Hondas V3 motor med kompressor i ny video - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Hondas V3 motor med kompressor i ny video

Den japanske afdeling af Honda har for nylig delt videoen "New V3 Engine Concept Teaser".
CO
12/08-2025 kl. 05:48
Anslået læsetid: 3 Minutter

Honda NS500 samt Honda NS400R var i 1980’erne synonymt med højtydende udsøgt konstruerede totakts V3-motorer, men sidenhen er den motorkonfiguration lige så stille gledet ud af billedet.
Og der var formentlig ikke mange, som havde forestillet sig, at V3 motorer ville får en renæssance i nutidens motorcykler.

Men i November 2024 løftede Honda ikke desto mindre sløret for, at V3 motorer igen var på dagsordenen hos det japanske mærke, at V3’eren er vokset til en større firetakter, og at den kommende V3 motor tvangsfodres af en elektrisk kompressor.

Den nye firetakts 75° V3 high-output Internal Combustion Engine med elektrisk kompressor, som angiveligt skal drive fremtidige Honda motorcykler og andet, fik vi mere at vide om, da MagaCin i samme måned besøgte Honda’s stand på EICMA, hvor Mads fra danske Honda fortalte om masser af spændende 2025 nyheder fra Honda.

I slutningen af videoen vi fik skudt ved den lejlighed, kan du se en konceptmodel med Honda’s kommende V3 motor med kompressor og høre Mads fortælle, at det ikke er urealistisk, at vi inden for et par år ser en motorcykel bestykket med motoren.

Videoen fra ovennævnte artikel indgår også i den bredere dækkende video fra MagaCin’s rundtur på EICMA 2024.

Vi kan altså forvente, at Honda’s V3 Engine Concept fremadrettet skal bruges i flere forbindelser, og finder vej til kommende nyudviklede såkaldt larger capacity motorcycles.
Specifikke detaljer om motoren fik vi dengang ikke forfærdeligt mange af, og tidshorisonten for hvornår vi ville få en motorcykel udstyret med V3 motoren, blev løseligt anslået til at være inden for et par års tid.

Som en lille opdatering har Honda i Japan for nylig delt endnu en video, hvor beskrivelsen efter assistance fra Google Translate lyder således:

– Honda har udviklet en specialmotor i en innovativ jagt på udseendet, følelsen og ydeevnen af den næste generation af højeffektive motorer med høj effekt.
Den nye væskekølede V3-motor blev nyudviklet til en ekstremt slank og kompakt motorcykel med stor slagvolumen. Udstyret med verdens første elektriske kompressor til motorcykler leverer den et meget responsivt drejningsmoment, selv ved lave omdrejninger.
Derudover opnår den elektriske kompressor et kompakt design, høj respons og let vægt.
En hidtil uset spændende fremtid venter!

Videoens overskrift fastslår, at den er en teaser for det kommende V3-koncept, men indledes med at vise en række forskellige modeller i aktion. Derudover ses en planche med endnu flere modeller, både Honda’s DCT og Honda E-clutch indgår i videoen, og tekstbidder beskriver revolutionerende innovationer, uendelige ambitioner, og at den næste udfordring begynder.

Om det er en indikation på, at modellerne der vises i aktion, kunne tænkes at blive udstyret med den nye V3 motor i snarlig fremtid, og at motoren sidenhen i kombination med DCT og E-Clutch udbredes til endnu flere modeller, skal vi ikke driste os til at spå om… Men det ligner en tanke.

Både det, og meget andet, som yderligere info om Honda CB1000 F Concept og SE varianten med styrkåbe, bliver vi forhåbentlig meget klogere på ved efterårets mc-messe EICMA i Italien, hvor billetsalget åbnede for ikke så længe siden, og der kan spares en skilling ved forudbestilling.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2025