Vild BMW Scooter
Så kom den i år – endelig en maxi-scooter fra tyske BMW eller faktisk to af slagsen. Dog hvis man lige ser bort fra BMW C1 (2000-2003), som med lidt god vilje også kan betegnes, som en maxi-scooter med tag.
Det er BMW C 650 GT og C 600 Sport, som er nyhederne. C 650 GT er langturs modellen med mere komfort, vindbeskyttelse og opbevaringsplads. Hvorimod C 650 Sport, er sportsversionen og det er denne scooter, som vi har haft glæden af, at teste.
Lad os starte med udseendet af BMW C 600 Sport. Den har en aggressiv udstråling med det spidse raketlignede design og forlygterne udtrykker noget, som man kan genkender fra BMW's superbike-motorcykel S 1000 RR. C 600 Sport er ikke en lille scooter – den er med sine 2,15 meter kun 33 cm kortere end BMW's kæmpe touringsflagskib, BMW K 1600 GTL.
Når man sætter sig op på den og ser hele instrumentbordet med alle de mange knapper og lysdimser, får man straks følelsen – dette her er kvalitet. Der er selvfølgelig varme i håndtagene og i sædet (inklusiv passagesædet) – dette har naturligvis forskellige trin og kan sættes til automatisk, hvis man er så doven. Derfor kan scooteren også sagtens bruges i de kolde perioder af året. Små handskerum foran til småting og et stort bagagerum under sædet, hvor der kan opbevares en hjelm. Og når scooteren holder stille, kan bagagerummet udvides ned mod baghjulet, hvilket giver plads til en ekstra hjelm. Vindskærmen skærmer godt for vinden og man kan næsten kører med visiret slået helt op. En god lille detalje er, at baghjulet er låst når sidestøttefoden er slået ned – dette er for at undgå ulykker.
Når man starter scooteren op og suser der ud af, kan man hurtig komme til at køre for stærkt. Den er rigtig hurtig – den klarer 0 til 100 km/t på små 7,1 sekunder med sin vandkølet 2-cylindret firetaktsmotor med 60 hestekræfter. Selvom det er en stor og tung scooter på 237 kilogram (tørvægt), så føles den let og agil, når man først kommer i gang. Scooteren har en behagelig kørestilling, hvor benene er skånet for den hårde vind.
BMW C 600 Sport koster fra 161.000 kr. og det måske mange penge, men hvis man ser det i forhold til hvad man ellers kan få af maxi-scootere for 160.000 kr. Her tænker jeg på Yamaha T-Max 500, som i skrivende stund koster 159.998 kr. Så er det jo en okay prissætning fra BMW's side.
BMW har produceret en rigtig fed urban maxi-scooter, som er perfekt til bykørsel, men kan uden problem også bruges til lange ture på landevejen. Det er en letkørt, flot og stilfuld scooter med masser af plads. God tysk kvalitet og komfort. Overskueligt og brugervenlig instrumentbord. Alt i alt en perfekt maxi-scooter, som uden tvivl vil gøre mange danskere glade.
Fordele og ulemper
Flot design
Letkørt og agil
God kvalitet
Varme i handtag og sæde
Masser af plads
Hurtig optræk
God sidestilling
Overskueligt og brugervenlig instrumentbord
Forholdsvis god benzinøkonomi
Kan bruges til efterårs/vinterkørsel uden problem
ABS bremser
Måske prisen, men man får noget for pengene
Man kan ikke ligge sig så langt ned i sving
Udstyr og tekniske specifikationer
Motor | |
Type | Vandkølet 2-cylindret firetaktsmotor, fire ventiler pr. cylinder |
Slagvolumen | 79 mm x 66 mm |
Kapacitet | 647 ccm |
Nominel ydelse | 44 kW/60 hk ved 7 500 o/min |
Maks. drejningsmoment | 66 Nm ved 6 000 o/min |
Kompressionsforhold | 11,6 : 1 |
Blandingsregulering/motorstyring | BMS-E digital motorstyring |
Emissionskontrol | 3-vejskatalysator med lukket kredsløb, emissionsstandard EU4 |
Ydelse og forbrug | |
Tophastighed | 175 km/h |
Forbrug ved 90 km/t: | 22.7 km/liter |
Forbrug ved 120 km/t: | 17.85 km/liter |
Brændstoftype | Blyfri superbenzin, min. oktan 95 |
ABS | BMW ABS |
Mål og vægt | |
Længde | 2 155 mm |
Bredde (inkl. spejle) | 877 mm |
Højde (ekskl. spejle) | 1 378 mm |
Siddehøjde uden kører | 810 mm |
Indvendig benkurve uden kører | 1 770 mm |
Vægt uden kører, køreklar, fuldt optanket 1) | 249 kg |
Tørvægt 2) | 237 kg |
Tilladt totalvægt | 445 kg |
Lastvægt (med standardudstyr) | 196 kg |
Tankvolumen | 16 l |
Reservetank | 4 l |