Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

I sandhed imponerende

Billigere fås en ægte multikunstner ikke

Tommy Rønn
03/10-2011 kl. 21:45

Aprilia Shiver GT har nu været i vores varetægt gennem nogen tid, og et er sikkert. Denne italienske skønhed imponerer, og leverer fuld valuta for hver betalt kr.

En stærk 750 kubik for 99.700 kr. lyder som et regulært slagtilbud. Når først Shiver GT er prøvet, ved man straks det er et slagtilbud af de sjældne.

Shiver har vi tidligere prøvet. Modellen uden kåbe og ABS har længe været at finde i butikkerne. Det står hurtigt klar at modellen uden GT og den med, ikke umiddelbart kan sammenlignes. Det eneste der mærkes, er at motoren er en genganger, der er nemlig ingen forskel.

Da motoren er den selvsamme i de to, kæmper Shiver GT med samme problemer som donoren. En utrolig lang gearkasse og en meget kontant indsprøjtning, kan give uerfarne motorcyklister problemer.

Gear på Shiver er meget lange, som det kendes fra mange andre italienere. På landevejene når man sjældent over 4. og i byerne kan selv 1. virke langt. Det hjælper ikke at gå dybt i omdrejninger i byerne, da denne store V2 ikke er imponeret når den kommer under 2.500-3.000 omdrejninger. I byerne når trafikken er tæt må koblingen i brug.

At indsprøjtningen er kontant justeret, gør ikke hverdagen lettere, i kombination med de lange gear. Gas er meget on-off på Shiver, så begynderne let får et chok, når Shiver springer frem ved mindste gasgivning, og motoren bremser ydermere voldsomt ved minimal slæk på gassen.

Heldigvis inderholder Shiver 3 forskellige programmeringer til indsprøjtningen. Rain hvor maskinen kun yder 75 hk. Touring hvor maskinen yder fuld effekt, men afleverer kræfterne blidt og lækkert, og sidst Sport hvor maskinen er kontant som tidligere beskrevet.

Vi løste problemerne med den arrige og nervøse indsprøjtning, ved kørsel i Touring indstillingen. Det eneste denne indstilling kræver er at gasarmen skal løsnes op. Shiver leverer nemlig stadig de opgivne 95 hk, men håndtaget skal drejes mere for den ønskede ydelse, end hvis Sport indstillingen benyttes.

Siddestillingen både for og bag er rigtig god. Det var den også på den almindelige Shiver. Sæderne er eksakt som vi kan lide dem, hvilket betyder faste og ikke af slagsen man synker dybt i. Det betyder at sædet ikke bliver varmt, og numsen ikke bliver øm på langturen.

Bremserne er effektive, og ABS funktionen er godkendt. ABS er ikke i klasse med det der findes på de nye Honda CBR-RR maskiner, men den virker uden overraskelser. Forbremsen kan dog drille lidt. Bremses hårdt i indgang til sving, begynder forhjul at steppe og hoppe sidst i bremsningen. Noget hjulet fortsætter med, efter bremsningen, til sving er overstået. Dette nummer lavede den nøgne Shiver også. Vi er sikre på dette kan udbedres med en anden type bremseklodser.

Det er dejligt at Aprilia har født maskinen på gode dæk. Metzeler Sportec M3 er et rigtigt fornuftigt sportsdæk, med gode allround egenskaber, og dermed et dæk der klæder maskinen godt.

Når Aprilia Shiver GT køres er man ikke i tvivl om dette er en italiener. Affjedringen er stiv og fast, hvilket er uheldig til de hullede danske veje. Gear er lange som på de andre italienere, så langsom fart skal køres på koblingen, og lyden er rå. Eksakt som italiener-elskerne vil have det.

Konklusionen er let. Vi er vilde med Aprilia Shiver GT, men den kræver ændringer hvis maskinen skal nærme sig det perfekte.

Blødgøres affjedringen en smule, så maskinen bedre kan sluge de hullede danske veje. Skiftes bremseklodserne til en type der ikke afleverer forhjulsvibrationer ved nedbremsninger og køres i Touring indstillingen, er Shiver tæt på perfekt til prisen.

99.700 kr. afleverer utroligt meget for hver betalt krone, så Shiver GT er pokkers svær ikke at anbefale.

Model: Aprilia Shiver 750 GT (99.700 kr.)

Year: 2011

Displacement: 749.90 ccm

Details: Longitudinal 90° V-twin Power: 95.00 HP (69.3 kW)) @ 9000 RPM 

Compression: 11.0:1 

Bore x stroke: 92.0 x 56.4 mm

Valves per cylinder: 4 Fuel system: Injection.

Front tyre dimensions: 120/70-ZR17 

Rear tyre dimensions: 180/55-ZR17 

Front brakes: Double disc Front brakes diameter: 320 mm

Rear brakes: Single disc Rear brakes diameter: 240 mm

Wheels: Aluminium alloy. 

Front: 3.50 X 17´. 

Rear: 6.00 X 17´ 

Physical measures and capacities 

Dry weight: 189.0 kg

Power/weight ratio: 0.5026 HP/kg 

Seat height: 810 mm

Overall length: 2,265 mm

Wheelbase: 1,440 mm

Fuel capacity: 16.00 litres

Reserve fuel capacity: 3.50 litres

0 personer snakker om “I sandhed imponerende

  1. Har kørt den i 2 år uden kåbe og ABS, og elsker hver en kilometer på den. Flere ture i Tyskland og dagsture på 600 km eller mere er kein problem. Sædet er bare godt, og så er den motor så sprød i hele registret. Med et sæt Leo Vince potter lyder den så også som en Italiener skal.

Skriv et svar