Triumph i elektrisk samarbejde med Formel 1 Williams
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Triumph udvikler elektrisk MC

Samarbejde med Formel 1 ingeniører
Steffen Olesen
17/05-2019 kl. 09:45

Har du jævnligt fulgt en smule med i mediernes skriverier, ved du også at køretøjer med forbrændingsmotorer i de senere år har været under heftig beskydning.

Flere europæiske storbyer har allerede indført restriktioner for især ældre dieselbiler, men i en række lande buldrer jungletrommerne om et fremtidigt total-forbud mod forbrændingsmotorer.

Udviklingen går mod el 

I Tyskland er eksempelvis et forbud mod forbrændingsmotorer generelt allerede fra 2030 på tale, og i England spekuleres der i at fremrykke et påtænkt totalt forbud mod forbrændingsmotorer fra 2040 til 2032.

Om politikerne og miljøforkæmperne får magt som de har agt kan kun tiden vise, men få kan være i tvivl om i hvilken retning udviklingen peger.

Motorcykelproducenter følger trop

Både bil og motorcykelproducenter er underlagt stadigt skærpede emmisionskrav, og vi ser i disse år et hastigt voksende udbud af elektriske biler.  Men det er ikke kun bilbranchen som ønsker at være på forkant med udviklingen.

Vi har de senere år set en række nyere motorcykelproducenter introducere mere eller mindre vellykkede modeller. Den italienske producent Energica er allerede i gang med at markedsføre sig selv i roadracing, men de har nok foreløbig har fået mest opmærksomhed, da samtlige racere gik op i røg kort før sæsonstart.

Energica arbejder på højtryk med at gøre nye racere klar, og der er ingen tvivl om at vi kan forvente yderst potente elektriske motorcykler i fremtiden.

Amerikanske Lightning har allerede demonstreret imponerende præstationer med Lightning LS-218, og et mere etableret mærke som Kymco, præsenterede ved efterårets motorcykeludstilling EICMA i Italien en vanvittig konceptmodel med en accelerations tid fra 0-250 km/t på 10,9 sekunder.


Alle opruster

Men alle de velkendte etablerede mærker er faktisk i gang med at opruste til fremtiden, som det fremgår af nogle eksempler herunder.

Et usædvanligt tæt samarbejde mellem de 4 store japanske mærker, viser at man allerede der er i gang med indledende manøvrer, der skal udmunde i en fælles standard for batterier og opladning. 

Zero Motorcycles har allerede solidt fodfæste på markedet, og du kan allerede nu bestille den elektriske Harley-Davidson LiveWire.

Ducati har såmænd også lanceret en E-cykel og præsenteret konceptmodellen Ducati Zero.

Elektriske motorcykler ER et af tiden varme emner. Se søgeresultatet hvis du indtaster søgeordet “Elektrisk” her på siden.

Elektrisk Triumph

Stort set alle andre i industrien arbejder målrettet på elektriske motorcykler, så det kan det ikke undre at engelske Triumph også trækker i arbejdstøjet.

Triumph har allieret sig med Williams Advanced Engineering som du kender fra Formel 1, og går nu i gang med et 2-årigt projekt der går under navnet TE-1.

Projektet går ikke ud på at fremstille en enkelt batteridrevet mc-model, men i stedet arbejde på at udvikle generel teknologi, der kan implementeres i fremtidige elektriske modeller fra Triumph.

TE-1 projektet får udover deltagelse fra eksperter som Integral Powertrain og et specialist team fra the University of Warwik, en håndsrækning i form af økonomisk opbakning fra the Innovative UK science and technologi agency.

Hos Triumph er en del af fremtiden elektriske motorcykler

Der er altså ikke tale om at Triumph nu vil udvikle en enkeltstående unik elektrisk motorcykel med et gigantisk prisskilt, men derimod et udviklingsarbejde der som CEO Nick Bloor udtrykker det, er en del af firmaets elektriske motorcykel strategi.

En strategi der går på at levere hvad motorcyklister ønsker og forventer af deres Triumph, hvilket er den perfekte balance mellem køreegenskaber, ydelse og brugbarhed.

Tør øjnene, fremtiden bliver ikke kun elektrisk

Vi motorcyklister elsker lyden og duften af forbrændingsmotorer, og en stor del af os har det måske lidt stramt med at blive tvunget over på overdimensionerede hårtørrere.

Men det ser heldigvis ud til at vi forbrændingsmotor-fanatikere bliver tilgodeset i fremtiden.

Triumph's Chief Product Officer Steve Sargent har nemlig udtalt, at den fremtidige produktstrategi går på at sælge de elektriske motorcykler sideløbende med mere traditionelle motorcykler. Spændende nyt fra Triumph… men især forsikringen om at Triumph bliver ved med at producere fede to og trecylindrede forbrændingsmotorer, vinder anerkendelse her i huset.

Læs mere om TE-1 projektet på Williams hjemmeside.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start