Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Yamaha XV 950 Bolt (R) prøvekørsel

150 km på den japanske Harley-Davidson

Tommy Rønn
11/12-2013 kl. 23:45

Okay den er fed. Sådan var første indskydelse da vi fik overrakt Yamaha XV 950 Bolt til to dages prøvekørsel. Designet er mere Harley-Davidson Sportster, end originalen selv. Bolt er endda mere gennemført med lækkerier overalt.

Op på jernhesten og afsted. Igen spøger originalen, da siddestilling og kørestil er som på den lille sportster, dog med færre vibrationer, men lyden og takten er som på det amerikanske forbillede. Helt enkelt, en amerikaner udviklet af japanere.

Yamaha XV 950 Bolt er letkørt som en yderst populær Yamaha, der så dagens lys for første gang i 1987. Nemlig landeplagen Yamaha Virago 535. Accelerationen og fart-ressourcerne er også meget lig den lille Viggo fra slutfirserne. Det betyder omkring 6 sek til 100 km/t og godt 160 km/t.

Yamaha XV 950 Bolt er dog anderledes end den tidligere så populære Virago 535. Det skyldes at motoren er mere doven, på den fede måde, så accelerationerne sker med få tøf på nyheden, mod mange fimser på den gamle 535. Få omdrejninger klæder en rigtig chopper.

Sæde og affjedring er som på de lave fra HD. Det betyder hårdt som et brædt. Dejligt når lav cruising skal udføres, men vi tør ikke tænke på en tur på Harzens brostensbelagte veje uden nyrebælte. Tankerne går her tilbage på de gode gamle dages blod-tisseri, efter mange km i sadlen på de hårde jernheste. Bolt R, modellen på billederne, er udført med bedste affjedring og koster kun ekstra 7.000 kr.

Alt virker gennemført og gennemtænkt på den nye Yamaha Bolt. Den er rustik, på den fede måde. Letkørt og lav så alle let magter den og fornemmelsen af at køre noget specielt er konstant.

Vi fortsætter prøvekørslen torsdag, men kan allerede nu afsløre af Bolt er fed og at vi er sikre på den får mange venner. Faktisk har vi ikke svært ved at se Bolt i rollen som den nye Virago 535 landeplage, anno 2014.

0 personer snakker om “Yamaha XV 950 Bolt (R) prøvekørsel

  1. Den skal nok blive et hit – for den ligner jo en tro kopi af en Harley. Men tror næppe den har den "rigitge" lyd.

  2. Den er rigtigt flot. Jeg gætter på den er lige så god som enhver harley. Yamaha = god kvalitet !

  3. Når du nu taler om kvalitet skulle du prøve en Harley. Har kørt snart 6 år på HD uden så meget som en løsnet bolt. Betragter HD som en langsigtet investering, hvilket nok næppe er tilfældet med en Yamaha Bolt. Men designet fejler intet – det er jo stjålet fra Harley.

  4. Stjålet fra Harley siger du… he he mener du det? Du skal ikke bilde mig ind at harley ikke også skeler lidt til højre og venstre, for at få lidt inspiration til hvad tidens mc'er skal udstyres med…
    Dette er dog bare mit personlige gæt.
    Står dog helt fast på at Yamaha bygger kvalitet. Har haft flere tudsegamle yamahaer, hvor motor og gear stadig kører helt perfekt. Om det så er bedre eller dårligere end hos harley, det skal jeg ikke kunne sige.

  5. Der er vel næppe nogen tvivl om at designet er hentet fra forbilledet Harley. De fire Yamahaer jeg tidligere var ejer af, synes jeg godt nok ofte der var småproblemer med. Dels startere, dels ledningsnet, udstødninger der gik i stykker – blot for at nævne noget. Men held og lykke med Yamahaen.

  6. Jeg kører BMW . Men ku da godt tænke mig , både en Yamaha , men også en Harley D.
    Min kone mener dog at jeg må nøjes med en MC 😉

  7. Harley en langsigtet investering.. Så skal du knageme gemme den i mange år før du laver kassen på den.. Jeg elsker Harley og har kørt tusindvis af km på både en gammel VL'er og andre modeller..men jeg er aldrig blevet rig på dem.. 🙂

  8. Det er fanme svært! …. Kunne virkelig godt tænke mig en Harley 883 Iron …. Men Yamaha'en er altså 30000.-kr billigere!

  9. Tjek lige denne her kværn:
    http://www.youtube.com/watch?v=7oAhN1NJFQ8

    I mine øjne er dette den fedeste custom bike der er ( og nogensinde har været ) på markedet.
    Den er fuldfed flot og lækker at skue på.
    Harley når den ikke til sokkeholderne. Ikke engang deres V-rod kan være med her….
    Den kører formentlig også langt bedre 😉

  10. Den nye Yamaha XV 950 er en motorcykel i topkvalitet, som alle andre Yamahaer, og man kan også lægge den længere ned i sving osv., men… hvis man vil have en Harley, hvorfor så ikke købe en Harley? OK, Yamahaen er 30.000 kr. billigere end den billigste Sportster, som Dirtmoover skriver, men for de samme penge kan man få en lettere brugt Harley. Prøv at forestille dig, at nogen spørger dig, hvilken kværn du kører; hvis man svarer "Yamaha XV-950!", siger det kun de færreste noget, indtil man forklarer, hvilken type motorcykel, det er, eller viser et billede af den, hvorimod hvis man svarer "Harley-Davidson", er folk straks med på, hvad man taler om. Anmeldelsen sammenligner også Yamahaen med originalen – samt den gamle Viagra, som den sandt for dyden ikke har ret meget stilmæssigt fællesskab med.

    Introduktionen af XV 950 skyldes til dels, at Yamaha har en tendens til at opdyrke et koncept, for så få år efter at droppe det, hvorved forbrugerne står tilbage med et forældet produkt. Tag for eksempel model MT-01, som der, bogstavelig talt, blev slået meget på tromme for; nu er den forlængst udgået af produktion og man hører intet til den mere. Brugte MT-01'ere sælges med anselige prisnedslag. Harleyer, derimod, holder prisen ualmindelig godt.

    Det er vel som at vælge mellem en Skoda og en Volkswagen; en VW er dyrere i anskaffelse, men når man sælger den, har man kørt hver kilometer billigere end i Skodaen (jævnfør FDM). I mellemtiden har man haft større køreglæde.

    Hvad angår lyden, kan man se, at Yamahaens cylindre er vinklet 60 grader, som f.eks. på V-Rod'en eller den nye Street Harley. En "ægte" Harley har derimod 45 grader mellem cylindrene, og det giver den legendariske "potato-potato-potato"-lyd.

    Som tidligere Yamaha-ejer (XJR 1200) er jeg imidlertid overbevist om, at XV 950'eren nok skal opnå et pænt salg i Danmark. Jeg fornemmer, at pendulet er ved at svinge fra "skridtraketter", sporttourere og Ewan & Charley eventyr-maskiner mod klassisk udseende motorcykler. For tiden peger nålen på bobbere. Yamaha har f.eks. bedt Wrenchmonkees ude på Amager customize en Yamaha, så den ligner en caféracer fra 1960'erne.

  11. Jahh….men den brugte Harley til 130000.-kr har ikke ABS :-/ …. Og det vil jeg nødigt undvære

  12. Ingen tvivl om at der vil blive produceret en del ekstra udstyr til Bolten, men tjek lige Harleys genuie motor parts & accessories, der er tyk som en telefonbog med ekstraudstyr til HD. Desuden skal Bolten ventiljusteres for hver 20000 km, hvilket aldrig skal udføres på HD en idet den er med hydrauliske ventilløftere. Og som skuffe skriver, hvorfor spare kr. 23000 ved at købe en look alike, der aldrig bliver – eller kommer til at lyde som en Harley. Bolten vil altid fremstå nærmest kønsløs ved siden af forbilledet.

  13. "Bolten vil altid fremstå nærmest kønsløs ved siden af forbilledet"

    Jeg har i lørdags fået en prøvetur på "den kønsløse" Bolt.
    Jeg tog mig selv i at smile op til begge ører under kørslen.

    Når min sparegris er blevet tyk nok, så får den hammeren :0)

  14. @ Mc-Modeller:
    Har du også prøvet en Harley-Davidson, sådan bare for sammenligningens skyld?

  15. Hej Skuffe.

    Nej, jeg har ikke prøvet en Harley til sammenligning.
    Men jeg kører pt. Yamaha XJ 700 MaximX, og finder den meget pålidelig og lavet i en god kvalitet.
    5 års garanti på en Yamaha er heller ikke at foragte.
    Om man er til Harley eller ej, det er noget jeg ikke går op i – fred være med det.
    Men i samtlige test, jeg har set af Bolt og tilsvarende Harley, kommer Bolt'en ud som en vinder.

    Ellers, så er denne store dreng på YouTube også med til at inspirere mig til mit næste køb:
    https://www.youtube.com/watch?v=zW5-6Dq4mUg

    Mvh. John

Skriv et svar