Test: Fiat Tipo er økonomisk men mangler sikkerhed
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: Fiat Tipo 1.6 MJT 5-dørs

Nu med video: God familiebil fra Fiat med imponerende dieselmotor
Mathias B. Høj
15/09-2017 kl. 13:34

Fiat Tipo ligger størrelsesmæssigt i Golfklassen, som der sælges mange af i Europa. Tipo'ens indgangspris ligger i den konkurrencedygtige ende på 170.000 for en 95 hk benzinmotor hatchback. Den testede version er en 120 hk 1,6 MJT eco diesel på Lounge-udstyrsniveauet og koster 262.990 kr. 

Køreegenskaber

Køreegenskaberne er meget gennemsnitlige for klassen. Bilen ligger stabilt ved motorvejskørsel og sidevind mærkes kun i begrænset omfang. Undervognen føles en smule fast og svingene klares på betryggende vis uden for meget uro, uden bilen er direkte sportslig. Affjedringen er også behageligt afstemt, om end en lillebitte til den sportslige side. Komfort vs. friske køreegenskaber afstemt næsten lige, med en lille overvægt til det køreegenskabernes side.

Motor

Fiat er kendte for gode dieselmotorer og Tipo'ens motor følger traditionen fint. 120 hk dieselmotoren gør sig positivt bemærket. Den har et rigtigt godt træk og udmærker sig ekstra ved landevejs- og motorvejshastighed, hvor der er godt med kræfter til overhalinger. Men der er også nok kraft til skrigende dæk ved lyskrydset, hvis man skulle have de lyster.

Forbruget er i den fornuftige ende – forudsat, at kørecomputeren viser nogenlunde korrekte tal. Det er ingen sag at køre et godt stykke over 20 km/l og ved 130 km/t kan forbruget holdes omkring de 19 km/l – hvilket er et plus bilejere der skal tilbagelægge mange motorvejskilometer hver dag. Sekstrinsgearkassen er også med til at holde det lave forbrug og man kan blive overrasket over, hvor tidligt bilen selv foreslår at skifte til sjette gear i det centralt placerede display i instrumentbrættet. Det er en stærk motor – som til tider kan virke stærkere end 120 hk.

Komfort og bagagerumsplads

Sæderne er forholdsvist hårde uden at være direkte sportslige. Hårdheden giver associationer til en smule mere sportslighed, men sidestøtten holder ikke kroppen specielt fast i skarpe sving. Vi er her ude i kompromisets kunst, uden at det skal forstås negativt. Siddestillingen med armlænet er behageligt i føresiden.

Sæderne bagved er ok, med en for bilens størrelse acceptabel plads til knæene for voksne. Basketballspilleres hoved vil blive drillet af taget; andre vil sidde ubesværet. Der er ikke noget armlæn til bagsædepassagerne.

Bagruderne er ikke gjort helt små og højt siddende, som moden ellers foreskriver på mange andre bilmærker. Så børn vil rent faktisk kunne se ud af vinduerne, hvilket i hvert fald teoretisk mindsker risikoen for køresyge.

Lydniveauet er sammenligneligt med biler i samme størrelse – man kan (heldigvis) tydeligt høre motoren og til dels vind- og dækstøj. Men ikke mere end i konkurrerende bilmodeller.

Bagagerummet er på 440 L, hvilket ligger noget over gennemsnittet for klassen. Bagsæderne kan klappes ned, så der er ekstra plads når det kræves.

Betjening og informationsdisplay

Tipo'en er som moden foreskriver, udstyret med en informationskærm. Men som ved mange konkurrenter, kan det være en tidskrævende øvelse at komme frem og tilbage i menuen. Både pga. en ikke altid så logisk opbygning af brugerinterfacet og langsom respons fra systemets side. Det kan især være et problem når eller hvis man begynder at klikke sig rundt under kørslen.

Derudover er instrumentbrættet klassisk opbygget med store drejeknapper til klimaanlæg og blæsere. Meget klassisk og nemt at finde ud af – efter et par ture sidder det på rygraden og kan betjenes uden at fjerne blikket fra vejen – hvilket er et plus i undertegnedes bog.

Sikkerhed

Et område hvor Tipo'en falder igennem, er på sikkerheden. I NCAP opnåede den i 2016 kun tre ud af fem stjerner, bl.a. pga. manglen af automatisk nødbremse i standardversionen. Med en tilkøbt sikkerhedspakke opnår Tipo'en fire stjerner. Det er en skam sikkerheden ikke er prioriteret højere, for det trækker en ellers økonomisk fornuftig bil ned. 

Konkurrenter

Prismæssigt står Tipo'en fordelagtigt overfor konkurrenterne. Testversionen koster 263.000 kr., altså en del over standardversionens 170.000 kr. For sammenligningens skyld er konkurrenterne fundet med lignende udstyrsniveauer.

Peugeot 308 med en tilsvarende dieselmotor starter ved 260.000 kr, før der kommer ekstraudstyr. En Opel Astra med 110 hk dieselmotor og et sammenligneligt udstyrsniveau koster 272.000 kr. En Kia Ceed med 136 hk og lidt mindre udstyr ender lige over 260.000 kr. Skoda Rapid Spaceback ligger på ca. 265.000 kr.

Prisniveauet taget i betragtning står Fiat Tipo stærkt, så det kan undre, at man ikke ser flere Tipo'er i den danske bilpark.

Til priserne skal det bemærkes, at de er fundet i start-September 2017 – før en eventuel ændring af bilafgifterne.

Konklusion

Fiat Tipo er en velkørende bil, som prismæssigt ligger konkurrencedygtigt blandt konkurrenterne. 1.6 MJT Dieselmotoren er rigtigt velfungerende, både ydelsesmæssigt og brændstoføkonomisk. Ellers er bilen meget gennemsnitlig og har som sådan ikke de store overraskelser første gang man prøver den. De hårde sæder og undervogn lugter en lille bitte smule af sportslige køreegenskaber, men ikke noget ud over det ordinære. Så umiddelbart passer egenskaberne godt til det danske marked, hvor økonomi er et vigtigt parameter.

Den største anke er den manglende sikkerhed i billigste version.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start