Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Voluminøst eventyr anno 2013

Vi ser nærmere på skribentens egen Triumph Tiger Explorer XC

Nicolaus Johansen
10/08-2020 kl. 10:30

Da Triumph i 2012 sendte Tiger Explorer på markedet, var det for at tage kampen op med store adventuremakiner som R 1200 GS fra BMW og Yamaha Super Ténéré. Året efter kom Tiger Explorer XC på gaden – en mere offroad orienteret udstyrsversion, og det er netop sådan en version der er testet. 

Testen har været grundig, da den har varet i snart tre sæsoner og strukket sig over 25.000 kilometer – det er nemlig undertegnedes egen cykel som er under luppen. 

Hvad adskiller XC’en?
XC-versionen adskiller sig fra standardudgaven med en kraftig alu-bundplade, motorbøjler udført i 22 mm stålrør, plastikhåndbeskyttere og ikke mindst slangeløse egerfælge, som gør det nemt at fixe en punktering, selvom du er langt væk hjemmefra.

Endvidere blev denne version leveret med tågelygter, pakket ind i eventyrrigtige aluminiumsbeskyttere og den særlige khakigrønne farve var kun mulig på XC-modellen. Både bøjler, egerhjul og bundplade er dejlige tilføjelser set i et offroad perspektiv, da cyklen dermed kan tåle lidt flere prygl i terrænet.

Plastikhåndbeskytterne ville nok hurtigt blive udskiftet af en hardcore offroad entusiast, da de primært kun beskytter mod vind og vejr, men det er nu også dejligt når vandet pisker ned, eller temperaturen ikke er på det højeste. 

Motorbøjler var en af tilføjelserne på XC

Modsat lillebror Tiger 800, der i XC-versionen fik større forhjul på 21” og længere fjedervandring, bibeholdt Tiger Explorer XC både hjulstørrelsen på henholdsvis 19 og 17 tommer for og bag, samt vandring på respektivt 190 mm for og 194 mm bagtil. Det er et tydeligt vidnesbyrd om, at ingeniørerne og marketingsfolkene hos Triumph i højere grad tænkte både standard og XC-udgaven som asfalteventyrere, hvor sidst nævnte trods alt skulle kunne klare lidt let offroad. 

En lækker motor
Den knokkelstærke trecylindrede 1215 kubik store motor er en af maskinens helt store attraktioner – der er altid kræfter til rådighed og den trækker insisterende op gennem hele registeret. Med en topeffekt på 135 hk v. 9300 o/min. og et moment på 121 Nm v. 6400 o/min. har første generation af den store adventurebike fra Triumph intet at skamme sig over, heller ikke sammenlignet med nyere konkurrenter i klassen.

To view the full article you must subscribe or buy access to this article
  • MagaCin Adgang  —  DKK 29,00 / måned with 1 måned free trial

Faktureringsoplysninger

Danmark

Din ordre

Product
Quantity
Total
Cart Subtotal DKK 0,00
Order Total DKK 0,00
  • Reepay Checkout

Dine personlige data vil blive anvendt til at gennemføre din bestilling, understøtte din brugeroplevelse på webshoppen, og til andre formål, som er beskrevet i vores Politik for personoplysninger.

lock

Få adgang til hele MagaCin

  • Se alt indhold
  • Se hele videoen
  • Deltag i konkurrencer
  • Prøv den 1. måned GRATIS
  • Opsig når du vil

FØRSTE MÅNED

GRATIS

Herefter 29 DKK./måned FÅ ADGANG herunder