Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Nissan viser nul-emissions-konceptbil

Nissan præsenterer IMx-nul-emissions-konceptbilen på biludstillingen i Tokyo

Nissan Nordic Europe
25/10-2017 kl. 10:50

Nissan IMx, som er en komplet eldrevet og helt selvkørende crossover-konceptbil med en rækkevidde på over 600 kilometer, blev i dag præsenteret på biludstillingen i Tokyo.

Den innovative konceptbil giver et kig ind i fremtidens Nissan Intelligent Mobility, som er Nissans vision om, hvad biler skal drives af, hvordan biler skal køre, og hvordan biler kan integreres i samfundet. Programmet har til formål at styrke forbindelsen mellem føreren og bilen, som skal være en tæt, troværdig partner, som giver dig en mere sikker, mere komfortabel og sjovere køreoplevelse.

Med en enestående køreglæde og evnen til at styre bilens køreprogram har Nissan IMx til formål at ændre hverdagen for bilisterne.

“IMx-nul-emissions-crossoveren er en konceptbil, som viser fremtiden for Nissan Intelligent Mobility”, udtalte Daniele Schillaci, som er executive vice president for global marketing and sales, nul-emissions-biler og batterivirksomheden. “Med Nissan Intelligent Mobility arbejder Nissan dedikeret med at ændre den måde, hvorpå mennesker og biler kommunikerer, og hvordan biler interagerer med samfundet i den nærmeste fremtid og længere ude i fremtiden”.

Det skaber mere køreglæde: Nissan Intelligent Driving

Et centralt element i IMx-bilens funktioner er en fremtidig udgave af ProPILOT, som gør bilen helt selvkørende. Når køreprogrammet ProPILOT er valgt, forsvinder rattet ind i instrumentpanelet, og alle sæderyglæn vippes bagud, så føreren får mere plads, og de øvrige personer i bilen kan slappe af og nyde køreturen. Når køreprogrammet Manual er valgt, køres rattet frem igen, og sæderne indstilles til den originale position, så føreren nemt kan tage kontrol over bilen igen.

Promovering af komforten og køreglæden i elbiler: Nissan Intelligent Power

Nissan IMx-nul-emissions-konceptbilen har Nissans nye elbilsplatform, som er konstrueret til at levere maksimal effektivitet. Bunden kan være helt flad, hvilket resulterer i en rummelig kabine og forbedret køredynamik. Det lave tyngdepunkt betyder, at undervognen leverer skarpe køreegenskaber, der vil sætte nye standarder i crossover-segmentet.

Den kraftfulde, men støjsvage motor giver ekstra køreglæde. IMx drives af to højtydende elmotorer, der er placeret forrest og bagest i bilen, hvilket muliggør firehjulstræk. Den samlede ydelse på 320 kW og drejningsmomentet på imponerende 700 Nm leveres af et batteri med høj kapacitet, som er nydesignet og nykonstrueret til at have større energitæthed. Det nye batteri giver en rækkevidde på over 600 km på en enkelt opladning, så førerne kan nyde godt af en længere aktionsradius uden at skulle tænke på genopladning.

Bliver en del af den sociale infrastruktur: Nissan Intelligent Integration

Nissan IMx kan også bidrage til den sociale infrastruktur i højere grad end nogen anden bil tidligere har gjort. Når den eksempelvis har transporteret sin ejer til lufthavnen, kan IMx selv parkere et sted, hvor bilen kan kobles op til det lokale elnet og fungere som et ”virtuelt” kraftværk ved at returnere strøm til elnettet – en udvidelse af bilens bil-til-hjem- og bil-til-bygning-funktioner. Når ejeren vender hjem, kan IMx hente vedkommende ved terminalen og køre hjem. Hele processen gennemføres effektivt, hvilket til dels skyldes den højere batterikapacitet og de opkoblede bilteknologier inkl. Seamless Autonomous Mobility.

Nye designfilosofier for elbiler skræddersyet til den selvkørende tidsalder

Indtil nu er biler blevet designet med en klar adskillelse af eksteriør og interiør. Det udvendige design giver en følelse af tryghed udefra, og det indvendige design giver førerne et godt miljø, hvor de kan koncentrere sig om kørslen.

Denne formålsbaserede differentiering vil sandsynligvis ændre sig, når de helt selvkørende biler kommer på markedet. Nissans designere har arbejdet på at definere interiøret i IMx på en ny måde med en følelse af åbenhed, mens personerne i bilen stadig føler sig private i bilen. I den forbindelse bestræbte de sig på at designe et rum, som forbinder bilens interiør og eksteriør.

De ønskede også at vise elbilernes karakteristika – støjsvage og komfortable med en følelse af lys, kraft og dynamik. De hentede inspiration fra de japanske koncepter ma, som betegner en følelse af rum og tid, og wa (harmoni), som udtrykker sameksistens af to tilsyneladende modsigende koncepter – ”stilhed” og ”bevægelse”.

Udvendigt design: viser elbilernes unikke karakteristika

Designet af IMx viser bilens rene og sportslige elbilsfunktioner ved at integrere elementerne i Nissans signaturdesign. Fra den velkendte V-formede kølergrill udgår den dynamiske karakterlinje, som flyder videre til motorhjelmen og til bilens bagende. De markant udformede forskærmes store flader starter fra kølergrillen og går på elegant vis videre til karrosseriets sider, hvilket giver et indtryk af flere lag.

Den cinnoberrøde dekorfarve udgør en livlig kontrast til karrosserifarven Pearl White og er inspireret af uramasari, som beskriver skønheden og extravagancen indvendigt i den traditionelle japanske kimono.

Indvendigt design: rummelig og afslappet i al enkelthed

IMx-konceptbilens interiør refererer til det grundlæggende pladskoncept, som kan ses i et traditionelt japansk hus, hvor der er en følelse af åbenhed.

Bilens store OLED-instrumentpanel viser et billede af de udvendige omgivelser i baggrunden. Et separat display i et mønster som åreringe i et træ er placeret under instrumentpanelet og fortsætter på dørbeklædningerne, hvilket giver personerne i bilen en fornemmelse af omgivelserne på samme måde som en shoji – en traditionel japansk papirafskærmning.

Det diagonale katanagare-mønster på sæderne er omhyggeligt ætset ind i indtrækket med en laserskærer. Nakkestøtten, som har et kumiki-mønster, et japansk fastlåsende træpuslespil, har en polstring af et silikonemateriale, mens rammen er fremstillet af en 3D-printer.

Ved hjælp af kunstig intelligens kan føreren betjene instrumentpanelet ved at bevæge øjnene og gestikulere med hænderne. Det intuitive interface resulterer i færre fysiske betjeningselementer og kontakter, så kabinen i IMx er enkel, men særdeles effektiv, hvilket bidrager til den overlegne komfort.