Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Spionfotos af ny BMW R1300 GS i aktion

Går all-in på vandkøling

Steffen Olesen
27/06-2021 kl. 11:17

Det er ikke en banebrydende nyhed, at BMW Motorrad er i gang med udviklingsarbejdet for en ny BMW R1300 GS.
For den tyske motorcykelproducent registrerede faktisk modelnavnet M1300 GS helt tilbage i 2019.
Men det er derimod en frisk nyhed, at tyskerne er nået så langt i udviklingsarbejdet, at den kommende BMW R1300 GS nu prøvekøres under forskellige forhold i en ikke helt færdigbagt udgave.
Beviserne der ses i form af friske spionbilleder hos en lang række udenlandske medier, giver nogle interessante fingerpeg, om hvad vi kan forvente af den nye R1300 GS.

Flere billeder af den kommende BMW R1300 GS kan eksempelvis ses på Motorcycle.com.
På den nye BMW R1300 GS ses forlygten lavt integreret i “næbbet”, og det lille lodrette område over forlygten levner forventeligt plads til radar og/eller sensorer til brug for adaptiv fartpilot.
Et tilsvarende areal ses bag på motorcyklen, så modellen også kan udstyres med elektronik, der kan anvendes til såkaldt blindvinkels overvågning.

All-in på vandkøling
Som modelnavnet indikerer, kan vi altså forvente en motor med øget slagvolumen.
Det bliver som det fremgår af billederne stadig en boksermotor, men bemærk at motorens cylindre er tildækkede.
Det må alt andet lige være udtryk for, at BMW helt dropper den delvise luftkøling, og går all-in på vandkøling, hvilket understøttes af det nye større kølesystem som også ses på billederne.
At udviklingsafdelingen fokuserer 100% på vandkøling, kan oversættes til, at motoren i den endelige udgave vil levere betragteligt flere kræfter .
Katalysatoren er sandsynligvis integreret i udstødningssystemets samleboks under og bagved motoren for lavest muligt tyngdepunkt, og potten er lavere monteret og skrumpet i størrelse i forhold til BMW R1250 GS.

2023 model?
Testeksemplaret af BMW R1300 GS på billederne ser ret groft sammenstykket ud, og det bliver interessant at følge, om BMW Motorrad præsenterer den endelige serieproducerede udgave officielt i år.
I givet fald kommer det ikke til at ske hverken ved den store traditionelle MC-messe Intermot i Köln eller EICMA ved Milano i Italien.
For BMW Motorrad orienterede os som bekendt tidligere i år om, at vi ikke længere skal forvente at se mærkets nyheder præsenteret eksklusivt på verdens førende MC-messer.

Vi følger naturligvis som altid op på sagen straks der er nyt, for den kommende BMW R1300GS ser altså spændende ud.
Får vi en ny BMW GS’er med omkring 150 hestekræfter?

Skriv et svar