EICMA: Harley præsenterer produktionsklar LiveWire
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

EICMA: LiveWire klar til produktion

Sådan bliver Harley-Davidson LiveWire, når de ruller ud fra fabrikken
Foto og video: Peter Bysted; Tekst: Mathias B. Høj
17/11-2018 kl. 06:45

2018 har ikke manglet nyheder om Harley-Davidson. En helt ny strategi om elektriske køretøjer, En streetfighter og en adventuremaskine og senest en led power cruiser. Derfor var årets EICMA-præsentation fokuseret på LiveWire og afsløringen af årets Battle of the Kings.

Marc Allister, med titlen Vice President of Product Planning and Portfolio (som i sig selv må kræve ekstra brede visitkort) præsenterede detaljer om den ny, produktionsklare LiveWire.

Elmotoren med permanent magnet loves at have voldsomt moment og acceleration ligeså – og heldigvis er traction control standard. Og med kun ét gear bliver LiveWire nem at få op i fart. Motor og dermed tyngdepunkt er placeret lavt, så den også kan svinge. Topfart, accelerationsspecs, batterikapacitet og opladetid blev desværre ikke offentliggjort.

Motoren udsender en tone, som ændres i takt med omdrejningerne, så det ikke bliver en lydløs fornøjelse at køre Harley. Det ville dælme' også føles akavet.

Batteripakken er pakket ind med små finner, slet ikke ulig dem der ses på luftkølede cylindre. Opladning kan ske ved de fleste typer opladestik, som anvendes til elbiler. Men også ved almindelige husholdningsstik.

Et støbt alustel skal hjælpe til at begrænse vægt, mens justerbar affjedring fra Showa hjælper til agil kørsel. Bagtil med en mono-schock dæmper. Monoblok Brembo-bremser niver i 300 mm skiverne fortil. Chaufføren kan yderligere tilpasse kørslen med syv køreprogrammer, hvoraf fire er faste fra fabrikken og de sidste tre kan tilpasses af ejeren selv.

En TFT-skærm præsenterer relevant information for føreren, med mulighed for at tilslutte smartphone via Bluetooth. Derved kan skærmen også bruges til at kontrollere navigation, musik og opkald. Skærmen kan tiltes, så den passer til både høje chauffører og de mere dværgede. Lygterne er LED.

Nu er det de færreste Harley'er som står i 100% original stand og vanen tro er der mulighed for at købe gejl og lir til at pimpe elkværnen med.

Du kan se hele live-optagelsen af præsentationen på Facebook her.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start