
Triumph på eventyr i Rumænien
Lige om lidt løber dette års udgave af det legendariske hard enduro løb Red Bull Romanics af stablen. Løbet foregår omkring byen Sibiu, som ligger små 300 kilometer nordvest for hovedstaden Bukarest, og mange forbinder Romaniacs med seriøse terrænudfordringer på langbenede endurojern med totaksmotorer.
Den opfattelse gjorde spanske Pol Tarrés op med i 2021, da han første gang deltog i Bronze-klassen, og i 2024 imponerede han de fleste, ved at gennemføre løbet i Silver-klassen på sin Yamaha Ténéré 700, og fik placeret sig som nummer 60 ud af 113 kørere.
Kevin Gallas, den tyske hard enduro stjerne, har også i den grad gjort sig bemærket på sin T7’er i det sagnomspundne løb – ja han vandt faktisk Bronze i 2024.
For de fleste mennesker vil Red Bull Romaniacs være en uoverstigelig opgave i almindelighed, og i særdeleshed, hvis det skulle foregå på en temmelig tung adventuremotorcykel.
Og dog.. Har du fulgt med her på MagaCin, vil du vide, at der i år er oprettet to særskilte adv-klasser i det legendariske løb, som giver mulighed for at prøve sig selv og sit materiel af i det fede terræn omkring Sibiu.
Triumph stiller op
Stiller du op i de nye adventurerækker, får du som minimum selskab af 2 x Triumph Tiger 900 Rally Pro udsendt fra fabrikken. Til at betjene de to tigere, har Triumph hyret Jonny Walker og Sam Sunderland, der begge er temmeligt rutinerede når det gælder motorcykeludfoldelser i Guds fri natur.
Jonny Walker er en af hard enduro-scenens mest markante profiler med sejre i klassikere som Erzbergrodeo, nummer seks i år, Red Bull 111 Megawatt og Hixpania Hard Enduro og ikke mindst Red Bull Romaniacs.
Sam Sunderland er nok mest kendt for sine to sejre i Dakar Rally, men kan også bryste sig af sejre i Silk Way Rally og Morocco Rally.
De deltager i hver sin af de to adventurekategori – Sunderland skal slå sine folder i Adventure Lite klassen, hvor han kan kan se frem til ruter, som primært foregår på skov-, grus- og græsveje.
Det lyder tilforladeligt, men den rutinerede rallychauffør skal dog alt andet lige forvente lidt mere udfordrende terræn, end hvad man kommer ud for, på en normal søndagstur på lokale grusveje eller den danske TET.
Jonny Walker skal konkurrere i den mere udfordrende Adventure Ultimate kategori, som byder på noget sværere terræn for en adventuremaskine. I denne klasse bliver sporene i højere grad af single track typen, ligesom han og de andre deltagere vil opleve flere deciderede forhindringer.
Ifølge Triumph og de to piloter, vil maskinerne, som tages med til Rumænien, i udpræget grad være standardmaskiner, kun tunet hist og pist, med stumper af mere raceragtig karakter.
Med deltagelsen vil Triumph demonstrere hvor kapable deres Tiger 900 Rally Pro reelt er – ligesom da Triumph i Australien demonstrerede hvad storebror Tiger 1200 kan bruges til.
Medmindre det viser sig, at de to Tiger 900 er noget værre skrammel, som bare falder fra hinanden, må vi nok forvente, at Sunderland og Walker får placereret sig i den fornuftige ende af tabellen, når Red Bull Romaniacs slutter den 26. juli.