Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Årets Bil 2019 er i gang

Masser af lækre biler slås om finalepladser til Årets Bil 2019. Her er nogle af dem som har sat et særligt aftryk

Mathias B. Høj
09/10-2018 kl. 16:00

Så er den indledende runde i gang. Kandidatbilerne skal prøvekøres på vejene omkring Jyllandsringen – og onsdag med mulighed for en tur på selve Jyllandsringen. Resultatet bliver fem finalister, som går videre til den endelige finale om at blive Årets Bil. Juryen er medlemmer af Motorjournalisternes Klub Danmark, der som smagsdommere skal navigere i et blandet felt af SUV'er, mindre familiebiler, premiumklassebiler med både el, hybrid eller almindelige forbrændingsmotorer. Så måske en elbil bliver Årets Bil for første gang nogensinde?

Flere biler er blevet prøvekørt, men et par stykker fortjener en kommentar med på vejen. 

Peugeot 508 er en lækker sag at skue og festen fortsætter når man sætter sig ind i kabinen. Designet med træflader (eller noget der ligner det rigtig godt) dominerer det lækre instrumentbræt, mens rattet er ultra småt. Køreegenskaberne er slet ikke tossede og det bemærkelsesværdigt, at en bil i den klasse har en startpris på under 300.000 kr.

Og vi bliver i det franske: Citroen Berlingo har også fået nye og langt mindre kiksede designlinjer. Bevares, den kører stadig som en stor og høj bil med lille motor, designet til folk som ikke interesserer sig en kæft for biler. Men pladsen er enorm og der er virkelig plads til store armbevægelser – selvom det ikke er en bil, der giver associationer om store armbevægelser. Der er nærmest plads til en Ford Ka i bagagerummet og sæderne er bløde som sofaer. Den kan helt sikkert fragte en storfamilie med hund og masser af bagage på ferie.

Audi A6 koster på den knap så brugervenlige side af en million. Men så får man også en yderst eksklusiv slæde, med en motor der som trækker voldsomt til, når den får et spark. Og kabinen er fyldt med lækre metalflader og store skærme til at styre det højteknologiske fartøj med. Den store bil er klippestabil ved højfart, men man hører stort set kun motorens knurren. Man kan kun undres over, at de topledere der har råd til den slags bil, ikke sidder med et kronisk dumt grin.


Mercedes og BMW stiller desværre ikke op, da kåringen efter deres mening favoriserer mere økonomiske biler. Et blik på tidligere års vindere kan godt underbygge den holdning – Årets Bil præmieringen er oftest tilfaldet biler, som den almindelige dansker havde en rimelig mulighed for at købe.

Skriv et svar