Kawasaki Versys 1000 - Kort og godt - Absolut godkendt
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Kawasaki Versys 1000 – Kort og godt

Absolut godkendt, og tæt på perfekt i nogle dicipliner

Tommy Rønn
04/12-2011 kl. 18:00

Ingen motorcykler er perfekte, men Kawasaki Versys 1000 kommer tæt i flere dicipliner. Den fejler også på nogle områder, men sådan er nutidens køretøjer. Alt er et kompromis, og perfekt i alle dicipliner bliver ingen. Sådan er faktum.

Versys 1000 har en perfekt motor. Droslingen har virket fra Z1000, så denne motor nu er skønt omgængelig, og samtidig leverer den rigelig kraft. Det er svært at komme på nogen motor der kunne passe bedre i Versys 1000, og nyheden Triumph Tiger Explorer skal overraske meget hvis den tryner Versys 1000 på motorsiden.

På de små bjergveje er den gesvindt som en gazelle. Den tryner alle sportsmaskiner uden problemer, dog kræver den en smule tilvænning da 240kg er en solid sag. Versys 1000 har en sjælden evne til at skabe tillid.

Efter ca. 100 km stolede vi så meget på versys, så MagaCin´s udsendte kørte fodhvilerne i asfalten i hvert sving på bjergvejene. I offentlig trafik og på så højbenet en fætter som Versys siger dette alt. Det var ikke kun os der nåede til dette punkt, også Østrigerne fra Reitwagen og Motorrad Magazin kørte så gnisterne sprøjtede.

De andre skandinaviske medier ville ikke gennem svingene med samme hast, da de ikke stolede helt på materiellet som nogen udtrykte det. Det kunne de ellers roligt have gjort, for de standardmonterede dæk bed som en bidsk terrier og vi andre tre faldt ikke af vejen. Kort fortalt er det altså ikke alle der hurtigt får tillid til Versys, så den rammer altså ikke alle ens.

Det kniber lidt at skrive denne artikel, hvilket ikke er godt. Fingrene snurrer stadig en del efter køreturen. Versys 1000 vibrerer mellem 6.000 og 8.000 omdrejninger. Faktisk ganske meget i både sæde og styr. Underligt nok er der intet i fodhvilerne. Dette er et problem den deler med Z1000, og før køb bør maskinen prøves, for ikke alle vil kunne leve med denne højfrekvente snurren.

Med taskesættet er Versys stabil til ca. 200 km/t. Uden klarer den langt mere. Det er helt normalt at motorcykler der udstyres med stort taskesæt bliver levende ved høje hastigheder. I vores verden er dette intet problem, da ferieturen alligevel altid klares med langt mindre end de 200 km/t. Mellem ferierne er taskerne alligevel afmonteret.

Indtil nu får Versys 1000 tommelfingeren op. Men i morgen er der atter en dag, så vi kan få helt styr på Versys og dennes evner.

Skriv et svar