diesel

Nye forskningsresultater kan nedsætte forureningen

Klaes Asaa
28/02-2017 kl. 16:58

Vi er godt på vej til at få en bilpark der mere og mere elektrisk. Hybrid er et meget kendt begreb på bilerne efterhånden, og til trods for det ændrede afgiftssystem, er der i dag flere elbiler end nogensinde før. Der kommer bare til at gå mange år førend dieselmotoren er væk fra vores veje, og i den periode vil det være rart om vi kunne få diesel der udleder færre af de grimme stoffer.

Forskerne arbejder på en metode til at gøre diesel mere rent, og der er nu et helt nyt tiltag, der ikke har været brugt før.  Der arbejdes på at dieslen gøres renere inden det når ud på tankstationen, og en af de slemme stoffer er svovl, som findes i al råolie. 

Når råolien raffineres forsvinder noget af svovlen under processen, men langt fra det hele. Når dieslen brændes af i en motor er en del af udstødningen SO2 (svovl), der er med til at øge drivhuseffekten også kaldet ”Costa Kalundborg” effekten. Forskerne har fundet ud af at anvende kalk i raffineringsprocessen til at fjerne endnu mere svovl fra det færdig produkt. Det er udvikling af det alternative produkt ”Grøn diesel”. Der er tale om en ny metode der kaldes KOSi metoden, opkaldt efter indholdet i katalysatoren, Kalk (K), ilt (O), silicium (Si). Alle stofferne er nemme og billige at få fat på. Resultatet er en meget effektiv metode til at fjerne svovl fra kulstofkæder i diesel. 

Det er et fantastisk tiltag, det kan reducere mængden af svovl i atmosfæren meget voldsomt, og det svarer til at vi øjeblikkeligt kan fjerne godt 300.000 personbiler fra de danske veje (i 2016 var der 2.390.823 stk). Det kan syntes som en dråbe, og dog alligevel er det en velkommen forbedring der i høj grad kan gavne luften i byerne.

Det der mangler nu, er en industrialiseret proces til at fjerne svovlen, men der arbejdes på sagen, og snart, meget snart er det muligt at få ”grøn diesel” på den lokale dieselstander.

Skriv et svar