Honda vil læse dine tanker
Jo, jo… den er god nok.
Muligheden for at din fremtidige Honda bliver tankelæser er måske ikke så fjern, som flertallet umiddelbart forestiller sig.
Det viser en patentansøgning fra den japanske producent, som er publiceret 26. November i indeværende år.
Vild teknologi vinder indpas
De fleste motorcyklister er velsagtens efterhånden bekendt med, at moderne motorcykler er udstyret med alskens tænkelig elektronik, som eksempelvis elektronisk overvåget ABS, elektronisk assisteret affjedring og computere til beregninger understøttet af 6-aksede IMU’er der måler acceleration, nedlægningsvinkel og meget andet, samt de seneste assistentsystemer der måler afstand til omgivelserne på eksempelvis den nye Ducati Multistrada V4 og 2021 BMW R 1250 RT med adaptiv fartpilot.
Og tag så lige et kig på den elektrisk drevne Damon Hypersport HS du kunne læse om her på MagaCin først på året.
Der er altså seriøst knald på udviklingen, og som du kunne se her på MagaCin i November måned, er Kawasaki allerede klar med et initiativ, hvor du kan småsludre med din motorcykel.
Uanset hvad man mener om de teknologiske tiltag, der vinder indpas på både nutidige og fremtidens motorcykler, så er det altså den vej udviklingen går.
Og nu skal vi også vænne os til tanken om, at motorcyklen kan gå hen og blive tankelæser.
Motorcyklen skal læse din tanker
Det mener Honda tilsyneladende. For i patentansøgningen der refereres til i indledningen beskrives et system og en metode til forskellige køretøjer, som indebærer et BMI af den helt fede slags… den afslutning måtte med. 😉
BMI med ny betydning
BMI står i patentansøgningen for Brain-Machine-Interface, og beskrives som et netværk af elektroder i styrthjelmen der opfanger signaler fra førerens hjerne, og som sender informationer videre til en kontrol-enhed (en computer?), som interagerer med forskellige komponenter på motorcyklen, på baggrund af hjernebølgernes signaler som indikerer, at føreren ønsker at udføre en eller flere handlinger.
Altså:- Føreren tænker på at gøre et eller andet, og så sørger ‘kontrolenheden’ for gasgivning eller det modsatte, eventuelt gearskift, aktivering af fartpilot, aktivering af varme i håndtagene, justering af den elektronisk regulerede affjedring, eventuel bremsning, måske endda plotning af en ny rute på GPS’en og så videre.
På en af tegningerne vedhæftet patentansøgningen kan du endda se, at Honda også forestiller sig, at computeren endvidere skal have indflydelse på styring af motorcyklen. Se Steering System 318 nederst til venstre.
Konceptet kunne eventuelt udbygges med den væltefri Honda vi så i 2017, for så kunne man vel i grunden køre en tur på motorcykel ved tankens kraft alene.
Det ville komme dem til gavn, som af en eller flere årsager ikke i dag kan køre motorcykel. Men vi forestiller os også, at det ville blive en noget alternativ oplevelse for rutinerede motorcykelentusiaster.
Og forestil dig så lige en banedag på Ring Knutstorp i Sverige, hvor dit inderlige ønske og al din tankevirksomhed går på at klokke en omgangstid på 54 sekunder rent.
Patentansøgningen som du kan se her og downloade som PDF fylder 23 sider i vores PDF viser, og i den finder du nok ikke vores forslag til underteksten på en af de vedhæftede tegninger.
Det kunne ellers være en herlig feature.
Jo, jo… vel er det da spændende… men alligevel.
Honda introducerede i starten af 2020 Mobiltelefonen som hjerne, men nu er producenten åbenbart indstillet på også, at fusionere førerens hjerne med motorcyklen.
Hvad bliver det næste?
Dit bud er lige så godt som vores, så del endelig dine tanker med os i kommentarfeltet nedenunder.
Vi kan – i modsætning til Honda – nemlig kun læse dine tanker, hvis du nedfælder dem sort på hvidt. 😉