Opgraderet BMW R 1250 R præsenteret - MagaCin
FacebookYoutubeTwitterInstagram
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Opgraderet BMW R 1250 R præsenteret

BMW præsenterede her til aften et par opgraderinger på den store Roadster, BMW R 1250 R.
Steffen F. Olesen
27/10-2022 kl. 21:02

R 1250 R præsenterer sig nu i en imponerende finpudset og avanceret form og giver endnu mere roadster-fornøjelse når der køres på snoede landeveje, alene eller med passager.

Sådan indleder BMW dagens præsentation af den nye BMW R 1250 R hvor de uddyber, at modellen grundet sportslig agilitet, komfort og den dynamiske boxer motor, stråler uanset om der tale om kørsel på snoede landeveje, gennem skyhøje bjergpas eller blot en kort tur efter arbejde med passager.
Og det er vel også grundet det solide fundament, at BMW ikke har givet den seriøs gas med opgraderings-penslen i denne ombæring, men derimod har valgt at fokusere på enkelte forbedringer i forhold til forgængeren.

Motoren i BMW R 1250 R er i store træk den samme tocylindrede boxer på 1.254 kubik, som på trods af Euro-5 normen formår, at levere 136 bomstærke heste ved 7.250 omdrejninger, med et maksimalt drejningsmoment på 143 Nm ved 6.250.
Det antal heste lyder måske ikke særlig overvældende når man tænker på motorens størrelse, men takket være BMW’s velfungerende ShiftCam teknologi leverer den kræfterne blødt men stærkt gennem hele registret.

ShiftCam teknologien spiller på den nye R 1250 R på samme hold som det senest tilkomne køreprogram ECO, og sammen sørger de for, at føreren kommer roligt og sikkert gennem rejsen uden at bruge alt for meget brændstof.
Sidstnævnte sker først og fremmest ved, at gassen doseres på en behersket måde, men også ved at give føreren råd og vejledning via TFT-skærmen.

Forude er en adaptiv LED lygte nu at finde på R 1250 R, som sørger for at der er rigeligt med lys i selv de snævreste kurver når mørket falder på.
Det funger således, at eksterne LED elementer som er udstyret med deres egne reflektorer, aktiverer når motorcyklen overstiger en nedlægningsvinkel på syv grader med en hastighed på minimum ti kilometer i timen.
Herfra tilpasser de sig indtil motorcyklen når en nedlægningsvinkel på 25 grader, og netop nedlægningsvinkel kan du aktivt følge med i når du kører via det opdaterede TFT-display.

Udseendet skulle også smukkeseres lidt, men her har BMW ikke valgt at fokusere på modellens ansigt. Nej, vi skal ned i den helt anden ende, hvor bagdelen har fået et touch-up med en stilren sædeskal til soloturene.

Så som du nok kan høre, så er opgraderingerne på BMW R 1250 R ikke nødvendigvis noget, som får enhver til at vælte bagover, men alligevel kærkomne da det er små ting, der bare gør korte såvel som lange ture langt mere behagelige.
Og du bliver skam heller ikke ret meget fattigere ved at købe den seneste udgave af Roadsteren fremfor forgængeren, for den nye model koster – med en pris på 217.600 danske kroner – kun seks hundredekronesedler mere end “den gamle”.

Dan dig et overblik
Der er naturligvis meget mere til BMW R 1250 R end hvad der er nævnt i denne artikel, men ovennævnte skulle være det der får det seneste skud på stammen til at adskille sig mest fra forgængeren.

Har du lyst til at dykke lidt dybere ned i hvad modellen kan tilbyde får du herunder BMW’s liste over highlights på den nye Roadster.

  • Primal power boxer engine with BMW ShiftCam technology for varying the valve timings and valve stroke on the intake side.
  • Generous power generation across the entire engine speed range, optimised fuel consumption and emission levels, increased running smoothness and refinement.
  • Output and torque: 100 kW (136 hp) at 7,250 rpm and 143 Nm at 6,250 rpm.
  • Dynamic Traction Control (DTC) as standard
  • BMW Motorrad ABS Pro
    (part integral) as standard.
  • Dynamic Brake Control (DBC) as standard.
  • Three riding modes as standard.
  • “ECO” riding mode for particularly economical riding as standard.
  • Riding modes Pro with additional riding modes and new riding mode preselection as well as engine drag torque control (MSR) as optional equipment ex works.
  • “Sport” Core Screen as standard.
  • New LED turn indicators and daytime running light as standard.
  • On-board power socket and USB socket as standard.
  • New full LED headlamp with adaptive turning light as an optional extra ex works.
  • Seat heating for rider and pillion to make touring even more comfortable as an optional extra ex works.
  • New solo rear special equipment.
  • New special equipment spoke wheels.
  • Intelligent Emergency Call as standard.
  • Attractive base colour and two model variants Triple Black and Sport as optional extras ex works.
  • Extended range of optional equipment items and original BMW Motorrad accessories.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start