Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Derfor bliver din nye bil dyrere end du tror

Realistisk måling af brændstofforbrug vil øge prisen

Mathias B. Høj
28/11-2017 kl. 12:07

Inden du jublende over ændringen af registreringsafgiften løber ud og køber en stor bil med en stærk motor, bør du læse denne artikel. Og ja, det bliver lidt teknisk, men til gengæld kan det spare dig for en dyrekøbt aha-oplevelse senere, når din nye bil pludselig koster mere end du havde forventet. For den mørke side af de lavere registreringsafgifter er ikke nødvendigvis en del af salgstalen ved bilforhandlerne.

Nuværende forbrugstal

Op til dieselskandalen har der været meget vide rammer for, hvordan bilproducenter kunne opgive forbrugstal. Lige veje med medvind og et fordelagtigt lille fald hjalp til, at testbilen, som i forvejen havde fået varmet motoren, kunne opnå forbrugstal, der er stort set umulige at opnå ved almindelig kørsel. Og aerodynamikken kunne øges ved at afmontere sidespejle og sætte tynde dæk på.

Forbrugstallene er derfor ikke lige troværdige, og slet ikke for biler med meget ekstraudstyr og dermed øget vægt. Metoden til at måle forbrugstallene kaldes for New European Driving Cycle (NEDC).

Fremtidig målemetode

For at få mere realistiske forbrugstal er målemetoderne blevet strammet så meget op at ingeniørerne ved de europæiske bilproducenter må være ved at blive gråhårede – hvis de ikke allerede har rykket al håret af! I fremtiden skal metoden med det mundrette navn Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (herefter WLTP) anvendes.

WLTP omhandler den enkelte bilmodel med dens motormodel og alt hvad der kan have indflydelse på forbruget:

– Tykkelsen og størrelsen af dæk og deres indvirkning på rullemodstand. 

– Spoilersæt og lignende, der modsat af hvad de kan se ud til, kan have en ugunstig indflydelse på aerodynamikken. 

– Batteri, soltag, læderindtæk, aircondition og anhængertræk kan øge vægten og er dermed også medvirkende i det store forbrugsregnestykke. 

Så når du i fremtiden bygger din ønskebil og tilvælger ekstraudstyr på en bilproducents hjemmeside, vil en underliggende formel også udregne specifikke forbrugstal for netop den bil. Og da registreringsafgiften for biler i Danmark er kraftigt relateret til CO2 udledning, vil forbrugstallet have en betydning.

WLTP

NEDC

Motor starttemperatur

14 C

20-30 C

Cyklustid

30 min.

20 min.

Hastighed

Gennemsnit: 46 km/t

Maks: 131 km/t

Gennemsnit 34 km/t

Maks: 121 km/t

Ekstraudstyr, tilbehør og airconditions indflydelse

Ekstraudstyr og tilbehør i forhold til vægt, aerodynamik mm.

Ikke taget i betragtning

Et andet regelsæt, Real Driving Emissions (RDE), betyder at forbrugstallene også skal være gældende når bilen bliver tre år gammel. Bilproducenterne skal med andre ord sørge for, at det forbrug de har opgivet også holder over tid. Hvis ikke, vanker der bøder til producenten.

Når en bilproducent skal have frigivet en ny bil til markedet, er det derfor nu en væsentligt større opgave at teste forbruget, så der kan laves en formel som udregner det korrekt. WLTP-metoden har været i anvendelse for typegodkendelser siden 1. September 2017, så de nyeste modeller på markedet vil være testet derefter. Oftest med knap på prangende forbrugstal som med den gamle NEDC-metode, hvor der er større kreativ frihed til at opnå fine tal.

Eksempelvis er den nye Opel Insignia trods vægttab ”kun” opgivet til at køre 0,7 km eller 4% længere på literen end forrige version – der er testet efter NEDC.

Opel har selv foranlediget en brugertest, der viser en forbedring på mellem 17% og 30% i forbruget mellem forrige og nyeste version af Insignia. Så man skal som forbruger holde vågent øje med, hvilken metode der er brugt til udregning.

Ældre modeller skal også testes

Stiller det ikke nye modeller i en dårlig position? Jo, umiddelbart kan modeller der er testet efter WLTP på overfladen se ud til at have ringere forbrugstal end ældre modeller, som er testet efter NEDC. Men hvis bilproducenter har ældre modeller, som de fortsat ønsker at sælge som ny-køb, skal disse også have justeret beregningen pr. 1. september 2018.

Da de allerede er typegodkendt, bliver det ved et tilbageregnet NEDC-tal. Formlen for den specifikke model med det givne udstyrsniveau og eventuelt ekstraudstyr vil blive brugt til at lave beregningen.

For langt de fleste bilmodeller vil det ikke være en fordel rent prismæssigt og der kan derfor forventes prisstigninger. I visse tilfælde kan prisstigningerne æde besparelsen, som er kommet efter omlægningen af registreringsafgifterne. Og de ændrede forbrugstal har også indflydelse på grønne afgifter.

Men det er værd at bemærke, at det KUN gælder modeller, der sælges som nye ved forhandlere. Ejere af ældre biler bliver for nuværende ikke berørt af WLTP.

Vi kan med andre ord forvente, at forbrugstallet ikke mere bliver en statisk værdi, der opgives som et resultat af bilmodel + motorvariant. Vægt, rullemodstand og aerodynamik får også indflydelse på beregningen og dermed prisen – og forbrugstallene for den enkelte bil må derfor blive mere realistiske. Men biler med højt udstyrsniveau og højt forbrug vil også få tilsvarende prisstigninger.

Skriv et svar