Utraditionelle løsninger i Adrias nye Aviva serie
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Adria Aviva 472PK – 2017

Adria har udviklet en ny campingvogn til 2017 markedet, hvor interiøret er markant anderledes
Ole Mose
16/12-2016 kl. 06:00

Der er nye vogne på vej til købeglade campister i den kommende sæson. Producenterne står i kø med meget stærke bud på, hvordan de mener, den moderne campingvogn anno 2017 skal udformes.

Adria Aviva
En af de mere interessante bud kommer fra Slovenske Adria. Jeg fik lejlighed til at se den hos Kronjyllands Camping & Marinecenter, hvor Knud Erik fortalte mig om vognen. 

Det er som om man har givet designerne helt frie hænder og sagt, “Start forfra. Glemt alt om tidligere designs”

Aviva 472 PK

Den opstillede vogn var en Adria Aviva 472 PK – en vogn med 2 køjer og en lille siddegruppe. Det er en prisbillig vogn med en del ekstraudstyr monteret som standard. Der er eksempelvis haglsikret tag (glasfiber), den har støddæmpere og er forberedt til Tempo 100 godkendelse. Derudover har den også det nydesignede interiør.

Markant anderledes design

Det første man bemærker er, at alle indvendige håndtag kan udskiftes til nye og andre farver. Det er sådan en “accessory-ting”, som nok specielt tiltaler mange kvinder. Farverne i vognen er i øvrigt holdt i lyst træ og grå hynder, samt altså håndtag i mere markante farver. Det er et enkelt og behageligt design.

Lågerne – er det galt eller genialt?

Noget af det mest interessante ved vognen er de nye låger i topskabene. I traditionelle vogne åbnes lågerne med en klap op mod loftet. Den teknik er erstattet af skydelåger.
Min første tanke var – at det er en genial løsning. Jeg rammer ofte hovedet ind i åbne luger i vores vogn og de fylder ud i rummet, når de er åbne. Med skydelågerne er det problem løst. Eneste ulempe er, at man ikke kan åbne et skab i dets fulde længde. Det har betydning, hvis man opbevarer lange genstande i skabene. Personligt kan jeg ikke komme i tanke nogen genstand, hvor det ville være et problem – en fiskestang måske?
De nye låger har dog en svaghed, der giver problemer på anden vis. Det vender jeg tilbage til.

Sengesektionen – smart

Sengen er i fronten af vognen og den er udformet som en fransk seng – altså en dobbeltseng med et afskåret hjørne. Ved siden af den er toilet- og bruserummet. 

Det smarte er, at sengen kan skubbes sammen, så den i stedet bliver til en enkeltseng, eller sofa. Her kan ungerne sidde med deres tablets,  bøger o.a. Er man én voksen på tur med ungerne, er enkeltsengen måske endda at foretrække.

Jeg har kun set samme princip i forbindelse med to enkeltsenge, der kan bygges om til én bred dobbeltseng – aldrig i kombination med en fransk seng.  

Toilet og bad

Toilet og baderum er, som man forventer det. Der er bruser og hermed mulighed for at bade. Håndvasken er i rummet. Derudover er der gode hylder, med reel plads til ekstra toiletruller, shampoo o.s.v.
Der er desuden et bruseforhæng med som standardudstyr.

Køkkensektionen 

Denne del er en historie for sig selv. Selve komfuret ligner et glaskeramisk komfur. Det er det ikke, men glaspladen der dækker de tre blus, leder tankerne den vej.  Blussene er “på linje”, hvilket efterlader et smalt arbejdsområde foran dem.
Der er ikke er en plade over håndvasken, så der er ganske begrænset bordplads i køkkenet. 

Igen er der tænkt nyt. I stedet for den traditionelle faste plade, er der i stedet et løst skærebræt, der passer perfekt til vasken. Med det har man pludselig sin bordplads, hvor man kan snitte, hakke o.s.v. Brættet kan også tages med ud, hvis man foretrækker det.

Man har valgt et af de høje, smalle køleskabe til vognen. Nogen vil elske det, andre vil ikke. Der er tale om et 140 ltr. skab med fryser.

Underskabe

Det er en helt ny måde at tænke underskabe på. Trådkurve og skuffer er erstattet med plastkasser og beholdere. Jeg ved, at min kone har en forkærlighed for den slags, når tings skal organiseres. Så lur mig om det ikke nok skal vise sig, at være en god ide.

Siddegruppen

Da der er køjer bagest i denne vogn, er siddegruppen placeret midt i vognen. Med god vilje og masser af hjerterum, kan der sidde 4 voksne. Men gruppen er primært beregnet til 2 voksne og 2 børn. Den kan også laves om til en ekstra seng, hvis en ekstra gæst skulle indfinde sig. Under sæderne er der god stuveplads.

Køjerne

Der er to køjer i vognen. Der er mulighed for at sætte et gitter foran den øverste, der desuden har høje kanter i begge ender. Det forhindrer, at det øverste barn risikerer at falder ud om natten. Der er et selvstændigt gardin til hver køje og ligeledes et selvstændigt vindue så ingen børneskænderier på grund af de ting.
Den nederste køje kan desuden klappes op, så man i stedet får stuve- eller legeplads i vognens bagende.

Andre skabe

Ved siden af køjerne lige ved døren er der et højt, smalt skab, hvor der kan hænge et par jakker, heldragter, eller andet.  Over dobbeltsengen er der et lille skab med el-installation og omformer, hvor der også er god plads til andre ting. Endelig er der et højskab med hylder lige uden for toilettet.

Andre ting

Indretningen er god og rigtig praktisk. Dobbeltsengene kan blændes af fra resten af vognen med et gardin, der kan trække for. Jeg vil selv foretrække faste døre.
Toilettet er i den samme del som sengen og jeg tænker, at designerne måske har valgt løsningen af den grund. På den måde kan ungerne smutte ind, uden at skulle skyde tunge døre frem og tilbage.

Der er flere smarte detaljer i vognen, herunder har man brugt kraftige elastiksnore, som som kan bruges til ophæng af forskellige løse genstande.

Lyset i vognen kommer fra LED lamper, som er skjult/indbygget, samt et par sengelamper. Der er Truma varme i vognen, som fordeles i kabinen med luftslanger. 

Det er begrænset hvad der er af elektronik i vognen. På det punkt er den ganske basal.

Udenfor

Det er en smuk vogn, med flotte detaljer. Der er specielle pyntefælge på vognen og håndtagene står med blanke, forkromede overflader.

Gaskassen

Indretningen af gaskassen er helt speciel. Her har man igen tænkt nyt. Dels er der en lukket kasse inde i kassen med plads til 2 gasflasker. Derudover er der 4 plastkasser med plads til alt det løse. En anden måde at gøre det på. Jeg vil mene, det giver mindre plads, til gengæld er det en del mere velorganiseret, end i vogne med et stort rum.
En sidste detalje er, at der er en tørresnor monteret i lågen. Et princip jeg har set lavet af campister i andre vogne Her er det standard.

De famøse skydelåger

I et tysk campingmagasin har man testet vognen. Her løb man ind i det problem at skydelågerne kan åbne sig under kørsel, hvilket naturligvis er uheldigt.
Adria har taget kritikken til sig og lover, at der er løsninger på vej. En løsning er, at man får traditionelle låger. En anden løsning skulle være bedre låse, så skydelågerne ikke kan løsne sig. De låse der er i den vogn, jeg så, virker også spinkle. 

Vognen jeg så, havde låse til alle låger. Det kan meget vel tænkes, at det er den ene af disse løsningerne, da den tyske test er fra midten af 2016.

Konklusion.

Det er en dejlig vogn, med en spændende indretning. Det er ikke en vogn i topklassen, men til  prisen – kr. 123.980,- får man rigtigt meget for pengene.
Vognen har en egenvægt på 975 kg. og en totalvægt på 1.350 kg. (kan nedvejes). Den er 6,61 m. lang og 2,3 m. bred.

Den er skræddersyet til en familie med 2 voksne og 2 børn, men rummer soveplads op til 4 unger, hvis det skal være vildt.
Jeg er betaget af indretningen og synes, der er meget, der virker gennemtænkt. Jeg glæder mig til at høre erfaringer fra nye ejere af vognene. Det virker lovende.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start