Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Shhh… Slut med overdreven larm i DK

Politiet kan foretage støjmåling på stedet samt udstede eventuelt bødeforlæg

CO
17/08-2020 kl. 11:54

Flertallet af danske motorcyklister er efterhånden bekendt med europæiske myndigheders støjbegrænsende tiltag overfor larmende motorcykler, og nu forstærkes indsatsen mod såkaldt støjforurening også i Danmark.

Skærpede tiltag mod larm
Hvad nogle motorcyklister opfatter som vellyd fra den eftermonterede udstødning opfattes af andre som generende støj, og det har blandt andet i Tyskland medført, at du eksempelvis i den tyske delstat Baden-Wurttemberg risikerer at få udstukket betragtelige bøder for støjende adfærd.
Derudover overvejer de tyske myndigheder også, om man burde gå så drastisk til værks, at man simpelthen konfiskerer den støjende motorcykel på stedet.
I flere europæiske lande er man også begyndt at eksperimentere med såkaldt støj-radar, hvor støjen på den enkelte motorcykel måles i forbindelse med videooptagelse, og flere steder i Europa har man endda bandlyst kørsel på motorcykel på udvalgte strækninger.

Enorme protestaktioner fra motorcyklister
Restriktioner og skærpede sanktioner der er under hastig udbredelse overalt i Europa, har eksempelvis i Tyskland medført omfattende demonstrationer, hvor du her på MagaCin i Juli måned kunne læse om protestaktioner med flere hundrede tusinde underskrifter, samt fysiske demonstrationer med et imponerende antal deltagere.

Også fokus på støj i Danmark
Restriktionerne i udlandet er efterhånden alment kendt i Danmark, hvor mange kan nikke genkendende til oplevelsen af at blive vinket ind til siden i Tyskland, hvor man enten har fået besked på at montere den medbragte dB-killer, eller simpelthen har fået kørselsforbud.
Men i Danmark har man indtil nu sædvanligvis kunnet slippe med en løftet pegefinger eller indkaldelse til syn, hvis eftermarkeds udstødningen snerrede en anelse for aggressivt, hvorefter den snarrådige monterede standardudstødningen før fremmøde i synshallen.
Men vi må nok indstille os på nye tider og opdaterede metoder.

dB måling på stedet
Den forgangne weekend tilbragte vi i selskab med passionerede motorcykelentusiaster, der tilfældigvis tjener til dagen og vejen som MC-betjente.
I den forbindelse blev vi informeret om, at måleudstyr er indkøbt og proceduren for støjmåling af motorcykler på stedet allerede er på plads.
Som en serviceoplysning til danske motorcyklister kan vi derfor oplyse om, at etatens udsendte, der selvfølgelig også har adgang til dit køretøjs typegodkendelse (som er udgangspunkt for måling af lydtrykket) fremover også har mulighed for at servicere dig med en øjeblikkelig støjmåling.
Derfor kan vores ordenshåndhævere også pr. omgående opvarte dig med et bødeforlæg, hvis din motorcykel skulle være for højtråbende.
Der pålægges et gebyr på kr. 2.500,- første gang musikken fra udstødningen spiller lidt for højt, hvorefter du får lov til at køre hjem og skifte ‘højttaler’.
Eventuel overtrædelse af gældende lovgivning registreres, og efterfølgende gentagne overskridelser belønnes med rigtig pænt stigende bødetakster.

Hvor mange dB?
Ved gentagne overskridelser kan det altså hurtigt gå hen og blive en bekostelig affære, hvis musikken fra din udstødning ikke spiller efter lovgivningens nodehæfte.
Derfor kan det være en god ide, at få foretaget en dB måling af udstødningen… og måske i sidste ende billigst at udskifte en eventuel synder med et lovligt alternativ.
Den enkelte models godkendte dB niveau kan ofte aflæses på motorcyklens typeplade, men det kan faktisk også tjekkes ganske nemt via internettet.
Det kan du gøre via færdselsstyrelsens hjemmeside under linket Find Typegodkendelse.

 

2 personer snakker om “Shhh… Slut med overdreven larm i DK

  1. Som inkarneret Motorcyklist synes jeg at det er helt i orden. Mine tre mc’ere køre alle med org. udstødning og de to store 750 og 1000 ccm synes jeg lyder ganske godt og uden at støje unødvendigt. Jeg har ofte oplevet hvor belastende det opleves når der kommer en MC forbi med potter der larmer unødigt meget eller endnu værre, en udstødning UDEN dæmpning!. Dem der sværger til larm får det da ret træls når EL MC’erne for alvor gør sit indtog 😀

  2. Jeg har netop anskaffet en V-strom 650 med original udstødning, og jeg nyder roen fra den behageligt småbuldrende V2 motor. Jeg har ikke brug for mere larm, ligesom jeg er forstående overfor folk, der føler sig generede af en larmende motorcykel, der måske tilmed kører alt for stærkt.
    Det handler om at respektere hinanden og huske at vi alle skal være her. På den måde, kan vi tilmed bebeholde et godt ry.
    Pas på hinanden!

Skriv et svar

Denne side bruger cookies

Læs mere