Fremtidens MC motor - Rotationsmotor - Tøndemotor
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Fremtidens MC motor

Halv størrelse, halv vægt, samme ydelse
Tommy Rønn
14/01-2016 kl. 16:00

Et New Newzealandsk firma, kaldet Duke Engines, vil revolutionære motorcykelmotoren. En af de vigtigste udviklingsdetaljer på nye motorcykel-modeller, er minimeret vægt og størrelse. Noget producenterne bruger milliarder på.

Med den nuværende teknologi bliver målet om vægtreduktion og størrelses-minimering sværere og sværere. Producenterne er tæt på det opnåelige, hvorfor vi sjældent hører om store udsving i vægt og størrelse når motorcykel-modeller opdateres.

Duke Engines sidder måske på fremtidens guldkorn. Deres motorprincip, som lettest kan kaldes en rotationsmotor, eller en tøndemotor, kan på den halve størrelse og den halve vægt, opnå samme egenskaber som nutidens motorprincipper som f.eks bokser, V og rækkemotor.

Den viste motor er en 5 cylindret rotationsmotor på lige under 1.000 ccm. Motoren yder i meget mild tuningsgrad 125 hk ved 7.500 omdrejninger. Vægten er det halve af en konventionel motor på 1.000 ccm, og da den kompakte motor kan placeres lavt, er tyngdeplaceringen lav som med en boksermotor.

Desuden praler Duke Engines af at service er langt lettere på deres rotationsmotor end på nutidens kendte motorkonstruktioner.

Duke Engines producerer allerede motorer til luftfart, marine, og bilindustrien, så det er kun et spørgsmål om tid før en motorcykel-version kan være klar hos den Newzealandske producent.

Måske vi snart skal til at tænke på andet end bokser, V eller række når vi tænker MC motor.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start