Triumph Scrambler 400 XC kommer til Danmark - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Triumph Scrambler 400 XC kommer til Danmark

Triumph Scrambler 400 XC ruller ud til europæiske forhandlere i September 2025, og den danske pris begynder ved kr. 83.895,-.
CO
10/07-2025 kl. 09:26
Anslået læsetid: 4 Minutter

Det er kun en lille uges tid siden du her på MagaCin kunne læse om Triumph Speed T4 og Scrambler 400 XC, der allerede er lanceret på det indiske marked, og som vi her på redaktionen argumenterede for, at man godt kunne have et velbegrundet håb om, snart blev tilgængelige i Danmark.

Det er nok tvivlsomt, om vores lille skriv har speedet processen op, men det er ikke desto mindre et faktum, at en af modellerne bliver tilgængelige på det danske marked fra September 2025.
Det bliver i første omgang som det fremgår af overskriften Triumph Scrambler 400 XC.

Paul Stroud der er Chief Commercial Officer hos Triumph Motorcycles, er i en rundsendt pressemeddelelse frit oversat citeret for følgende:
“Triumph Scrambler 400 XC har været et kæmpe hit hos kunderne i Indien, og der er stor forespørgsel efter modellen over resten af verden. Med forbedrede offroad kvaliteter og Scrambler attitude plus tre nye farver håber vi denne model vil appellere til endnu flere kunder, og forstærke og udbygge tiltrækningen til Triumph’s brand for den næste generation.”

Lad os uden videre omsvøb dele den officielle præsentationsvideo, som den velorienterede MagaCin læser genkender fra artiklen, der er linket til øverst.

Med nye læsere behørigt introduceret til den ny Triumph Scrambler XC med video, skal vi for en god ordens skyld informere om, at Triumph Motorcycles fra officielt hold erklærer, at den engelske motorcykelproducent nu lancerer den nye Scrambler 400 XC via sit globale netværk, og dermed ekspanderer mærkets 400cc Moderen Classic line-up i en såkaldt Global Release.

Triumph oplyser endvidere om, at den med deres egne ord betagende nye Scrambler 400 XC vil blive solgt sideløbende med den populære Scrambler 400 X , og at modellen med mere fornemme specifikationer byder på kategoriens bedste performance, umiskendeligt Scrambler DNA og en fornem finish, som er tilsat ægte adventure kapabilitet.

I punktopstillingen under dette afsnit kan du se, at Triumph fremhæver 19″ for- og 17″ baghjulets letvægts aluminiums eger fælge, som er befordrende for montering af slangeløse dæk, og som angiveligt bidrager til motorcyklens Scrambler orienterede visuelle udtryk.

  • New Scrambler 400 XC adds more off-road capability to the Scrambler’s rugged style
  • New side-laced wire spoked wheels with lightweight aluminium rims and tubeless tyres – ready for all-road adventures
  • New colour-coded high-level front mudguard and flyscreen provide stylish protection for the rider in tough conditions
  • Three fresh, contemporary colour schemes – Racing Yellow, Storm Grey and Vanilla White
  • Available across the global dealer network from September 2025

I punktopstillingen fortæller Triumph også, at den nye farvematchende forskærm samt håndbeskyttere og vind-deflektoren over forlygten beskytter føreren under de mest krævende betingelser.
Gitteret foran forlygten minimerer risikoen for knust lygteglas, og bundpladen under motoren beskytter på tilsvarende vis den EURO5+ godkendte enstamper med en slagvolumen på 398cc.

Motoren får leveret brændstoffet via kommando fra ride-by-wire og benzinindsprøjtning fra Bosch. De 40 hestekræfter ved 8.000 omdr. samt et maksimalt drejningsmoment på 37,5 Nm ved 6.500 omdr., overføres via Slip & Assist kobling og en seks-trins gearkasse samt kædetræk, og traction-control kan frakobles.

Vi har som supplement til billedgalleriet over artiklen indlejret en lille såkaldt walkaround, hvor betragteren kan se lidt flere detaljer.

Ifølge Triumph’s pressemeddelelse fremstår Scrambler 400 XC med en assertiv silhuet og et autentisk Scrambler design, hvor det robuste design angiveligt er nedarvet fra Scrambler 900 og 1200, som er inspireret af mærkets scramblere fra 1950’erne.
Triumph hævder desuden, at djævlen er i detaljen, at der har været omhyggelig opmærksomhed på brug af autentiske materialer, og at modellen lever op til Triumph’s egne strenge kvalitetskrav.

Sædehøjden er opgivet til 835 mm, den køreklare vægt 186 kg, og styrets bredde er 901 mm.
Det burde borge for let håndterbarhed.
43mm USD-forgaflen er af Big Piston typen, og bagude håndteres affjedringen af en monoshock RSU dæmper med eksternt piggy-back reservoir og justerbar fjederforspænding. Vandringen opgives til 150 mm i begge ender.
Forrest napper den radialt monterede firestemplede bremsecaliper fra Bybre om en enkelt 320 mm bremseskive, og ABS kan ligesom traction control deaktiveres for baghjulets vedkommende.

Af mere daglig praktisk karakter, er modellen udstyret med USB-C udtag i cockpittet, og modellen er på visse markeder udstyret med Anti-Theft Immobiliser.
Benzintanken rummer 13 liter, hvilket med et opgivet forbrug på 3.8 liter pr. 100 km burde række til en distance på 342 kilometer, og serviceintervallet opgives til 16.000 km eller 12 måneder, alt efter hvad der kommer først.

Således oplyst er der formentlig en del som ønsker at kende prisen på grisen.
Triumph Scrambler 400 XC der er tilgængelig i farverne Racing Yellow, Storm Grey og Vanilla Whiteer er allerede prissat til en startpris på kr. 83.895,-, og interesserede kan på forkant med nyhedens ankomst til det danske marked læse mere om modellen på Triumph’s danske website i denne sektion.

Den ser da fin ud, gør den ikke?
Men når det er sagt, så bliver det også interessant at se, om den nye og – i Indien næsten en tredjedel billigere – Triumph Speed T4 også på et tidspunkt finder vej til Danmark.
Kunne det ikke være lidt cool, hvis en Triumph Speed T4 kunne landes i Danmark til under 60 stærke?

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2025