Triumph Thruxton 400 præsenteret i Indien - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Triumph Thruxton 400 præsenteret i Indien

Det bliver spændende at se, om den nye sportslige kåbeklædte englænder i mellemklassen også frigives på det europæiske marked.
CO
13/08-2025 kl. 05:43
Anslået læsetid: 3 Minutter

For en god måneds tid siden kunne du læse om To spændende Triumph her på MagaCin, hvor vi funderede over, om familieforøgelsen i det engelske mærkes 400 klasse der i første omgang blev præsenteret i Indien, også ville komme til Danmark.

Det viste sig en uges tid senere at være tilfældet for Triumph Scrambler 400 XC.

For godt to år siden lancerede Triumph Motorcycles i første omgang de to nye modeller Triumph Speed 400 og Scrambler 400 X i Indien, men vi europæere måtte vente lidt længere på at kunne købe nyhederne.
De indiske kunder blev efterfølgende begavet med de nye Triumph Speed T4 og Scrambler 400 XC, hvor sidstnævnte altså bliver tilgængelig på det danske marked fra September 2025, og den danske pris begynder ved kr. 83.895,-.

Blækket i sidstnævnte artikel er knap nok tørt, før endnu en familieforøgelse finder vej til den indiske søskendeflok.
For den nye Triumph Thruxton 400 er nu præsenteret i Indien.

I 2023 fik vi en trist melding fra Triumph Motorcycles, der betød farvel til caféraceren Triumph Thruxton med den eksklusive Triumph Thruxton Final Edition.

Denne skribent måtte en tur i gemmerne, for at finde et billede fra dengang vi i 2016 havde den udsøgte fornøjelse at kyle Triumph Thruxton 1200 rundt på Jyllandsringen.
En dag vi sent glemmer.

Triumph Thruxton 1200 på Jyllandsringen i 2016

Triumph Thruxton 900 blev produceret fra 2004 til 2016, og blev derefter afløst af Triumph Thruxton 1200, som kunne udstyres med retroinspireret kåbe.
Uagtet motorens ydelse blegnede sammenlignet med tidens sportslige modeller, så var de omkring 100 hypper rigeligt til glimrende underholdning, og det var lidt vemodigt, da modelnavnet blev skrinlagt.
Altså indtil nu.

Triumph Thruxton genoplives nu i en noget mindre skala, hvor modelnavnet anno 2025 indgår i det engelske mærkes søskendeflok af modeller udstyret med den vandkølede 398 cc enstamper, som er god for 40 hestekræfter ved 8000 snoninger.
Triumph Thruxton 400 bliver ikke blot den mest sportsligt udseende tilføjelse i 400 serien, men som det fremgår af specifikationerne også den rappeste rent motormæssigt.

Det kan interesserede ved selvsyn konstatere på Triumph Motorcycles indiske website i denne sektion, hvor motorens ydelse opgives til 42 hestekræfter ved 9000 omdr.
Motorens maksimale drejningsmoment er uændret 37.5Nm, men hentes 1,000 omdr. senere i registeret ved 7,500 omdr.

Blandt små diskrete tilpasninger for et mere sportsligt tilsnit ses en benzintank, der stadig rummer 13 liter, men visuelt fremstår en anelse anderledes. Bagstellet er modificeret, styret er af clip-on type, og ændret stelgeometri medfører en 10 mm kortere akselafstand end på Triumph Speed 400.
Derudover er affjedringens vandring øget 10 mm, og det bagerst tandhjul på Thruxton 400 er to tænder mindre end det tilsvarende på Speed 400.

På det indiske website kan du også se, at modellen som nævnt i indiske Triumph’s opslag på sociale medier er tilgængelig i de fire farvekombinationer Pearl metallic white / Storm grey, Lava red gloss / Aluminium silver, Metallic racing yellow / Aluminium silver og Phantom black / Aluminium silver.

Lanceringen af Triumph Scrambler 400 er interessant nok i sig selv, men det er måske i virkeligheden mere spændende, om vi europæere også tilgodeses med modellen, og hvad den i givet fald kommer til at koste.

Tør man håbe på, at en tidshorisont kunne ligne noget i retning af det vi så med Triumph Scrambler 400 XC?

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2025