Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
World Superbike 2018 Sæsonstart
World Superbike 2018 Sæsonstart
World Superbike 2018 Sæsonstart
World Superbike 2018 Sæsonstart
World Superbike 2018 Sæsonstart
World Superbike 2018 Sæsonstart

World Superbike 2018 Sæsonstart

World Superbike sæsonen er hermed slået i gang og scenen er sat i Australien på Philip Island.

Vinterens grå og kolde toner brydes af lyden fra 22 sultne motorcykler der alle vågner op fra deres vinter hi. Det er nu rytterne skal vise, om de seneste måneders intens træning har båret frugt. Feltet er fit for fight, og alle dirrer for at komme ud og snuppe de første point i 2018. Har man i baghovedet at Jonathan Rea, de sidste 5 løb her på banen, har indtaget plads på skamlens øverste trin, kan man måske have en idé om weekendens udspil. Men pas nu på Kawasaki. Uvisheden lurer i buskadset omkring kalenderens hurtigste bane.

Løb 1:

De røde lamper slukkes, og feltet lader koblingen gå ud på sæsonens første omgang. Jonathan Rea formår at lave en formidabel start, og rykker fra 6. startplacering op på 2. bag Tom Sykes som startede fra pole position. Sving 1 klares uden tumult, trods det vejdirektoratet nok vil betegne som "tæt trafik".

Melandri på 3. pladsen forsvarer sin position mod bagfrakommende Laverty, efterfulgt af Fores på sin Panigale. En lille magtkamp udspiller sig mellem Laverty og Fores, og her ser Melandri sit snit til at fokusere på forankørende Rea. Ud på 3. omgang slipstreamer Melandri og fishtailer forbi Rea, hvorefter han kaster maskinen ind i sving 1. Den høje fart og sene indbremsning har dog den betydning at han ikke kan holde linjen, og Jonathan Rea er hurtigt forbi igen.

Kampen mellem Laverty og Fores giver Chaz Davies muligheden for at avancere fra 6. til 5. pladsen.

Alt imens Rea måske føler sig en anelse presset af en ivrig Melandri der gerne ser sig tilbage på 2. pladsen, holder Tom Sykes føringen med op mod 1,5 sek. Vi har før set at Sykes give sin Kawasaki alt hvad den kan trække i løbets første halvdel, men derefter betale prisen og trække sig tilbage i feltet, grundet for stort slid på dækkene. Det er spændende om han har lært noget denne vinter og har en plan med galskaben.

Jonathan Rea sniger sig for en stund ind på Tom Sykes i front, men må slække på gassen da det giver en alt for ustabil maskine. Den gennemsnitlige hastighed på Philip Island er simpelthen så høj at det kræver imponerende kontrol og selvsikkerhed fra kørernes side, hvis de skal give gassen et lille nøk mere for at rykke frem i feltet.

Ned ad langsiden på omgang 10 har Melandri rigtig fået fyret op under kedlerne. Ducati'en ryster på skuldrene ned ad langsiden med over 300 km/t. Der ser dog ikke ud til at påvirke Melandri, der jo bare er passager.

På omgang 14. lister Melandri sig knebent inden om Rea og erobrer 2. pladsen, hvorefter Rea kigger sig over skulderen, og sikrer sig at der ikke kommer flere uventede overraskelser bagfra. Melandri sætter jagten ind på Sykes og det ser ud til at virke. Der er nu kun 0,537 sek. op til Sykes i front.

Nede på 6. og 7. pladsen kæmper Van Der Mark og Lowes om at komme først frem til stregen. De 2 kører side om side gennem hele 5 sving, i noget der mest af alt minder om en søster sport til synkronsvømning.

På løbets 4. sidste omgang smider Melandri sin Ducati inden om Sykes og tager føringen. På selv samme omgang har Rea tabt et helt sekund. Han kigger flere gange ned på sit bagdæk og ryster på hovedet i frustration. Umiddelbart efter laver Kawasaki'en en del skridere over baghjulet, og Rea må indse at han må nøjes med at køre sikkert i mål.

Davies lægger sig i inderbanen og Fores i den yderste. De passerer begge Rea, der nu må se sig sat tilbage på 5 pladsen.

Melandri giver sig 100% og viser på sidste omgang lidt "speedway skills" gennem den sidste halvdel af banen, inden han krydser målstregen som den første sejrs herre i 2018.

Resultatet af løb 1 blev som følger: Melandri, Sykes, Davies, Fores, Rea og Lowes.

 Melandri tager sæsonens første sejr.

Løb 2:

Jonathan Rea kommer godt fra start og er første mand i sving 1, efterfulgt af Fores og Laverty. Allerede i sving 4 formår Laverty at forbedre sin placering gevaldigt, ved at snige sig inden om først Fores og derefter Rea.  Samme manøvre udfører Camier på næste omgang, hvor han går forbi Davies og Rea hvorefter han sætter sig på 2 pladsen.

En dårlig start for Melandri og Lowes betyder at de må nøjes med henholdsvis 7. og 9. pladsen indtil videre. Laverty taber sin Aprilia i sving 6 og smider føringen.

På 4. omgang har Melandri sneget sig op på 4. pladsen og ser ud til igen at have fundet en god rytme. Chaz Davies i front misser en indbremsning, kører for bredt og forærer føringen til Jonathan Rea.

Men allerede ud på næste omgang må Rea igen rykke tilbage, da han hen ad langsiden bliver passeret af både Davies og Fores.  Senere forsøger Fores at slipstreame sig forbi Davies, men der er ikke fart nok på og Davies får lagt bedre an til svinget hvorfor han beholder sin placering.

Van Der Mark har passeret Melandri og er nu på jagt efter Rea. I de mange forgæves forsøg på at overhale, får han kørt for bredt og laver en åbning, der giver Melandri muligheden for at generobre tidligere placering.

På 7. omgang bytter de 2 bedst placerede position et par gange. I sving 3 på denne omgang taber Jake Gagne sin Honda og udgår.

På løbets 8. omgang har Van Der Mark fået fart på. Han passerer Melandri og kort efter Rea. Han lægger sig kortvarigt på 3. pladsen men bliver hurtigt sat et hak tilbage af Rea.

Midtvejs i løbet er der mylder i pitten. Det er nemlig sådan at grundet gårsdagens store dækslid, er der for første gang i et flag-to-flag race, indført obligatorisk pitstop. Kørerne skal altså senest på 12 omgang en tur i pit, hvor de har muligheden for at skifte dæk. Da reglerne siger at hver enkelt rytter skal befinde sig i pitten i minimum 63 sekunder, ser Jonathan Rea sit snit til at få sig en lille forfriskning, inden det igen går for sig.

Der er sgu et syn man lige skal vænne sig til. 

På omgang 12. styrter Davies fra sin 3 plads og udgår.

Da alle mand har været gennem det obligatoriske pitstop, ser placeringerne således ud: Fores, Sykes, Rea, Melandri, Van Der Mark og Lowes.

I løbets næste 5 omgange, er der kamp om at generobre de bedste placeringer hen mod løbets slutning. Rea går forbi Sykes og lægger sig på 2. pladsen, Van Der Mark inden om Melandri, Melandri tilbage inden om Van Der Mark, Lowes også forbi Van Der Mark og Melandri inden om Sykes.

Fores i front er under pres fra bagfrakommende Rea, Melandri på 3. pladsen holder et godt tempo og er helt oppe i røven af Rea.

Ovenstående kræver vist en opsummering af stillingen for at give bedre overblik så den kommer her: Fores, Rea, Melandri, Sykes, Camier, Lowes.

På omgang 20 lister Rea sig op på 1. pladsen og ligner en mand der agter at blive der. Rea's overhaling tvinger Fores ud i en bred linje. Melandri får herved mulighed for at passere.

Ud på løbets sidste omgang tager Melandri føringen fra Rea i sving 1, men kommer for bredt ud af svinget og lader Rea komme forbi. Melandri er en tålmodig mand. Han bruger hele sidste omgang på at holde sig rigtig tæt på Rea, for til sidst at tage chancen. Ud af det sidste sving, op mod det ternede flag, kører Rea og Melandri side om side. Da flaget passeres står det ikke klart hvem der har gjort sig fortjent til at stå på skamlens øverste trin. Den endegyldige dom lyder, at Melandri har vundet løbet med blot 0,2 sek. foran Jonathan Rea.

Melandri og Rea i tæt løb.

Løbets resultat ser derfor således ud: Melandri på 1. pladsen skarpt forfulgt af Rea på 2. Fores på 3. Sykes på 4. Lowes som nummer 5, og Camier på 6. pladsen.

Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked

Gør et kup! 21 auktioner starter snart.

F.EKS. denne Yamaha XJ 600
Søg MC mærke