væltefri Honda holder selv balancen
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny væltefri Honda

Honda koncept holder tungen lige i munden
CO
08/01-2017 kl. 11:00

Der er ingen tvivl om at vor moderne højteknologiske tidsalder, har bibragt motorcyklismen en række fortræffelige sikkerhedsmæssige og komfortfremmende tiltag.

Nutidens motorcykler er i vid udstrækning udstyret med eksempelvis ABS, Traction Control og Ride by-wire systemer, som dirigerer benzinindsprøjtningen i stedet for gammeldags stålkabler.

Lige præcis ride by wire teknikken finder nu et nyt anvendelsesområde, da Honda for ganske nylig på CES teknik-messen i Las Vegas præsenterede en konceptcykel, som selv holder balancen ved lav hastighed.

Teknisk begavede forestiller sig muligvis at Honda opererer med Gyro stabilisering; men det ville kræve et arsenal af tunge hurtigt roterende skiver eller “hjul”, og det er knap så hensigtsmæssigt når man som motorcykel entusiast har indblik i begreber som roterende masse og vægoptimering.

I stedet anvender Honda delvist teknik som oprindeligt blev udviklet i Silicon Valley til den banebrydende gående robot Asimo.

Mange rynker på næsen over flere af de nye elektroniske tiltag, og mener at mængden af assisterende elektroniske systemer er ved at tage overhånd.

Hvis du tilhører den gruppe, så er det bare med at holde fast i styret…. eller øøøøh… nåh nej, det nytter heller ikke noget på Honda's nye koncept-cykel.

Honda anvender nemlig et elektronisk steer-by-wire system, der frigør styret fra forgaflen ved hastighed under 3mph, og overgiver kontrol med forhjulet til en computer.

Computeren måler blandt andet nedlægningsvinkel og hastighed tusindvis af gange i sekundet, og dirigerer forhjulet i korrekt position for at modvirke enhver tendens til ubalance.

Derudover justeres kronrørsvinklen for at sænke tyngdepunktet for maksimal stabilitet.

Resultatet er en Honda NC750 lignende motorcykel med den mundrette betegnelse Honda riding assist concept motorcycle, der ganske enkelt selv holder balancen ved lav hastighed.

Styr og forgaffel er udstyret med separate el-motorer, og når hastigheden overstiger 3mph, låses styret til forgaflen af to låsepaler, hvorefter føreren atter har normal kontrol over forhjulets bevægelser.

Lee Edmunds fra Honda's motorcycle division mener dog at de fleste motorcyklister godt selv kan håndtere deres motorcykler, men erklærer at konceptet er tiltænkt uerfarne førere som ønsker at minimere risikoen for at vælte ved lav hastighed.

Der er ikke nogen tidshorisont for hvornår systemet kommer i praktisk anvendelse, og konceptet er en del af Honda's “drøm” for hvordan fremtidens køreoplevelse kan forbedres.

Hmm…. er Honda gået over stregen ved at lade de teknologiske landvindinger få for frit spil??

Umiddelbart kan det lyde skræmmende at motorcyklens computer delvist overtager styringen, men én tanke melder sig imens MagaCin's udsendte tæsker i tasterne.

Måske systemet kan modificeres med en “override” knap, så systemet manuelt kan aktiveres når raketten fyres af på baghjul med 180km/t??

En hel tankfuld benzin fyret af på baghjul under turen sydpå, og helt uden risiko for at vælte?? Hold da op, der kan spares penge på fordæks budgettet. ;0)

Del med en ven

0 personer snakker om “Ny væltefri Honda

  1. Jeg kan godt huske cykelturene hjem fra fredagsbaren i studietiden (nej, cykel! Ikke MC). Med den rette promille tror jeg godt jeg kan få den til at vælte; låsepaler eller ej;-)

Skriv et svar

Giver børn en ny start