Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?
Tidens heftigste Adventure Sports maskine?

Tidens heftigste Adventure Sports maskine?

Her er nyhederne til anden generation af BMW S 1000 XR

 

Adventure Sport motorcyklen S 1000 XR i anden generation var en af EICMA-hovednyhederne fra BMW. Udover naturligvis "lillebror" F 900 XR og nakedbiken F 900 R. Med god grund for, for S 1000 XR er blevet både lettere og hurtigere.

Med en køreklar vægt på 226 kg er den nye model blevet 10 kg lettere end forgængeren, bl.a. takket være en nyudviklet motor og affjedringssystem.

Selve den firecylindrede rækkemotor står for fem af de kilo som S 1000 XR har tabt. Den nyudviklede, firecylindrede benzinmotor er baseret på motoren i supersportsmodellen BMW S 1000 RR. Den yder 165 hk ved 11.000 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment er 114 Nm ved 9.250 omdr./min.
BMW lover en lineær momentkurve, så maskinen bliver mere harmonisk at køre. Ratioen mellem fjerde, femte og sjette gear er blevet større for at reducere støj og brændstofforbrug - og naturligvis at give en højere hastighed.

Med det nye udstødningssystem er S 1000 XR naturligvis også EURO-5 kompatibel. Quickshift kan tilkøbes.

Den nye BMW S 1000 XR har som standard fire køreprogrammer: Rain, Road, Dynamic og Dynamic Pro. I sidstnævnte kan der ændres indstillinger gasrespons, ABS samt Traction- og wheelie control. Herudover er der også Hill start.

Ramme og svingarm er også blevet vægtoptimeret, mens motoren er blevet medbærende element. Den dobbelte svingarm har i sig selv tabt sig 1,6 kg. Fra standard har S 1000 XR Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment). Er det ikke nok, er det muligt at tilkøbe ESA Pro, som tilbyder dæmper-programmer (Road og Dynamic), samt automatisk vægt kompensering.

TFT-informationsskærmen er nu 6,5' stor og er med opkobling til smartphones. Lygteføringen er nu fuld LED, medmindre man bor i USA. På det amerikanske marked er blinklys af ukendte grunde ikke LED. .

Den nye BMW S 1000 XR fås i farverne Ice Grey eller Racing Red/White Aluminium.

BMW S 1000 XR lanceres til foråret hos de danske motorcykelforhandlere. Danske priser er ikke offentliggjort endnu.

Imens vi venter på den danske pris og bedre vejr, kan vi nyde BMW's officielle promotion video. Her ses ikke kun den nye BMW S 1000 XR, men også BMW F 900 XR der var en af årets store overraskelser ved EICMA.

  
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke