Honda CRF1000L Africa Twin 2018 - hvad er nyt?
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Honda Africa Twin 2018 – hvad er nyt?

Mindre vægt og mere avanceret teknik
Mathias B. Høj
23/11-2017 kl. 08:59

Også Hondas store rejsemaskine CRF1000L Africa Twin har fået en opdatering til 2018 – om end en begrænset én af slagsen. 

Africa Twin'en har slanket sig to kilo; bl.a. ved at anvende et lettere Litium-ion batteri. Der er kommet et nyt luftfilter og motoren har fået en ny og lettere balanceaksel. Det skulle give en bedre respons i mellemområdet. Udstødningen er også modificeret så den skulle få en mere attraktiv lyd – og medvirke til bedre ydelse. Et nyt Throttle-by-wire system er introduceret sammen med tre køreprogrammer (Tour, Urban, Gravel og et brugerdefineret), så motor, motorbremsning og traction control mm. kan tilpasses de aktuelle forhold.

Der er også kommet mulighed for Dual Clutch Transmission (DCT), så gearskift kan styres via knapper eller kontrolarme ved venstre håndtag. Til DCT er der tre modes: MT er manuel styring, D giver god brændstoføkonomi og S er til mere sportslig kørsel. Hvis det skal være rigtig off-road, er der en G-knap, der giver en mere direkte levering af kraften. Tilvælges DCT, tilvælges også ti kilo ekstra vægt, så Afrikaneren kommer til at veje 240 kg, mod 230 for versionen med manuelt gear.

Endelig er fodhvilerne blevet større, så der er mere plads når man står op ved terrænkørsel – og informationsdisplayets vinkel er blevet ændret, så man bedre kan aflæse i samme position.

Priserne starter ved 189.995 kr.

Specifikationer:

ENGINE

Type

Liquid-cooled 4-stroke 8-valve parallel twin with 270° crank and uni-cam

Displacement

998cm3

Bore & Stroke

92.0 x 75.1mm

Max. Power Output

70kW/7,500rpm (95/1/EC)

Max. Torque

99Nm/6,000rpm (95/1/EC)

FUEL SYSTEM

Fuel Capacity

18.8 litres

Fuel consumption (WMTC mode)

MT: 21.7 km/l (WMTC)
DCT: 21.8 km/l (WMTC)

DRIVETRAIN

Clutch

MT: Wet, multiplate with coil springs, Aluminium Cam Assist and Slipper clutch

DCT: 2 Wet multiple clutches

Gearbox / Transmission Type

Constant mesh 6-speed MT / 6-speed DCT with on and off-road riding modes

Final Drive

O-ring sealed chain

FRAME

Type

Steel semi-double cradle type with high-tensile strength steel rear subframe

CHASSIS

Dimensions (L x W x H)

2,335 x 930 x 1,475mm

Wheelbase

1,575mm

Seat Height (STD position / Low position)

870/850mm

Ground Clearance

250mm

Kerb Weight

230 kg (MT), 240kg (DCT)

Turning Radius

2.6m

SUSPENSION

Suspension (front)

Showa 45mm cartridge-type inverted telescopic fork with hydraulic dial-style preload adjuster and DF adjustment, 230mm stroke, 204mm axle travel

Suspension (rear)

Monoblock cast aluminium swing arm with Pro-Link with gas-charged damper, hydraulic dial-style preload adjuster and rebound damping adjustment, 220 mm rear wheel travel, 94 mm axle stroke

WHEELS

Wheels Front

Wire spoke with aluminium rim

Wheels Rear

Wire spoke with aluminium rim

Rim Size Front

21M/C x MT2.15

Rim Size Rear

18M/C x MT4.00

Tyres Front

90/90-R21 tube type

Tyres Rear

150/70-R18 tube type

BRAKES

ABS system type

2-Channel with rear ABS off switch

Type Front

310mm dual wave floating hydraulic disc with aluminium hub and radial fit 4-piston calipers and sintered metal pads

Type Rear

256mm wave hydraulic disc with 1-piston caliper and sintered metal pads. Also Lever-Lock Type Parking Brake System on DCT model with additional slide type 1-piston caliper

INSTRUMENTS & ELECTRICS

Instruments

Rally style negative LCD instrument display including: Riding Modes, Speedometer, Tachometer, Fuel, Gear position, ABS, HSTC, Odometer, Trip and Clock

Headlight

Dual LED (1 High/1 Low)

Taillight

LED

Indicators

LED

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start