Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Vild rækkevidde til vild Energica
Vild rækkevidde til vild Energica
Vild rækkevidde til vild Energica
Vild rækkevidde til vild Energica
Vild rækkevidde til vild Energica
Vild rækkevidde til vild Energica
Vild rækkevidde til vild Energica

Vild rækkevidde til vild Energica

Hvad siger du til 215 Nm, en rækkevidde på over 400 km og opladningstid på 40 minutter?

 

"Stærkere og lettere" er nogle af nøgleordene vi gerne hører om motorcykler, som er blevet opdateret. Det hører man heldigvis ofte på EICMA, men med det stigende antal elektriske motorcykler som også vises frem, er "rækkevidde" også et meget interessant nøgleord. Og her skuffer Italienske Energica ikke i år.

Energica er trods sin unge alder en erfaren og førende producent af performance motorcykler - af den elektriske slags. De er dybt engageret i Moto-E og har derfor erfaring med højtydende batterier til højtydende maskiner. 

Det er en stor nyhed i verdenen for elektriske motorcykler, når et batteri på over 20 kWh bliver præsenteret - og det var netop hvad Energica gjorde på årets EICMA messe. Det nye Litium-polymer-batteri er fremkommet gennem Energicas involvering i Moto-E og har en kapacitet på hele 21,5 kWh.  Til sammenligning havde forrige version af elbilen Hyundai Ioniq en batterikapacitet på 28 kWh. Batteriet bliver tilgængeligt på alle Energicas 2020-modeller, ligesom det nuværende (billigere) på 13,4 kWh.

Rækkevidden bliver derfor omkring 400 km ved bykørsel, 230 km ved blandet kørsel og 180 km på motorvej. Og batteriet kan lades op til 80% på 40 minutter ved de mest udbredte elbils-ladere. Så nu begynder det at se brugbart ud.


Ny EVA Ribelle
På EICMA var det muligt at se Energicas nye EVA Ribelle. For ikke-Italiensk kyndige kan oplyses at Ribelle betyder "rebel", hvilket passer fint til en naked bike med accelerationsevner, som helt naturligt leder til bøllekørsel. Effekten er på 107 kW - 145 hk og et moment på hele 215 Nm.! Til sammenligning har en Kawasaki H2 SX SE+ 137 Nm. 
Topfarten er elektronisk begrænset til 200 km/t, men mon ikke det kan justeres? Under alle omstændigheder nok til at få forstrækninger i armene ved høj hastighed, for EVA Ribelle har en mere opret siddeposition end Ego-modellen, som det sig hør og bør for en Streetfighter. Styret er bredere og mere lige, mens fodhvilerne har samme placering som på Ego. Sædehøjden er helt nede i 790 mm.

Teknologisk er EVA Ribelle godt med, med cruise control og re-generering af energi, når der motorbremses. Hvor kraftig motorbremsen skal være, kan indstilles i fire trin. En Energica-app findes der også, som bl.a. hjælper til at vise motorcyklens position, som en hjælpefunktion mod tyveri. 

Så det hele er godt - bortset fra at der til dato ikke er nogen dansk forhandler af Energica motorcykler.


Specifikationer
MOTOR: Permanent Magnet AC, Oil Cooled.

MAX SPEED: Limited at 125 mph (200 km/h).

TORQUE: 215 Nm / 159 ft lb.

POWER: Max power 107 kW / 145 Hp. Continuous power 107 kW / 145 Hp.

RANGE*: City: 400 km – Combined: 230 km – Extra-Urban: 180 km.
*All range testing carried out in real-world conditions on actual road surfaces.

RIDING MODES: 4 Riding Modes: Urban, Eco, Rain, Sport. 4 Regenerative Maps: Low, Medium, High, Off.

PARK ASSISTANT: Back and Forth (1.74 mph – 2,8 km/h Max Speed).

BATTERY CAPACITY: Max 21.5 kWh / Nominal 18.9 kWh – lithium polymer.

BATTERY LIFE: 1200 Cycles @ 80% Capacity (100% DOD).

WARRANTY: on vehicle 2 years – on battery 3 years / 50.000 Km (31.000 miles).

RECHARGE: DC Fast Charge Mode 4: 400 km/h, 80% charge in 40 min;
Slow Charge Mode 2 or 3: 67 km/h.

BATTERY CHARGER: Onboard, [110-220]V [50-60]Hz, 3 kW. Conforms to Standards SAE J1772 and IEC 62196-2 with pilot signal for charging station interface.

FRONT AND REAR WHEEL: Cast Aluminium: front 3.5” x 17” / rear 5.5” x 17”.

TYRE: Pirelli Diablo Rosso III – front 120/70 ZR17 / rear 180/55 ZR17.

FRAME: Steel Tubular Trellis.

SWINGARM: Cast Aluminum.

FRONT SUSPENSION: Marzocchi Ø43 mm, Adjustable Rebound and Compression Damping, Spring Preload.

REAR MONO: Bitubo Rear Mono Shock Adjustable Rebound, Spring Preload.

CHAIN: Regina, (16/44) 525 O-Ring Chain.

ABS: Bosch Switchable.

FRONT BRAKE: Brembo, Double Floating Discs, Ø330 mm, 4 Pistons Radial Caliper.

REAR BRAKE: Brembo, Single Disc, Ø240 mm, 2 Pistons Caliper.

DASHBOARD: Cobo, 4.3” WQYGA 480×272 TFT Colour Display, integrated GPS receiver and Bluetooth communication 16.7 million colours; 9 Warning Lights; 6 + 6 Current Consumption Lights; Ambient Light Sensor; Real Time Clock; GPS 10Hz. Possibility to view the closest charging stations when connected to MYEnergica App.

CONNECTIVITY: Bluetooth Low Energy and long Range ENERGICA CONNECTED RIDE.

VEHICLE CONTROL UNIT: A Vehicle Control Unit implementing a multi-map adaptive energy and power management algorithm manages the vehicle. It constantly monitors batteries, even in key off position.

TRACTION CONTROL: Six levels of intervention combined with the existing eABS and the Bosch ABS.

CRUISE CONTROL: Sophisticated cruise control system that uses the electronic brake to maintain speed and increase braking energy.

SEAT HEIGHT: 790 mm / 31,1″.

WHEELBASE: 1465 mm / 57,7”.

LENGTH: 2140 mm / 84,2”.

WIDTH: 870 mm / 34,25”.

HEIGHT: 1152 mm / 45,35″ (mirrors not included).

Kommentarer
oleslhcu76
oleslhcu76 21/11 2019 kl. 9:39
180 km på motorvej! . Det vil jeg godt se før jeg tror det, bevares hvis man køre alm. hastighed. Men men en cruise hastighed på 160 km/t og med fuld oppakning. Så er det nok kun omkring 100 km rækkevide og med 40 minutters ventetid på 80% opladning så nej tak. Jeg vil skam gerne have en el-bil og el-MC, men ikke før de kan lades (mindst) ligeså hurtig som man kan tanke. Alt andet er et tilbageskridt.
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke