Nyt sikkerhedstiltag: Ducati afslører MC-til-bil kommunikation
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ducati afslører MC-til-bil kommunikation

Sådan vil Ducati gøre det mere sikkert at køre motorcykel i fremtiden
Mathias B. Høj
10/01-2019 kl. 10:42

Tendensen har indtil nu været ret entydig: motorcyklisterne bliver taberne i en fremtid med selvkørende biler. For i teknologien og softwaren der skal gøre bilerne i stand til selv at køre, har fokus mest været andre biler og fodgængere. Motoriserede tohjulere har der været langt mindre fokus på – formentlig fordi det også er hvad der afspejles fra politisk hold. Motorcyklisme er sjældent en politisk vindersag.

Heldigvis er Ducati vågne og kan godt se hvad den langsigtede konsekvens kan blive. Derfor har de taget udfordringen op, og præsenterede på Consumer Electrics Show (CES) i Las Vegas, hvor langt de er nået i et samarbejde om MC sikkerhedsstandarder, med Audi (som ejer Ducati), Ford, Ericsson, Qualcomm (producent af mikrochips) og det tekniske Universitet i Kaiserslautern. ConVeX, eller Connected Vehicle to Everything, hedder projektet.

Organisationerne samarbejder om at videreudvikle og udbrede kommunikationsteknologien med det mundrette navn C-V2X, som tillader køretøjer at kommunikere indbyrdes om deres gøren og laden. Mere konkret viste Ducati på CES-messen, hvordan teknologien lod køretøjer med C-V2X teknologi håndtere hvem der skulle køre hvornår, i et kryds uden regulering, og hvor det ikke nødvendigvis var muligt at se de andre køretøjer.

Andre scenarier som advarsel om vejarbejde, sikkerhed i forhold til fodgængere og assistance til at undgå kollisioner i kryds blev også fremvist.

Det er altså ikke teknologi der på nogen måde vil gøre motorcykler selvkørende (heldigvis), men mere et avanceret advarselssystem, på et meget mere detaljeret plan, end eksempelvis trafikradioen og Vejdirektoratets oversigter. Føreren i en bil der skal dreje i et T-kryds vil få en advarsel om den motorcykel, som kommer fræsende – og som han muligvis ikke selv har set.

Ducati har også sikret at standarden kan implementeres i flere typer køretøjer forholdsvist nemt og uden specialudstyr – hvilket ellers kunne skræmme andre producenter fra senere at blive hægtet på. ikke uvæsentligt i en bilverden, hvor de fleste producenter udbygger deres egne førerassistancesystemer.

Der er langt til at systemet kan udrulles, men det ser interessant ud. Især fordi vigtige bilproducenter er med i projektet. Ford er allerede selv i gang med at udvikle MC-detekterende teknologi.

Sidder du tilbage og undrer dig over, hvorfor det er så svært at få motorcykler til at passe ind i en fremtid med selvkørende biler? Så er det heldigt MagaCin tidligere har behandlet emnet.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start