Kør BMW uden styrthjelm - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Kør BMW uden styrthjelm

Tyskerne præsenterer BMW Motorrad Vision CE
02/09-2025 kl. 08:53
Anslået læsetid: 4 Minutter

Når IAA Mobility 2025 slår dørene op i München næste uge giver BMW Group et blik ind i fremtiden med præsentationen af BMW Motorrad Vision CE – en banebrydende vision for fremtidens elektriske, tohjulede mobilitet.

Sådan indleder BMW gruppen en besked i undertegnedes indbakke, hvori de fortæller om et nyt koncept, som angiveligt ikke kræver brug af styrthjelm eller andet sikkerhedsudstyr.

Elektriske motorcykler her og elektriske motorcykler der… Nogle er trætte af at høre om dem, og andre synes, at det er vildt spændende. Men selvom de seneste år har malet et billede af en elektrisk fremtid, ser det heldigvis ud til, at både bil- og motorcykelproducenter har valgt fortsat at tilgodese den “almindelige” motor-tosse, og dermed sætter de fleste penge på forbrændingsmotorer.

Det betyder dog ikke, at udviklingen af elektriske køretøjer er gået helt i stå, og det vælter praktisk talt frem med koncepter fra hele verden.
Mange af dem er af ukendte mærker, men veletablerede producenter sysler altså fortsat med elektriske køretøjer i skyggerne.

BMW’s bud på fremtiden
Du husker måske tyskernes bud på en elektrisk scooter, som vi så første glimt af midt i Corona-pandemien, og som ramte markedet to år senere?

Ifølge BMW selv er CE 04 global markedsleder i sit segment, men det er vel egentlig fordi der ikke er så mange om buddet endnu?

To år efter lanceringen af CE 04 fulgte BMW op med en lidt mindre model, som skulle symbolisere en helt ny form for urban mobilitet, og den kom til at hedde CE 02.

To modeller som umiddelbart kan virke innovative og banebrydende, men også to modeller som trækker tråde, der efterhånden går 25 år tilbage i historien.
I hvert fald navnemæssigt.

For ved årtusindeskiftet lancerede BMW nemlig modellen C1; en kabinescooter på to hjul som manglede siderne, som blot blev produceret i tre år, og som ikke ligefrem kan betegnes som værende en succes.
Men i næste uge løfter BMW sløret for en konceptmodel, der fletter endnu flere tråde ind i billedet.

Som du kan se på billedet ovenfor, går konceptet ud på, at den elektriske scooter – som langt hen ad vejen minder om CE 04 – er omringet af et bur, der er fremstillet i et metalkomposit-materiale, som sammen med den lidt specielle sædeopbygning og en sikkerhedssele gør det muligt, at lade føreren køre på to hjul uden sikkerhedsudstyr.

Det skulle ifølge BMW give både en sikker og sjov køreoplevelse; men denne skribent kan da sagtens finde på et par ting, som taler direkte imod sådanne påstande.

Som nævnt er modellen elektrisk, og skulle efter sigende levere en maksimal effekt på omkring 40 heste, hvilket lader den spøjse konstruktion accelerere fra 0 til 100 kilometer i timen på 2,6 sekunder. Og så skulle den på papiret kunne køre 130 kilometer mellem opladningerne.

Hvornår og hvor meget?
Vi ved endnu ikke vildt meget om den nye CE-model, og det er endnu heller ikke offentliggjort hvornår – eller om -modellen går i produktion, ligesom producenten ej heller giver et hint om, hvad sådan en fætter måtte koste.

Optimistiske personligheder ville måske advokere for, at modellen er klar inden længe, nu hvor BMW både leverer billedmateriale og fremviser konceptet på IAA Mobility. Men det er altså ikke første gang BMW siger, at de vil genoplive den amputerede kabinescooter i en elektrisk udgave; det hørte vi nemlig også helt tilbage 2009.

Så inden du enten bliver alt for begejstret over at køre rundt på to hjul med “sikkerheds”-sele og uden styrthjelm, så du kan få insekter i øjnene, eller bliver dybt forarget over at man overhovedet kan finde på at foreslå sådan et projekt, bør du nok slå koldt vand i blodet.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2025