
Test: Skills kursus med MC-sikkerhed – Heeeelt ned i tempo
At skærpe sine færdigheder ud i at føre sin motorcykel er en ubetinget god ide – det kan der ikke være to meninger om. Men der er flere veje til at blive en bedre chauffør. Du kan benytte nogle af de mange online tilbud der findes derude for eksempel ChampU kørekursus eller Chris Birch’s fjernundervisning i offroad.
Der findes også god litteratur om emnet, hvor undertegnede for nyligt havde fornøjelsen af at pløje sig igennem Lee Parks’ bog, Total Control, som skal have en stor anbefaling herfra.
Dog er der ingen tvivl om, at den bedste vej til at blive en bedre motorcyklist, går gennem et kursus ude i den fysiske verden. Og af den årsag søsatte MagaCin sidste år et økonomisk overkommeligt dagskursus, som blev taget rigtig godt imod, hvorfor vi naturligvis gentager succesen i år.
Og i skrivende stund er der stadig lidt ledige pladser på vores køretekniske kursus i Støvring d. 15/6.
Det SKAL nemlig være sjovt at køre motorcykel, og det bliver det i langt højere grad hvis man har overskud til at nyde turen fremfor at fokusere på hele tiden at trykke på kontakter, trække i greb, trampe på pedaler, lægge vægten på “den rigtige fod”, holde krampagtigt fast i styret samt undvige småsten og kviste på vejen.
Her har vores instruktører nogle super gode teknikker, som kan gøre turen endnu sjovere end den allerede er. Og de deler med glæde ud af dem på MagaCin’s køretekniske kurser.
Skills med MC-Sikkerhed
Her på MagaCin er vi også selv interesserede i at blive bedre, så da MC-sikkerhed rakte ud til os og spurgte, om vi ikke havde lyst til at prøve kræfter med deres Skills kursus, kunne vi selvfølgelig ikke takke nej.
Derfor satte MagaCin’s udsendte, sidste søndag i maj, kursen mod Køge Manøvrebane, for at blive klogere på, hvad Skills kurset er for en størrelse.
Forud for kurset havde jeg studeret beskrivelsen på MC-Sikkerhed’s hjemmeside, og kunne ud fra profilen se frem til en dag med lav fart og arbejde med knivskarp håndtering af motorcyklen i øvelser med høj teknisk sværhedsgrad.
Der ville være fokus på at arbejde med kobling, bremse, gas, kroppens placering på cyklen, visuel styring og fremadrettet planlægning – alt sammen på samme tid!
Regn og opvarmning
Dagen begynder i regnvejr og vejrudsigten lover ikke andet end regn, regn og mere regn, men humøret er alligevel højt. Alle motorcykler bliver tjekket efter af chefinstruktøren, som sørger for, at gassen kan gå retur af sig selv, og at bremserne og dæk ser fornuftige ud.
Imens ser deltagerne til, og for de flestes vedkommende er der her tale om temmelig voksne mænd, så de dominerende farver denne dag er signalgul og gråtoner.
Vi lægger ud med en introduktion, hvor vi bliver gjort bekendt med hvad det er for et kursus, hvordan det er bygget op, og hvordan dagen kommer til at foregå. Kurset foregår efter et såkaldt lagkageprincip, hvor teknikkerne bliver stakket oven på hinanden, så vi kan kan tackle flere og sværere udfordringer.
Derefter står den på opvarmning, ikke ulig det vi oplevede i Hechlingen, da jeg var dernede for et par år siden. Instruktøren som fører an i opvarmningen er da også Jon, som var med i det tyske, så måske har han ladet sig inspirere.
Cirkler
Dagens første reelle øvelse handler om at køre langsomt, men uden brug af koblingen. Det vil sige, at der skal gives en lille smule gas, og så skal man slæbe sin bagbremse, hvilket føles lidt uvant for sådan en, som er rigtig glad for at køre grus, og som oftest bruger koblingen til at modulere farten med.
Øvelsen bliver også kaldt for langsom ræs, men umiddelbart er det ikke indlysende hvad vi skal bruge teknikken til.
Næste øvelse byder på kørsel i cirkler, og vi bliver blot bedt om at køre rundt i disse cirkler, og må selv bestemme retningen. Derudover er der ikke megen introduktion, og det bliver ikke sidste gang, hvor MC-sikkerhed folkene, vælger en induktiv tilgang til undervisningen.
Efter første omgang med cirkeltræning, som man kan kalde det, og noget teori om, hvordan man får kørt rundt i en cirkel så snævret som muligt, hvad der virker og hvad der ikke virker, bliver vi kastet ud i ilden igen for at se, om den her teori, som vi har fået udrullet, nu har en effekt.
Flere og flere kursister får mere hældning på maskinerne og lader højreskøjten presse lidt på bremsepedalen.
Logisk nok bliver kurset sværere efterhånden som dagen skrider frem, og efter en lille formiddagspause, hvor vi også lige kommer i ly for regnen, bliver det stadig til cirkelkørsel i snævre cirkler, men med nogle kegler, som egentlig ikke tjener noget andet formål, end at skulle genere os lidt.
Det er for at fokusere på, hvor blikket egentlig lander når man kører på en motorcykel. For der hvor du kigger hen, er også der du kører hen. Så hvis du kigger på en kegle, så kører du hen i keglen – kigger du på et træ i vejkanten, så kører du ud i træet i vejkanten.
I al beskedenhed går cirkeløvelserne godt for MagaCin’s udsendte, og jeg smiler for mig selv over den varme fornemmelse det giver i kroppen, når ros sendes i min retning, og smiler endnu mere over, at den slags gør en forskel, selvom jeg er en middelaldrende mand, der efterhånden har deltaget i en stribe køretekniske kurser.
Vi leger!
Hvornår har du sidst spillet kryds og bolle på din MC? Heller ikke her, men ikke desto mindre er det hvad instruktørerne har planlagt til os.
Der bliver udstukket klare rammer, så det ikke går op i hat og briller, men der er stadig plads til det indre legebarn, og vinderinstinktet kan få lov til at udfolde sig.
Skills-holdet har endnu en leg klar til os…
Vi skal fiske en tennisbold op fra en kegle, tage den over i den anden hånd, placere bolden på en anden kegle, foretage en U-vending og gentage succesen, men bruge hænderne i omvendt rækkefølge. Og ved første øjekast kan de to lege synes en kende fjollede, men vi får øvet alle de teknikker, som vi har fokuseret på hele formiddagen, og prøvet dem af i anden ramme som samtidig er temmelig munter.
Her lokkede jeg en af instruktørerne til at skyde en lille stump video med min telefon, så du med egne øjne kan se hvad det går ud på.
Tung regn og godt niveau
Det passer med, at vi holder frokost mens der er noget rigtig træls regnvejr, og det passer heldigvis også med, at det løjer af, da vi skal ud igen.
I pausen får jeg en sludder med dagens kursusansvarlige, Michael, som fortæller, at han generelt er imponeret over niveauet på dagens kursus, og deltagerne gør det virkelig godt.
Dermed ikke sagt, at vi der er med ikke har glæde af øvelserne, men generelt er han imponeret.
Apropos øvelser, går instruktørene igen induktivt til værks efter pausen. De fortæller, hvor vi skal køre hen, og at vi skal gøre sådan og således med vores motorcykel, men ikke hvordan vi skal gøre det.
På den måde selv skal opdage nogle ting med vores maskiner.
Fokus og blik for hver enkelt
Instruktørerne har også et godt blik for, hvad de enkelte kursister kan, og hvis de ser nogen, for hvem det går rigtig fint, så kan de godt finde på, at smide nogle ekstra udfordringer ud til kursisten.
Det kunne være noget med at køre i 8-taller, og går dét godt, køre dem indenfor en lidt mindre firkant.
Der er også rig mulighed for at udfordre sig selv. De forskellige øvelser vi bliver tildelt kan enten udføres hurtigere eller langsommere, og den vej kan du gøre det lidt sværere for dig selv. Og fælles for øvelserne er, at du faktisk godt kan lave dem på egen hånd derhjemme, hvis du kan finde et ledigt stykke asfalt.
Så måske var det værd at investere i en stak kegler, som man kunne tage med ud og øve sig med? Lige præcis det, slår Lee Parks også på tromme for i Total Control.
Forskellen er dog, at på kurset er der instruktører, som kan give dig feedback med det samme.
Som dagen skrider frem, og du bliver mere fortrolig med øvelserne, bliver det åbenlyst, at der skal være fokus på at holde netop fokus.
Bliver du for magelig, kan øvelserne, som du ellers får lov til at prøve mange gange, godt smutte for dig.
Lagkagen er færdig
Ved dagens begyndelse fortalte instruktørerne os som nævnt tidligere oppe, at kurset blev bygget op som en lagkage. Og sidst på dagen kommer det sidste lag flødeskum, pynt og lys i kagen.
For instruktørerne sætter i princippet alle øvelserne sammen så vi skal køre snævre cirkler, vi skal ind og vælge en lille firkant der skal vendes i, der skal køres slalom, der skal ændres retning og meget mere.
Alt dette skal gøres mens man orienterer sig lidt i forhold til de andre kursister, så hvis man er lidt udmattet her hen mod de sidste timer på dagen, så får kroppen og hjernen en lille udfordring.
Tag endelig afsted
De færreste af os er verdensmester på en motorcykel, så enhver mulighed for at skærpe sine evner bør anvendes – også selvom du har mange års erfaring, kan nye udfordringer være givtige, ligesom der bestemt også er god ræson i, at genbesøge gamle teknikker og holde dem vedlige.
Skills kurset fra MC-Sikkerhed henvender sig til den erfarne motorcyklist, og selvom denne skribent hverken er Marc Marquez eller Chris Birch, har jeg trods alt prøvet en del på to hjul.
Alligevel er fandt jeg Skills relevant og lærerigt, og kan bestemt give det en afbetaling med på vejen.
I skrivende stund er der ikke flere Skills-kurser på paletten for 2025, men hvis du holder øje med MC-Sikkerhed’s hjemmeside, kan du booke dig ind, når nye datoer bliver tilgængelige.
Heldigvis er der som tidligere nævnt stadig en håndfuld pladser på MagaCin’s kørekursus i Støvring den 15. juni, hvor du kan få skarpslebet dine færdigheder på motorcyklen. Og det gælder uanset om du har et helt dugfriskt kørekort, eller har mange år bag styret.
Sponsorbonus
MC-sikkerhed har indgået aftale med en række sponsorer, hvilket også udmønter til sig i hådngribelige fordele for de deltagende kursister. MotoStore giver deltagerne 15% rabat på MC-udstyr, hvilket hurtigt kan “tjene” kursets pris på 1.095 kroner hjem.
Airvest.dk er en anden af sponsorerne for MC-sikkerhed, og tilbyder ligeledes 15% rabat på airbagvestene i sortimentet. Da sådan en vest koster fra omtrent 4.000 kroner og opefter, er rabatten bestemt ikke uvæsentlig.
Hvad siger deltagerne
Johannes Hartmut Dechend deltager i Skills-kurset, efter at have fået det som gave af sin kæreste. Og selvom han tog motorcykelkørekort for 25 år siden, er det først for nylig, han er begyndt at køre aktivt igen.
På sin BMW GS 1200 fra 2006 har han fundet stor glæde i de tekniske øvelser, som kurset byder på.
Han oplever en god stemning og stor faglighed fra instruktørerne, og er imponeret over, hvor meget der kan læres på et kompakt område.
Kurset har overgået hans forventninger, og han regner med at vende tilbage en anden gang.
Martin Hilker deltager på Skills-kurset med ønsket om at finpudse de tekniske færdigheder på sin Moto Guzzi Le Mans V1100 – en moderne version af en klassisk model, som kan være udfordrende i de mere snævre øvelser.
Han har kørt motorcykel i 15 år, og har tidligere deltaget i andre kurser, men ser dette som en mulighed for at nørde teknik og arbejde med førerposition, kontravægt og brug af bagbremsen ved lav hastighed.
Kurset har levet op til hans forventninger, og selvom dagen har været fysisk krævende, føler han sig beriget af oplevelsen og ser klart værdien – også for erfarne motorcyklister.
Søren Kirkegaard Christensen har siddet i sadlen i over 50 år og er en velkendt deltager på MC-Sikkerheds kurser – dette er hans sjette gang, men første gang på Skills. Og selvom Søren har god portion erfaring og har kørt motorcykel i mere 50 år – også professionelt – valgte han at springe på kurset for at prøve noget nyt, og for at få genopfrisket sine køretekniske færdigheder efter vinterpausen.
Selvom han indrømmer, at hans motorcykel kæmper lidt med de langsomme manøvrer, ser han værdien i øvelserne, især når det gælder balance og præcision.
Han reflekterer over, hvordan lavfartsteknik kan være praktisk – også selvom han som pensionist ikke længere pendler i myldretiden. Så Søren er et godt eksempel på, at man aldrig bliver færdig med at lære, og han regner bestemt med at komme igen – hvis han er i live næste gang, tilføjer han med et glimt i øjet.
En person snakker om “Test: Skills kursus med MC-sikkerhed – Heeeelt ned i tempo”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Fedt i også dækker andre kurser end jeres eget 🙂