Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: Ford Kuga – Skarp SUV til skarp pris!

Ford sætter ny standard for hvad hybrid SUV'er kan koste!

Peter Bysted
10/07-2020 kl. 21:40

Da Kuga blev introduceret i Danmark, var der i forruden monteret et yderst attraktivt prisskilt på 270.000,- kr.
Et par måneder senere lyder startprisen på 280.090,- kr. og selvom der er lagt ti stærke oveni, er Ford Kuga stadigvæk stærkt prissat.
Den lave pris skyldes at SUV’en er en pluginhybrid, så bilen sniger sig ind i beregningen som en elbil. Det betyder at der er et kæmpe afslag på registreringsafgiften. Tjek bare ny-prisen når du på Ford’s hjemmeside fravælger hybrid, og eksempelvis vælger en dieselmotor med samme effekt, så koster bilen omkring 90.000,- mere!
Derudover er Kuga også udstyret med en million-gear-kasse, nemlig CVT.
Teknologien, vi kender fra Toyota koncernen, er nemlig billigere at producere end både automatisk- og manuel gearkasse.

I samarbejder yder begge motorer 225 hk

Drivlinje
Slæden drives af en 2,5L atkinson-motor, som rent ud sagt er ideel til Hybridbiler; faktisk er det den type motor man ser i de fleste hybridbiler. Atkinson-motoren velegner sig i kombination med en elmotor, fordi den er kendt for sit lave forbrug grundet lav kompression og lang slaglængde.
Det er her elmotoren springer ind i ligningen; den hjælper ved lave omdrejninger, hvor Atkinson-motoren ikke er lige så effektiv som en motor med høj kompression.
Samarbejdet mellem forbrændings- og elmotoren fungerer fantastisk, og faktisk er elmotoren så stærk at den kan accelerere bilen op til 135 km/t uden hjælp fra benzinmotoren.

Kørslen opleves som helhed utroligt let og glidende. Hele systemet er utrolig komplekst, men bilens computer optimerer hele tiden hvilken drivkraft der skal benyttes hvornår og hvor meget, alt efter hvor tungt der trampes på speederen, hvor meget batteri der er tilbage, og hvilket køremode der er valgt.

ST-Line er udstyret med bl.a. fuld digital instrumentering

Køreegenskaber
Selvom Kuga har et smart nyt design, som kunne lede tankerne hen på fart og fede køreegenskaber, er styretøjet ikke ligesom andre Ford-modeller.
Førens inputs føles en smule indirekte og upræcise, hvilket ikke hjælper på udtrykket der skriger dynamisk køreoplevelse. Derimod opleves køreegenskaberne i Kuga’en som passende til en flyder, hvis eneste formål er at fragte chauffør og passagerer komfortabelt fra A til B.

Oplevelsen bag rattet er gjort mere behagelig af en komfortabel undervogn, en høj siddeposition og en super let betjening af bilen.
Specielt test bilen som er udstyret med den store sikkerhedspakke, hvor den adaptive fartpilot i kombination med de næsten selvkørende funktioner, er utrolig rar at køre med.

Man kunne frygte at den komfortable drivlinie bliver lidt kedelig at køre med, men faktisk frembringer affjedringen – i hvert fald i ST-Line – køreglæde, når man med god fart kaster Kuga’en ind i kurver. Med minimal krængning klæber den overraskende fint til vejen, og giver en følelse af uendeligt greb; også selvom styretøje ikke er super præcist.

Forbrug
Ligesom andre plug-in hybrider klarer Kuga sig rigtig fint når man kigger på forbrugstallene. 71,4 km/l er Kuga opgivet til og med et fuldt opladt batteri kan det snildt lade sig gøre. I hvert fald hvis køreturen ikke strækker sig over 40-50 km, for så er batteriet tomt.

For at teste bilens evne til at løse problemer og brændstoføkonomi, drænede undertegnede batteriet og begav mig ud på en frisk tur. Til min store overraskelse kunne Kuga’en sende mig tre kilometer gennem byen kun på elmotoren, selvom systemet rapportede 0 km i “tanken”, og først herefter slog benzinmotoren stille i gang.

Tur-resumé “uden batteri” gav efter næsten 50 km et samlet forbrug på 5,7 L/100km (17,5 km/L)

Tallene er ikke super imponerende, men heller ikke skrækkelige. Faktisk er 2,5L motoren opgivet til et blandet brændstofforbrug på 15,4 km/l, og det kan uden problemer lade sig gøre med en lille sjat strøm tilbage.

Ladetid: 3,5 timer med ladeboks og 9 timer i stikkontakten

Kom indenfor
Kabinen i Ford Kuga er rummelig både på for- og bagsæder, og der er masser af aflægningsplads til flasker, tablets og slikpapir.
Bagsæderne kan rykkes frem og tilbage samt justeres i ryglænet. Det bidrager til komforten, og giver mulighed for at tilgodese bagagerumsplads.
Småfolk på bagsædet skal ikke strække sig for at kigge ud på det forbigående landskab; de bagerste ruder lider nemlig ikke under form over funktion, og er nemme at kigge ud af.

Bagsædet tilbyder fint med benplads og uden spidse knævinkler

Konklusion
Samlet set er Kuga en bil der virkelig imponerer på mange punkter! Forholdet mellem pris, udstyr og brugsværdi er fantastisk. Sjældent har vi set en så stor hybridbil for under 300.000,- kr.
Ford har sat en ny standard for hvad hybrid SUV’er kan koste, men skal Kuga fremstå som en veludrustet bil, skal der sættes en del krydser i udstyrslisten, og så tager prisen fart.

 

En person snakker om “Test: Ford Kuga – Skarp SUV til skarp pris!

  1. Fed bil, ikke helt fan af farven. Jeg vil personligt bruge et autolakerings firma til at få den i en federe farve.

    På min egen bil har jeg benyttet mig af Hvidovre Autolak, de er prisvenlige og kan lave alt, min Ford Mondeo fra 2015 har fået lavet en autolakering, den ligner den lige er kommet ud fra fabrikken.

    https://hvidovreautolak.dk/

Skriv et svar