Ny KTM 690 Enduro R og 690 SMC R
Mod slutningen af den forgangne måned annoncerede KTM, at de genoptog fuld produktion, og at man indledningsvis ville få gang i samlebåndene for offroad modellerne, og efterfølgende gå i gang med at fremstille modeller baseret på mærkets LC4 platform. Og man kunne knap nok nå at blinke, inden østrigerne gjorde alvor af udmeldingen, og lancerede ti 2026 crossere.
Det er kun et par uger siden, og nu lancerer KTM som lovet et par 2026 modeller baseret på LC4 platformen.
Sharper Looks. Smarter Tech. Same LC4 Attitude.
Sådan lyder overskriften for 2026 KTM 690 Enduro R og 2026 KTM 690 SMC R i pressemeddelelsen, hvor KTM fortæller, at de med stolthed præsenterer den næste evolution af de LC4 drevne legender.
2026 nyhederne bryster sig efter KTM’s beskrivelse af ny styling, forbedret teknologi, og den mest kraftfulde etcylindrede motor på markedet.
Begge modeller er konstrueret til kørere, som lever for spændingen uanset om kørslen forlægges til kurverige bjergveje, eller om det mest fjerntliggende terræn skal besejres.
Der er altså to nye KTM modeller at vælge imellem, som sigter efter hver sin målgruppe.
2026 KTM 690 Enduro R – Alt terræn. Hele tiden.
2026 KTM 690 Enduro R fortsætter sin dual-sport arv med omfattende opdateringer, der booster modellens terrængående kapacitet og raffinement på gaden.
Hjertet i modellen er den seneste Euro 5+-kompatible LC4 enstamper, som har fået opdateret krumtapshus, kobling og generatordæksel sammen med revideret smøring for øget pålidelighed og forbedret ydeevne.
Til 2026 får Enduro en ny 4,2″ fuldfarve TFT-skærm, nye kontakter, USB-C opladningsport og LED-forlygte.
På elektroniksiden giver Cornering ABS, Cornering MTC og den helt nye Dynamic Slip Adjust– som er tilgængelig i den optionelle RALLY Ride Mode – kørerne en skarp og optimalt terræn-adaptiv traction control.
Ergonomisk forbedret og skarpere udseende plastic samt opdaterede affjedringskomponenter øger komfort og feedback både i terræn og på asfalt.
Sådan lyder det fra KTM, uagtet der fokuseres på kørsel i terræn i præsentationsvideoen for den nye KTM 690 Enduro R.
2026 KTM 690 Enduro R præsenteres i videoen som en grænseoverskridende model, med fuld fart over feltet.
Og det går nærmest lige så hektisk for sig i præsentationsvideoen for 2026 KTM 690 SMC R, hvor KTM opfordrer brugerne til at droppe bøvlet med at blive voksen.
2026 KTM 690 SMC R – Stop med at blive voksen!
Sådan lyder det fra KTM for KTM 690 SMC R’s vedkommende, der efter beskrivelsen længe har sat barren i Supermoto, og til 2026 er blevet skærpet yderligere. Et nyt, aggressivt design omslutter rammen og understreger KTMs racing DNA.
Ligesom med ENDURO R leverer den opdaterede LC4-motor øget ydeevne og optimeret effektivitet, og den forfinede justering af affjedringen forbedrer agilitet og feedback.
Brugerne tilgodeses med et væld af tekniske opgraderinger med blandt andet en 4,2″ farve TFT-skærm, opgraderet kontaktarrangement ligesom på 690 Enduro R og nedlægningssensitive assistentsystemer som Cornering ABS og Cornering MTC.
Valgbare køretilstande og justerbar ABS-tilstande sikrer, at cyklen kan skræddersyes til enhver kørestil overalt lige fra bykørsel til banebrug.
Tilslutning til din smartphone klares med KTMConnect.
Der kan selvfølgelig også tilkøbes et bredt sortiment af KTM Powerparts og KTM PowerWear, så både motorcyklen og førerens udtryk kan tilpasses personlige præferencer.
Begge modeller bliver tilgængelige hos officielle KTM forhandlere fra September 2025.
KTM’s website er allerede opdateret både med 2026 KTM 690 Enduro R og KTM 690 SMC R, hvor interesserede kan læse yderligere om nyhederne.