Fremtidens grønne racerbane - MagaCin
FacebookYoutubeTwitterInstagram
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Fremtidens grønne racerbane

Selvforsynende racerbane i Frankrig satser på elektrisk race.
Steffen F. Olesen
04/08-2022 kl. 10:14

På en 520 hektar stor grund i Aisne, Frankrig – som tidligere var ejet af militæret – har virksomheden MotorSport Vision planer om at bygge fremtidens grønne racerbane. Og som du kan se på billedet over artiklen, så kommer banen i sig selv ikke til at fylde meget i landskabet, men det gør derimod den massive solcellepark, som skal levere energi til anlæggets faciliteter såvel som køretøjer.

Selvforsyning
Det estimeres at solcellerne kan levere omkring 350 megawatt, og vil optage over halvdelen af pladsen på den store grund.
Ikke mindre end 300 hektar skal plastres ind i solceller for at kunne levere nok energi til selvforsyning.

Men hvad skal MotorSport Vision – som har rig erfaring med racerbaner fra eksempelvis Donington Park – dog bruge så meget strøm til?
Jo, der går naturligvis en god del energi til alt det vi kender fra egen husholdning, men også elektriske køretøjer kommer til at sluge en hel del strøm på Couvron Eco-Circuit, som banen kommer til at hedde.

Oprindeligt skulle banen have været en legeplads på vanvittige otte kilometer over 220 hektar, men bliver i stedet skræddersyet til eldrevne racere og kortet ned til 3,5 kilometer over 40 hektar.
Og uanset om man er til elektriske køretøjer eller ej, så virker det i et land som Frankrig måske fornuftigt nok, at designe en bane til racere uden forbrændingsmetoder.

Det første banelayout på otte kilometer ville have været en af Europas hurtigste racerbaner, hvor superbiler og pumpede motorcykler for alvor kunne strække benene. Men nu hvor disse skal udfases allerede fra 2035, giver det ikke rigtig længere mening, at opføre et sådan anlæg.
Ydermere sætter Frankrig, som du kan læse i ovenstående artikel, fra 2024 hårdt ind mod støj fra racerbaner, hvor man tidligere har måtte “larme” 102 decibel, men fra om blot halvandet år kun må udlede 95 decibel pr. maskine.

Men inden det for alvor går løs med strenge støjrestriktioner og had mod forbrændingsmotorer, vil helt almindelige racere dog få lov at benytte anlægget.

MotorSport Vision Chief Executive, Jonathan Palmer, siger: “MSV has a great opportunity at Couvron to pioneer the ability for people to enjoy carbon zero motorsport by using battery electric vehicles charged from green electricity from a vast on-site solar park, which is really exciting. We are fully committed to embracing a future low carbon world where we can. We recognise however that motorsport, which represents a miniscule fraction of the use of conventional fuels as compared to road transport, can only evolve in any significant way from using fossil fuels when affordable technology allows it to do so viably.”

Hvornår og hvor meget?
Projekt Eco-racerbane startede egentlig allerede i 2019, da alle tilladelser faldt på plads, men som du nok ved, så satte en ret så omtalt pandemi en kæp i hjulet for mange projekter verden over, og det gjorde sig altså også gældende her.
Men nu lader det til, at man igen kan få sat skub i hjulene, og MotorSport Vision regner med, at det vil tage et sted mellem fire og fem år, inden anlægget står klar til at slå dørene op for publikum og svingglade racerkørere.

Når anlægget står færdigt regner folkene bag med, at der vil blive afholdt op mod seks events årligt, hvor der sideløbende – ligesom på de fleste andre baner – vil være åbent for test og træning.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start