Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: Kawasaki Ninja 1000 SX

Kawasaki Ninja 1000 SX er meget mere end bare en traditionel Sport Tourer

Steffen F. Olesen
30/01-2021 kl. 06:00

Corona tager over
Inden vi herunder kaster et blik på modellen, kommer der lige en servicemeddelelse.
Du kommer måske til at undre dig over det fantastiske solskinsvejr i videoen, samt temperaturangivelsen i modellens instrumentering. Måske bider du også mærke i, at undertegnede i videoen nævner, at det er sent på året.
Forklaringen er, at vi testede modellen ultimo 2020, men på grund af flere Corona-relaterede omstændigheder, ikke har været i stand til at publicere testen før nu.

En motorcykel i den rigtige kategori
Kawasaki Ninja 1000 SX hører til under fanen Sport Tourer på producentens hjemmeside, og den læner sig mest op ad den første del af kategorien, men har bestemt ingen problemer med at leve op til den sidste del.
Det fik vi bekræftet i 2011 da modellen under Årets motorcykel tog røven på flere dommere, og i sidste ende rendte med pokalen.
Til 2020 fik modellen en opgradering som primært omfatter en del elektronik, og det er tydeligt at mærke, at Ninja 1000 SX stadig er en yderst underholdende maskine.
Se herunder vores første møde med Kawasaki Ninja 1000 SX, hvor den danske importør – med lynets hast – giver en gennemgang af elektronikken.

Teknologi og elektronik
Modellen er i sin nyeste form udstyret med en 4,3 tommer TFT LCD-instrumentering efter tidens forskrifter, som i samarbejde med producentens Rideology app, giver føreren mulighed for at pille og justere på et væld af parametre, og samtidig byder på et yderst overskueligt overblik over alverdens informationer.
Informationer som man frit kan vælge imellem, alt efter om man har interesse i praktiske oplysninger såsom brændstoføkonomi og temperaturer, eller mere baneorienterede informationer som bremsestyrke eller real time- og max nedlægningsvinkel.
Samtlige funktioner er super lette at finde rundt i, og er let tilgængelige via kontakter på venstre side af styret.

Modellen er udstyret med ride-by-wire teknologi, hvilket har tilladt Kawasaki at installere en fartpilot som i praksis fungerer upåklageligt, så snart man har fundet ud af hvilke knapper der gør hvad, og i hvilken rækkefølge der skal trykkes.

Yderst anvendelig og tilgængelig

Flere tiltag end først antaget
Modellen har, som du kan høre i videoen herunder, fået en lidt større overhaling end først antaget. Opgraderinger omfatter ting som bedre styregeometri, opgradering af affjedringens indmad, et mere komfortabelt sæde, og en 4-i-1 udstødning der erstatter modellens tidligere og tungere 4-i-2 system.
Modellens Quickshift-system er tweaket så det spiller 100% sammen med den silkebløde gearkasse; der er altså langt mellem så bløde skiftesystemer.
Hertil kommer de opgraderinger som SKAL implementeres i en motorcykel nu til dags. Ting som eksempelvis fuld LED lygteføring, et skarpere design, og et opgraderet farveskema.

To view the full article you must subscribe or buy access to this article
  • MagaCin Adgang  —  DKK 29,00 / måned with 1 måned free trial

Faktureringsoplysninger

Danmark

Din ordre

Product
Quantity
Total
Cart Subtotal DKK 0,00
Order Total DKK 0,00
  • Reepay Checkout

Dine personlige data vil blive anvendt til at gennemføre din bestilling, understøtte din brugeroplevelse på webshoppen, og til andre formål, som er beskrevet i vores Politik for personoplysninger.

lock

Lås op nu
og få adgang til hele artiklen

  • Se alt indhold på MagaCin
  • Se videoen i fuld længde
  • Prøv den 1. måned GRATIS
  • Opsig når du vil

FØRSTE MÅNED

GRATIS

Herefter 29 DKK./måned FÅ ADGANG herunder