CBR1000RR-R – Honda har slebet klingen!
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

CBR1000RR-R – Honda har slebet klingen!

Den nye CBR1000RR-R er en af Hondas skarpeste nyheder fra EICMA. Her tager vi et kig på data og specifikationer på den nye superbike.
Mikkel Skotte Sølvkjær
25/11-2019 kl. 05:00

Siden Honda's overraskende releasegimmick aftenen før den officielle åbning af EICMA, har der luret en svær begejstring hos R-entusiaster overalt i verden. Det store spørgsmål var, om Honda nu havde halet ind på, eller måske endda overhalet sine konkurrenter i superbikeklassen. Det endelige svar får vi først til foråret, når det nye fejeblad skal testes. Men indtil da kan vi dvæle lidt ved arbejdet bag det nye landevejsmissil – for måske ligger der antydninger her.

Honda vil til tops

Konkurrencen i feltet af superbikes har siden 90'erne været hård, og senest har vi set modeller som BMW S1000RR udfordre Panigale V4 og Aprilia RSV4. Slagsmålet i superbikeklassen om vildere effekt er uendeligt, hvor vi ser skarpere specifikationer, forbedrede omgangstider og mere elektronik til at styre herlighederne på landevejen. 
Selvom den gamle CBR1000RR må betegnes som en rigtig potent motorcykel, var den alligevel ikke helt med i toppen af kransekagen. Det er der tilsyneladende ændret på nu!

Udviklingsafdelingen hos Honda har været en tur i tænkeboksen, og har derefter fundet de nyeste og mest effektive godter fra racerbanerne frem.

Der satses hårdt på at give konkurrenterne baghjul, og at den nye CBR-RR-R fungerer, bekræftes af Honda's regerende verdensmester i MotoGP, der i videoen herunder udtaler: “I'm in love with the bike“.

Se den fede video hvor Marc Marquez demonstrerer den nye Triple-R, og roser gaderacerens kvaliteter.

Med til forhistorien hører også denne spionvideo fra Honda's camouflerede test på Suzuka.

Verdensmesteren er yderst begejstret i promo-videoen herover, selvom han naturligvis har prøvet acceleration og håndtering i denne kaliber før. På trods af Marquez' lidt anspændte og overspillede skuespillerevner, giver han udtryk for, at Honda har taget udviklingen af denne cykel dybt seriøst – den skal udfordre i forreste række.

Jeg må da også indrømme, at videoen giver mig lyst at prøve dyret af! Den lille spaniers entusiasme er svær at stå for.

Teknikken

Forbindelsen til MotoGP knyttes ikke kun af videoen med Marc Marquez, men også af staben der står bag udviklingen af den nye Fireblade.

Projektlederen omkring Triple-R, Yuzuru Ishikawa, er nemlig også manden bag RC211V fra 2002 og RC213V-S fra 2015, som begge groft sagt er racere konverteret til gadebrug.

Motoren i den nye Fireblade deler boring og slaglængde – 81×48,5 mm – med Honda RC213V-S, og faktisk også Panigale V4R – hvilket øger motorens volumen med 1 ccm i forhold til forgængeren.

De interne dimensioner giver sammen med et nyt revideret ventilløfte-system, en mere direkte gasrespons og efter sigende en yderst omdrejningsvillig motor.

DLC (Diamond-Like Coating) belægning på knastakslen, kortere knastkæde (Semi-cam gear train), og nye titanium plejlstænger med berrylium belægning ved stemplets krydspind reducerer vægt, mindsker friktion og øger varmebestandigheden.

Stempelskørterne er behandlet med teflon, og ekstra oliekøling af stemplernes underside ved høje omdrejningstal, sørger for at skidtet ikke brænder sammen.

Mon Honda har været hele det periodiske system igennem for at dyppe komponenterne i trylledrik? I så fald har det virket, for effekten er steget fra 192 til 215 HK, og den maksimale effekt leveres ved 14500 o/m.

Det er en forøgelse i effekt der vil noget, og det er forhåbentlig ikke sket på bekostning af det anvendelige træk i mellemområdet, som vi gadekørere værdsætter højt.

 

Kravene i Euro 5 lovgivningen betyder, at Honda har været nødt til at redesigne udstødningssystemet og tilføje endnu flere ventiler, der åbner og lukker ved forskellige omdrejningstal. Om designet af den nye udstødning er skyld i hele vægtforøgelsen på 5 kg vides ikke. Uanset hvad er 215 HK til 201 kg, voldsomt imponerende tal!

Design og elektronik

For at optimere performance på racerbanen er Honda'ens stel og ydre ændret radikalt. Stellets geometri er i hovedtræk bibeholdt, men der er forstærkninger og ændringer i motorophæng, bagsvingeren er forlænget med 30,5 mm, og modellen leveres med et bredt bagdæk i dimensionerne 200/55.

Det skulle ændre balancepunktet, gøre maskinen mere stabil gennem kurverne og skulle ifølge producenten give bedre føling underlaget.

Bremserne er forstærket, og der er fuldt justerbar affjedring både for og bag. 

Aerodynamikken er der kræset for, med en redesignet og lavere front med nye winglets der skulle give et forbedret vejgreb. Personligt mener jeg, at det er den fedeste front vi til dato har set på en japansk superbike! 

SP-modellen er krydret med Öhlins og Brembo komponenter.

På elektroniksiden er der foretaget ændringer i form af, en ny seks-akset IMU, der giver ekstraordinære muligheder i forhold til TC, ABS samt forbedrede køremodes.

Launch control er nu standard, og SP-modellen er udstyret med quickshifter både op og ned.

Nøgle blev der ikke plads til på Triple-R, da der simpelthen ikke var plads til låsecylinderen i det nye design, da motoren ganske enkelt kræver rigtig meget luft. 

Prøv lige at tjekke kåben forfra… behøver jeg nævne hvor fed den er igen? Og så må vi bare leve med nøglefri betjening – hvor ærgerligt, hehe!

Nyd den smukke model i en video-snas fra Eicma:


Konkurrenterne

Da vi nu er lidt nærmere informeret om den nye racer i de blå og røde HRC klæder, kan vi jo kaste et blik på mulige konkurrenter. Når alt kommer til alt, så er det jo det vi vil se!

I ren sammenligning klarer den nye CBR sig ret flot på papiret, og læg nu mærke til, at de modeller der i tabellen her under ligger nærmest i effekt, faktisk er på omkring 1100 kubik!

Motorcykel

Effekt

Moment

Vægt

Volumen

CBR1000RR-R

215HK v. 14500 o/m

113NM v 12500 o/m

201 KG

999,9ccm

S1000RR

207HK v. 13500 o/m

113NM v. 11000 o/m

197 KG

999ccm

V4 Panigale

214HK v. 13000 o/m

124NM v. 10000 o/m

198 KG

1103ccm

GSX-R1000

202HK v. 13200 o/m

118NM v. 10800 o/m

202 KG

999ccm

ZX-10R

203HK v. 13500 o/m

114NM v. 11200 o/m

206 KG

998ccm

YZF-R1

200HK v. 13500 o/m

112NM v. 11500 o/m

200 KG

998ccm

RSV4 1100

217HK v. 13200 o/m

122NM v. 11000 o/m

199 KG

1078ccm

CBR1000RR

192HK v. 13000 o/m

114NM v. 11000 o/m

196 KG

998ccm

Vi ser frem til at testkøre Honda CBR 1000 RR-R til foråret, så vi kan få svar på om Honda har slebet klingen tilstrækkeligt!

Del med en ven

0 personer snakker om “CBR1000RR-R – Honda har slebet klingen!

Skriv et svar

Giver børn en ny start