
CCM tæt på økonomisk sammenbrud
KTM’s tumultariske tilværelse på det seneste, er næppe gået nogens næse forbi. Blandt andet har bossen overladt roret til den næstkommanderende, MV Agusta er blevet solgt fra og produktionen er blevet reduceret, men nu er det orange mærke blevet reddet på målstregen.
KTM er ikke det eneste motorcykelmærke, som befinder sig i økonomiske problemer.
Britiske CCM, eller Clews Competition Machines, er røget under administration jævnfør en officiel udmelding fra producenten selv.
Kender du ikke CCM er du lovlig undskyldt, da mærkets udbredelse er relativ begrænset i vores hjørne af kloden, og i skrivende stund, er der da også lige præcis nul eksemplarer til salg på 123mc.dk.
Kort fortalt, er CCM en britisk motorcykelproducent grundlagt i 1971 af Alan Clews.
Virksomheden, som er kendt for at producere håndbyggede off-road motorcykler, primært inden for motocross og trial, har en rig historie inden for motorsport og er anerkendt for deres innovative design samt høje kvalitet.
Folkene, som har overtaget de økonomiske tøjler er Pititalia Investment, der tilbage i 2021 foretog en massiv investering i CCM, og sammen med investeringen medbragte ambitiøse planer om udbredelse af mærket i Europa og USA, hvor blandt en ny letvægts adventurebike, skulle være spydspids.
MagaCin’s udsendte var rimeligt begejstrede for at se Project X, som modellen hedder, på Motorcycle Live 2024 i fjor, men udsigterne til at den rammer skovstierne og grusvejene er ikke alt for gode.
I et interview med MCN, fortæller CCM’s administrerende direktør, Jason Broome, at et vigende salg i 2024 betød, at det årlige produktionstal har måttet halveres fra 300 til blot 150 enheder, hvilket ogs¨å har medført at medarbejderstaben er blevet beskåret fra 50 til blot 12.
Nedskæringerne har også haft den konsekvens, at udviklingen af Project X adventurecyklen er blevet parkeret for nuværende.
Og som om det ikke skulle være nok, har en CCM’s største partnere, som står for flere filialer, lidt den tort at komme under administration, hvilket har medført tvungen tilbagekøb af ikke solgte maskiner til af CCM, hvordor den lille producents likviditet er en smule presset.
Om CCM bliver reddet på målstregen som KTM, eller om Pititalia vælger at lukke og slukke permanent, står endnu hen i det uvisse. Og økonomiske problemer hos CCM er ikke enestående, men taler ind i en større tendens i den britiske motorcykelbranche.
Ifølge brancheorganisationen MCIA, er der i årets første periode, indregistreret 30% færre motorcykler, sammenlignet med sidste år.
Vi krydser fingre for, at den lille producent klarer sig ud af suppedasen, og kan realisere sin planer om udbredelse til blandt andet vores del af verden.