Snydepremiere: BMW viser ny R 1250 GS og R 1250 RT
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Snydepremiere: BMW viser ny R1250GS og R1250RT

Motorer på BMW R 1250 GS og R 1250 RT kraftigt opdaterede
Mathias B. Høj
18/09-2018 kl. 11:00

Denne gang behøver vi ikke vente til efter Intermot-messen med detaljerne. BMW har lige præsenteret data om de nye R 1250 GS og R 1250 RT-modeller.

Den største nyhed er naturligvis motoren, som er nået op på 1254 cc og leverer 136 hk/100 kW og 143 Nm. En heftig forøgelse i forhold til de tidligere 125 hk/92 kW og 125 Nm. Men nok så interessant er motoren udstyret med hvad BMW kalder ShiftCam teknologi, som aktivt kan forskyde knastakslen mellem to profiler. Skiftet mellem de to profiler er afhængig af gasgivning. Indsugningsventilerne kører asynkront på den ene profil, hvilket skulle optimere flowet i blandingen og give en bedre forbrænding. Se videoen nedenfor for illustration.

Teknologien medvirker naturligvis til ekstra effekt, men skulle også give en mere balanceret motorgang, især ved lave omdrejninger. Men der loves også en bedre lyd og tilmed bedre forbrugstal. Mon ikke brændstofbesparelsen bliver spist af et nyt og højere prisskilt?

Oliepumpen er også opdateret, ligesom Twin-jet indsprøjtningsventilerne og udstødningsystemet. 

To køreprogrammer, ASC (Automatic Stability Control) og Hill Start Control er nu standard. Der kan tilkøbes Riding Modes Pro, Dynamisk Traction Control, ABS Pro, Hill Start Control Pro og den nye Dynamic Brake Assistant.

R 1250 RT fås nu også med fuldautomatisk affjedring, som tilpasser sig underlag og køreprogram. Til gengæld får R 1250 GS LED lys som standard, mens LED positionslys kan tilbkøbes for begge modeller.

Ingen opdatering i premiumklassen uden connectivity – den store GS'er får et nyt 6,5 tommers TFT display som standard, så det er muligt hurtigt at få præsenteret den ønskede information. R 1250 RT har en 5,7 tommers TFT skærm, sammen med analogt speedometer og omdrejningstæller.

De danske priser er ikke offentliggjort, men forventes klar indenfor de nærmeste dage. MagaCin offentliggør dem så snart vi får færten af dem.

Du får lige hele listen med nyheder – frisk fra BMW Motorrads marketingsafdeling. Hvis ikke andet er nævnt, gælder det begge modeller.

– Further developed boxer engine with BMW ShiftCam Technology for variation of the valve timings and valve stroke on the intake side.

– Even more power across the entire engine speed range, optimised fuel consumption and emission levels, increased running smoothness and refinement.

– Increased output and torque: 100 kW (136 hp) at 7 750 rpm and 143 Nm at 6 250 rpm (previously: 92 kW (125 hp) at 7 750 rpm and 125 Nm at 6 500 rpm)).

– Capacity increased to 1 254 cc (previously: 1 170 cc).

– Asynchronous valve opening on the intake side for optimised swirl and therefore more effective combustion.

– Camshaft drive now via toothed chain (previously roller chain).

– Optimised oil supply and piston base cooling.

– Knock sensor system for optimised travel suitability.

– Latest generation of BMS-O engine control and use of twin-jet injection valves for even more effective carburetion.

– New exhaust system for optimum performance characteristics.

– New additional front spoiler on the R 1250 RT.

– Two riding modes, ASC and Hill Start Control as standard.

– Riding Modes Pro, featuring additional riding modes, Dynamic Traction Control DTC, ABS Pro (standard in the R 1250 RT), Hill Start Control Pro and Dynamic Brake Assistant DBC, available as an optional equipment item ex works.

– Electronic suspension Dynamic ESA “Next Generation” with fully automatic load compensation.

– In addition to standard adjustability of seat height (exception: HP style for the R 1250 GS), wide range of seat height variants ex works.

– LED headlamp for the R 1250 GS as standard and LED daytime riding light for both models as optional equipment items ex works.

– Connectivity: multifunctional instrument cluster with 6.5-inch full-colour TFT screen and numerous features as standard in the R 1250 GS.

– Intelligent Emergency Call as an ex works option.

– BMW Motorrad Spezial – customisation features as optional equipment items ex works.

– Extended range of optional equipment items and Original BMW Motorrad Accessories.

– The new R 1250 GS: travel and off-road prowess in two modern basic finishes and two striking style variants.

– The new R 1250 RT: exclusive touring character in one basic colour, two style variants and Option 719 Spezial finishes.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start