Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Triumph Tiger 900 Rally Pro vs. BMW F 900 XR

To nyheder i adventuresegmentet drøner sammen i bokseringen - kan vi finde en vinder

Mikkel Skotte Sølvkjær / Nicolaus Johansen; Video af Peter Bysted
20/05-2020 kl. 08:00

Det skal ikke være en hemmelighed, at der her på redaktionen kan opstå enkelte diplomatiske uenigheder om, hvilke motorcykler der er mest interessante, og bestemt også hvorfor.
Men vi er altid enige om, at nye modeller er spændende, og er det muligt at sammenligne dem, er det bare endnu federe.
Inspireret af barndommens krige med bil- og motorcykelkort i skolegården, hvor data fra de fedeste modeller kæmpede en ærefuld kamp om at trumfe hinanden i mere og mest, tog Nicolaus og jeg striden op med to aktuelle nyheder i segmentet for adventuremotorcykler – Triumph Tiger 900 Rally Pro vs. BMW F 900 XR.

Begge motorcykler tager afsæt i et koncept om eventyr og frihed, hvilket også kan ses på hver producents hjemmeside.

Triumph omtaler den nye Tiger 900 Rally som; ”…designet til at levere alt hvad du behøver, uanset hvilken vej, destination eller distance du vælger”, og BMW følger trop med dette udsagn om XR’en; ”Allerede ved første øjekast, er man ikke i tvivl om, at den er bygget til eventyr.”. 

På papiret er modellerne også påfaldende ens, både set på effekt, volumen, vægt, pris osv. – og hvis den næste motorcykel på ønskelisten skal være en god rejsekammerat, kunne både Tiger 900 Rally Pro og F 900 XR bestemt komme med i overvejelserne før et eventuelt køb.

Vi syntes at det kunne være både interessant og spændende, at stille dem overfor hinanden og mærke, hvordan de hver især opleves i den virkelige verden, og ikke kun på et dataark.

Artiklen fortsætter under billedet

F 900 XR og Triumph Tiger 900 Rally Pro – begge modeller byder på eventyr

 

 
Mikkels mening
Lad mig først og fremmest slå fast, at det er lykkedes begge producenter at sammensætte cykler i høj kvalitet, med flot finish og gennemtænkte detaljer og løsninger, som vil glæde enhver køber – uanset hvilken model han eller hun måtte vælge.
Men når det er sagt, skal det også med det samme konstateres, at begge motorcykler leverer nogle af de samme ting på vidt forskellige måder, og der skal kun trilles få hundrede meter, før hver motorcykel afslører sine spidskompetencer.  

Længere ture, både med og uden passager vil være en fornøjelse på begge maskiner, selvom Triumph løber afsted med sejren for ultimativ komfort.
Omvendt er BMW’en altså absolut sjovest, når en eventuel destination i sydligere bjerge med snoede veje er nået – den har nemlig ubetinget de bedste køregenskaber på asfalten. Krydses en skovsti eller endda mere krævende terræn på turen, så må bimmer’en se sig slået – men så igen, hvor mange har egentligt tænkt sig at køre af vejen – mit gæt er, at det er meget få, og i hvert tilfælde ikke mig.

Førerpositionen på F 900 XR er en smule mere engagerende end på Tiger’en, og dens velafstemte og lidt kortere affjedring giver formidable svingevner på asfalten, men det frarøver selvfølgelig modellen for at bedrive seriøs mudderkastning.
Triumph har fremstillet den mest interessante motor med en bundstærk karakter – den lyder bedre ved lave snoninger, og har en lidt mere aggressiv gasrespons. Men BMW’ens twin yder også godt, og er super nem at arbejde med, når den får noget at leve af.

I sidste ende er det en svær afgørelse at finde en vinder mellem to så lækre motorcykler, og det er udelukkende min interesse for kurver, der sender en vinderhilsen til BMW F 900 XR.
Er du i tvivl om, hvorvidt gruskørsel og offroad-eventyr er en nødvendighed for dig, så prøv dem begge to – ingen af dem vil på nogen måde skuffe fælt.

Artiklen fortsætter under billedet

Face to face, der er tale om to motorcykler af høj kvalitet

 

De to motorcykler set fra Nicolaus’ stol
Når vi kigger på motorcykler, er prisen ikke en uvæsentlig faktor. Både BMW’en og Triumphen befinder sig i området omkring 200.000 kr., hvilket isoleret set er mange penge, men selvom jeg skulle have min egen pung op af lommen, ville jeg ikke føle mig snydt, uanset om det var tyskeren eller englænderen jeg valgte at investere i. 

Begge maskiner har alt i udstyr, bl.a. varme i håndtagene, opkobling til navigation, fartpilot, og alverdens elektronik som gør hverdagen, weekenden og langturen særdeles komfortabel.
Derudover er der ikke noget at udsætte på kvalitetsfornemmelsen på hverken den ene eller anden maskine.

Personligt ville jeg smadre sparegrisen hos Triumph forhandleren, hvilket skyldes at Tiger 900 Rally Pro også kan præstere i terrænet – her har BMW’en intet gøre qua sit 17” forhjul.

Endvidere vinder den engelske adventuremaskine også på komfort, inklusiv vindbeskyttelse, samt en vanvittig spændende motor, og det er på trods af, at den på papiret har 10 hk mindre end F 900 XR.

Den bayerske kandidat er skarpere, når asfalten bliver rigtig krøllet, men Triumph Tiger 900 Rally Pro er ingen sinke, og kan sagtens levere sjov og ballade, når der skal jagtes sving.
Hvis du primært er til asfalt, er der stadig god grund til at kigge i Triumphs retning. For Tiger 900 Rally Pro har en bror – Tiger 900 GT Pro – som har støbte fælge, 19” forhjul og knapt så langslaget affjedring.

Derudover kan den ligesom F 900 XR bryste sig af elektronisk affjedring bagtil, og det er til pris på 189.999 kr. Tyve af de lange mindre end XR i fuldt gear – hvilket man kan få meget benzin for.

Blev du ikke klogere
Missionen om at finde en klar vinder mellem de to 900’er, ser det desværre ud til at være en anelse mislykket. Vi fandt frem til de mest markante forskelle, og kunne også konstatere, at vi har hver vores personlige præferencer for kvaliteter ved en god eventyrer. 

Begge motorcykler er af høj kvalitet, lækre at køre på og udstråler hver deres karakter. Vil du vide mere om dem hver især, kan du inden længe se grundige individuelle test af både Triumph Tiger 900 Rally Pro og BMW F 900 XR – så kan du selv finde en vinder.

 

0 personer snakker om “Triumph Tiger 900 Rally Pro vs. BMW F 900 XR

  1. At sammenligne en rejsemaskine med 21" forhjul med en rendyrket gademaskine med 17" forhjul, er da at skyde ved siden. Allerede på papiret ved man de tiltaler et vidt forskelligt segment.

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere