Gadeorienteret Africa Twin til 2024? - MagaCin
FacebookYoutubeTwitterInstagram
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Gadeorienteret Africa Twin til 2024?

Honda CRF1100 Africa Twin forventes at indtage landevejens hårde underlag omkring årsskiftet.
Steffen F. Olesen
19/09-2023 kl. 10:11

Den velorienterede MagaCin læser ved, at Honda bestemt ikke ligger på den lade side når det kommer til udvikling af nye modeller, og opgradering af allerede eksisterende platforme.

Det kommer her på siden ofte til udtryk gennem skriveri om patenttegninger, og senest handlede det om netop en patenttegning hvorpå der var tegnet en model med samme stel som på Honda Hornet, men med en lavere tank, et lavere styr, et fremadskrånende sæde, og tilhørende tekst hvori der stod noget om nogle kåbedele.

Ligeledes har du gennem det seneste års tid haft mulighed for at læse om flere opgraderinger til den langbenede afrikaner, hvor vi allerede sidste år snublede over tegninger af fremadrettede kameraer, og for ikke så forfærdeligt mange måneder siden tegninger af den motor som bliver brugt i Africa Twin, NT 1100, CMX1100 Rebel og Hawk 11, men med en kompressor.

Om noget af ovenstående bliver at finde på en 2024-version af Africa Twin får vi nok først at vide til november, når Honda forventeligt stiller op med det helt store setup på EICMA, men under alle omstændigheder ser det ud til, at vi godt kan se frem til en opdateret afrikaner i 2024.

Klar, parat, gadestart
Et dokument så friskt, at man nærmest stadig kan dufte sværten på papiret, og med overskriften SD14, hvor ‘S’ står betegner modeller over 900cc og ‘D’ står for Dualsport, har fundet vej til FEDRO (The Federal Roads Office i Schweiz), og handler formodentligt om en 2024 Africa Twin, som byder på mere end blot nye farver.

Ifølge dokumentet vil modellens motor stadig huse 102 heste, men det er heste som har fået lidt flere havregryn end dem der bor i tidligere modeller.
Herved skulle det maksimale drejningsmoment stige fra 105 Nm til 112 Nm, og det skulle falde ved 5.500 omdrejninger mod de 6.250 vi er vant til fra den nuværende model.
Men det er ikke de eneste nye…

For graver man lidt videre i teksten kan man se, at fordækkets dimensioner på den omtalte model lyder 110/80 mod de nuværende 90/90, og at diameteren er skrumpet fra 21″ til 19″.
Altså et lavere men bredere dæk, som alt andet lige – sammen med forøgelsen af moment – peger i retning af, at Honda inden for nær fremtid vil præsentere en gadeorienteret Africa Twin.

Den teori bakkes yderligere op af, at modellen der er beskrevet på papir er groet én centimeter, hvilket kunne tyde på en højere og mere touringpræget vindskærm.
Slutteligt kan vi også fortælle, at den nye model skulle have fået baberet fem millimeter af afstanden mellem akslerne, hvilket gavner svingvilligheden ligesom det mindre forhjul, og at den tager cirka tre kilo på.

Hvad der er skyld i de ekstra kilo udspecificeres ikke i denne omgang, men man kunne jo spekulere i hvad sådan et fremadrettet kamera-setup vejer, og om ikke der i samme ombæring installeres noget elektronik der kan kigge bagud.

Fodnote til de eventyrlige: Det forventes naturligvis, at produktionen af den “normale” afrikaner med 21″ tommer forhjul fortsættes.

MagaCin holder dig opdateret på de seneste MC nyheder!

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start