Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Forbudt for voksne

Opel har lagt kursen om og bejler voldsomt til det unge segment

Johannes Nipper
27/03-2010 kl. 13:15

UNDSKYLD – sådan burde der faktisk stå på et stort skilt ved Opels hovedsæde i Rüsselsheim, for med den image-omvæltning firmaet de seneste år har gennemgået, er det uundgåeligt, at nogle af de ældre og mere rolige kunder er blevet lidt skræmt.

Man kan levende forestille sig en ældre, måske omkring de 75, sprogkyndig dame, der gerne vil have sig en ny bil, en Corsa. Omfatter hendes sprogkyndighed engelsk, og dettes forkortelser, kunne OPC sagtens tolkes som Old Peoples Car – en ganske komisk – men nok også, for damen, ganske ubehagelig fejltagelse.

Og forsøger hun sig med en af de større modeller, vil hun opdage, at både ny Astra og Insignia i midterkonsollen har flere knapper, end den fjernbetjening hun utvivlsomt har opgivet at regne ud derhjemme. Med dette eksempel søges det faktum understreget, at Opel bestemt ikke er nogen old peoples car, i hvert fald ikke længere.

Som for at behage de fremtidige kunder, tog man for et par år siden det eksisterende image, konstaterede at det ikke virkede, og som i en ekstase af ungdommelig ´brug og smid væk´- kultur, nærmest kylede man det over skulderen og anskaffede sig et helt nyt. Et ungt image.

Slut død og borte er den bløde hat – og ser den sig tilbage, vil den ikke genkende det Opel, der nu er. Eksempler som forrudemonteret kamera, der læser vejskilte, adaptiv undervogn med sportsknap, ambiente belysning a la natklubber og Recaro sæder som tilvalg i Zafira viser, at Opel vil det unge publikum. Men hvorfor gør man det – hvorfor lægge stilen så drastisk om.

Opel stod med et image problem. Den bløde hat sad tungt på issen og kastede sin skygge over bilmærket. Dette blandet med vedholdende rygter om problemer med alt fra rust til motorer. Disse ting i kombination gjorde, at det var ganske ønskværdigt at ændre stilen og få vasket tavlen ren. Ikke at der er noget underligt i det.

Bilmærker ændrer og fornyr sig hele tiden – det er mere måden, det er blevet gjort på. Måden hvorpå, alt der kan tolkes bare det mindste støvet eller gammelt, med en næsten militær præcision og vedholdenhed er blevet udryddet.

Opel er genfødt – ikke som en anden Lazarus fra de døde . Men nærmere á la Benjamin Button, udviklingen er vendt – og man er gået fra gammel til ung. Med Opels imagefornyelse lander mærket tungt i segmentet for unge bilkøbere, der søger et sporty og friskt image, vel at mærke et segment der har fået tyndet ud i mulighederne i de seneste år.

Medgivet er der mange mærker, der stadig bejler til de unge købere – men for de flestes vedkommende har man set en udtynding i sportsligheden og fremhævelse af det praktiske og økonomiske aspekt. Ikke at der er noget galt i det. Praktisk og økonomisk er to ord, mange har højt på ønskelisten, når der kigges bil. Også de unge.

Det unikke er, at Opel er gået så eftertrykkeligt mod strømmen, mod finanskrisen, måske mod al fornuft – men forfriskende er det.

Skriv et svar