Dansk import af Royal Enfield - vi kører 500 Classic
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Dansk import af Royal Enfield på plads

Vi prøver Royal Enfield 500 Classic
Peter Bysted
08/12-2018 kl. 16:30

De fleste motorcykelproducenter har i de senere år været med på trenden, og været leveringsdygtige i en række mere eller mindre vellykkede retro-inspirerede modeller. Topmoderne motorcykler udstyret med et væld af teknisk raffinerede detaljer, men visuelt udformet så de sender beskueren en tur ned ad mindernes boulevard.

De retro-inspirerede motorcykler har godt tag i brugerne verden over, og her på redaktionen kan vi da heller ikke sige os fri for begejstring over det stigende udbud af klassisk udseende  motorcykler.

Men hvor nogle går all-in på moderne teknik svøbt i retro-inspireret klassisk udseende, har mindst én producent valgt at gribe tingene lidt anderledes an.

Royal Enfield produceres i enorme mængder.

De fleste mc-tosser kender til den engelske motorcykelproducent Royal Enfield, der lige som flere andre producenter på den nationale scene bukkede under, da japanerene oversvømmede markedet med velkonstruerede motorcykler.

De fleste ved også at Royal Enfield stadig producerer motorcykler, men at produktionen i sin tid fortsatte og også i dag varetages i Indien.

Knap så mange er klar over omfanget af produktionen, og her på redaktionen spærrede vi da også øjnene op, da vi fik støvet nogle imponerende tal af.

En pænt forkalket hukommelse insisterer på at der bor 1.33 mia. mennesker i Indien, og derude er Royal Enfield motorcykler stadig utroligt populære.

Faktisk så populære at der blev spyttet 69.377 motorcykler ud fra RE fabrikken… i August måned 2018.

Årsproduktionen af RE motorcykler andrager ca. 815.000 stk., og ambitionen om snart at runde 1 mio. eksemplarer synes ikke uopnåelig.

Altid rart med en motor eller to på lager

Når RE alligevel producerer SÅ mange motorcykler, burde nogen vel egentlig sørge for at vi danskere også kunne få lov til at købe en håndfuld eller to??   

Godt nyt til dem der går med samme tanke, for nu har “nogen” påtaget sig opgaven.

Vi har vænnet os til fortrinsvis at se ældre klassiske samt enkelte privat-importerede Royal Enfield's på de danske veje, men med en ny dansk Royal Enfield importør får piben en anden lyd.

Dansk Royal Enfield importør

Tidligere dansk import af Royal Enfield motorcykler har måske ikke haft den store bevågenhed, men faktum er at Royal Enfield motorcykler har en stor dansk tilhængerskare med mærkeklubber, arrangementer osv.

Kort efter Royal Enfields pressepræsentation ved årets EICMA i Italien, traf vi ved motorcykeludstillingen to danske gutter, som havde taget turen til italien for at se de nye RE modeller. Men fremover behøver vi altså ikke rejse udenlands for at se eller sågar købe Royal Enfield motorcykler.

Efter et længerevarende forløb har ProATV i Sæby – Nordjylland sat den sidste underskrift, og kan nu bryste sig af status som dansk importør og forhandler af Royal Enfield motorcykler.

Forventningen var oprindeligt som du kan læse her, at de første modeller ville være lagervare i Danmark i 2. kvartal 2018, men Royal Enfields europæiske fremstød – og dermed den danske import – ramte nogle små uventede bump på vejen.

Centralt europæisk reservedelslager

Royal Enfield er i nemlig gang med etablering af et centralt europæisk hovedkvarter, lager og reservedelslager, og det har taget lidt længere tid end forventet. Derudover opnås importørstatus kun hvis man deltager i uddannelse hos Royal Enfield, samt etablerer salgslokaler, værksted og andet efter producentens foreskrifter. En indikation af at Royal Enfield er yderst seriøse vedr. etablering af et europæisk marked.

Per og Hans Ole med certifikat efter udannelse hos Royal Enfield

Lokaler ikke helt på plads, men det kommer

Import-aftalen er endnu så ny, at ProATV i Sæby-Nordjylland endnu ikke er færdige med ombygning af lokaler, men importøren har allerede fået et udvalg af modeller hjem til besigtigelse.

I den spæde opstartsfase kan du se de klassisk inspirererede encylindrede 500cc modeller samt Royal Enfields bud på en adventure bike i Himalayan modellen.

Men du må væbne dig med tålmodighed lidt endnu for at se de meget omtalte 650cc twin 2019 nyheder.

Royal Enfield 650 Continental GT og Interceptor 

Interceptor og Continental GT. Modellerne er endnu så dugfriske, at der faktisk kun findes ganske få eksemplarer. Importøren har dog lovet at fremtrylle begge modeller til fremvisning på kommende motorcykeludstillinger.

Vi lånte en 500cc Classic

Da vi alligevel var på besøg hos den nyudnævnte importør, kunne vi ikke dy os for at spørge om muligheden for en kort prøvetur.

Vejret var ikke helt på vores side denne decemberdag, men vi lånte den cool udseende encylindrede 500cc Classic, med det helt rigtige klassiske udseende.

Her kræves vist en rolig hånd

Chrom i læssevis, håndmalede pinstripes, fjederophængt førersæde, små bullit-agtige “running-lights” over forlygten, øjenskygge over forlygten osv. osv.

Retro-feeling i spandevis til overkommelige ca. 70 stærke alt efter farvevalg, og vi er ikke de eneste der synes modellen er herligt nostalgisk. Arrangørerne af Distinguished Gentlmen's Ride ser gerne modellen køre med ved næste års arrangement. Se danske priser på Royal Enfiel mototcykler her.

Vi holder naturligvis skarpt øje med udviklingen på den danske Royal Enfield front, og har allerede aftale på plads om test af eksisterende og kommende modeller når vejret arter sig.

Det bliver da for fedt at se sprit-nye Royal Enfield motorcykler på de danske veje i 2019.

Bonus info:

Vedholdende rygter hvisker om at modeller til det europæiske marked produceres på en særskilt linie, Det giver god mening da inderne selv ikke går så meget op i forurening, EURO normer og sikkerhedsudstyr som eksempelvis ABS, men rygterne siger samtidig at kun de højest kvalificerede medarbejdere skruer på europa modeller.

Del med en ven

3 personer snakker om “Dansk import af Royal Enfield på plads

Skriv et svar

Giver børn en ny start