Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: Yamaha MT07
Test: Yamaha MT07
Test: Yamaha MT07
Test: Yamaha MT07
Test: Yamaha MT07
Test: Yamaha MT07
Test: Yamaha MT07
Test: Yamaha MT07
Test: Yamaha MT07
Test: Yamaha MT07
Test: Yamaha MT07
Test: Yamaha MT07
Test: Yamaha MT07
Test: Yamaha MT07

Test: Yamaha MT07

(Opdateret med video) En sensationel MC - Første danske test

Video
Yamaha MT07 er på manges læber. Alene prisen på 76.000 kr. for en nyudviklet motorcykel, har fået mange op af de trygge lænestole. Pris betyder nemlig rigtig meget i Danmark, hvilket kineserne beviste i 2005-2008. Ikke at Yamaha MT07 på nogen måde kan sammenlignes med kinesiske lavkvalitets-motorcykler, men Yamaha kan næsten samme pristrick som kineserne kunne for få år siden.


Friskt og lidt rebelsk udtryk fra Yamaha MT07

Første gang man kommer nær Yamaha MT07 overraskes man over det moderne friske fighter-design og de mange moderne detaljer. Ikke fordi Yamaha MT07 er mere frisk og moderne end andre nye motorcykler, men fordi forventningerne til en motorcykel udstyret med et prisskilt på sølle 76.000 kr. ikke er store. Man overraskes altså positivt. Stel og geometri er meget standard, og faktisk er bremsere og affjedring noget gammeldags i konstruktionen, men kvaliteten er langt over hvad der forventes til prisen.

Fantastisk motor
Motoren er en række-twin på 689 ccm med 75 hk i maskinrummet. Det lyder næsten som Kawasaki ER6 detaljer, men lad endelig ikke data snyde, for Yamaha MT07 er en helt anden type motorcykel end Kawasaki ER6. Mere legesyg, frisk og endnu lettere at tumle.

Den friske 689 ccm række-twin

Første gang man starter Yamaha MT07 opdager man nutidens strenge støj og emissions-krav. Den siger næsten intet, hvilket vi finder positiv. Straks der kommer omdrejninger og træk i motoren ændrer lyden karakter, hvorefter lydindtrykket bliver snerrende og kækt. Næsten som en frisk enstamper lyder MT07 når den for alvor skal trække med mange omdrejninger i maskinrummet. Heldigvis stadig uden at støje, så det gode naboskab ikke kommer under pres.

Igangsætningen er intet problem. Denne række-twin er momentstærk nok til at sætte i gang uden mange omdrejninger. Skønt for de mindre erfarne, da de derved undgår problemer med at motoren går istå ved igangsætning. Omvendt straffes dem der starter med mange omdrejninger øjeblikkelig. Det forholder sig nemlig således, at presses MT07 til rask igangsætning i 1. gear, ryger forhjulet i vejret i ren protest. Sjovt for den meget erfarne, men skræmmende for den uerfarne. Sjovt eller ej, så mener etaten ikke denne startmetode er passende i offentlig trafik.

Til både begynder og erfaren
Når først MT07 ruller er den en sand og ukompliceret ven. Den gør nemlig alt man beder den om, og MT07 magter både kaffebordet om søndagen, samt festen med rødderne og fredagen.  MT07 spænder så bredt så den uøvede kan få en rolig ledsager med MT07 og den erfarne kan få en arrig legekammerat.

Når landevejene gennemkøres på MT07 imponeres man igen. Trods traditionel konstruktion og let gammeldags affjedring, har Yamaha formået at få det hele til at fungere og få det bedste ud af de prisbillige monterede komponenter. Man sidder med konstant smil på læben når sving gennemkøres, og fodhvilerne skraber i asfalten. Yamaha MT07 gør det bare så pokkers godt.

Køres MT07 doven gør den ikke meget væsen ud af sig selv. Blid og letkørt som mange elsker det. Køres MT07 aggressiv slipper den gerne med forhjulet når vejen er ujævn og sender også gerne næsen i sky ud af 2. gears sving. For pokker dette er sjovt og livsbekræftende. Igen ufattelig at 76.000 kr. kan tilbyde så megen spas. 

MT07 er ikke fejlfri
Går man for alvor til stålet på Yamaha MT07 dukker fejlene op. Der er åbenbart en grænse for hvor meget der kan presses ud af 76.000 kr. De let skrabede affjedringskomponenter må give fortabt når det går rigtig hurtig. Trods et blødt setup, er affjedringen alligevel stødende på ujævne underlag, hvilket  kan mærkes selv ved ligeud-kørsel. Presse maskinen til det yderste giver affjedringen helt op, hvorfor banedage på MT07 frarådes.

Største fejl er dog forbremsen, der helt enkelt er for svag. Forbremsen bider så svagt, at trods alt kraft i bremsegrebet, kunne vi næsten ikke bremse til ABS indgriben. En lille dame vil aldrig kunne levere et tryk på bremsegrebet, stort nok til optimal bremsning. Vi håber der bliver opfundet andre bremseklodser til MT07, der griber hårdere i skiverne, så bremseevnerne kan forbedres.

Forbremsen kræver et massivt og beslutsomt tryk

Imponerende præstationer og motor-karakteristik
Motoren trækker nærmes linialret. Måske den mest lækre kraftudvikling vi endnu har prøvet på nogen motorcykel. Dem der køber en MT07 og begynder hekseri med udstødning, luftfilter og omprogrammering, er godt gale. MT07 leverer den perfekte kraftudvikling, og intet i verden kan blive bedre end perfekt. Hele 69,3 hk leverer MT07 på baghjulet. Se den flotte effektudvikling fra rullefeltet på billederne.

69,31 hk på baghjulet - et flot resultat

Vi målte 0-100 km/t på 3,8 sekund, og ægte 201 km/t. Speedometeret er over 10 km/t foran den ægte fart når hastighederne overstiger 100 km/t. Op til 150-160 km/t trækker yamaha kækt afsted. Over 160 km/t begynder MT07 at få åndenød, hvorefter accelerationen aftager mærkbart. Fra 180 km/t og op til topfart kræves en vis portion tålmod.

Yamaha MT07 er ikke stor
Størrelsen er ikke stor. Det betyder at store mennesker vil finde Yamaha MT07 noget klejn. Vores ben passede perfekt i knæhullerne i tanken. Store mennesker vil få problemer med at få plads til ben og knæ på MT07. Styret sidder perfekt for alle. Vi måtte læne os minimalt fremover for at opnå optimal siddestilling. Vores ca. 172 cm passer altså perfekt på MT07. Vi vurderer at personer over ca. 190 cm. vil få komfort-problemer på MT07.

Selv vores 174 cm og 75 kg ser stor ud på Yamaha MT07

Yamaha MT07 er bivejenes ven, men glem langturen eller motorvejene. Tak for kaffe det blæser med 130 km/t når vindbeskyttelsen er lig nul og man sidder ret op i vinden. Men det gør intet, for ingen nænner alligevel at tage denne fantastiske legekammerat ud på de kedelige motorveje. MT07 er skabt til by og sjov.

Transport af to er ikke livretten
Bagsædepassager vil også hurtig ændre karakter fra ven til fjende, hvis de medbringes på en længere tur på MT07. Bagsædet på MT07 er kun beregnet til at bringe den udkårne direkte til nærmeste café. Ydermere er det næsten umuligt at accelerere MT07 med bagsædepassager, uden det hele ender i en massiv baghjulstur. Hov, der blev MT07 til legedreng igen.

Lille bagsæde og ingen håndtag til passager

Lavt forbrug = Billig transport
På vores testtur har Yamaha MT07 magtet hele 19,2 km/liter. Flot sammenholdt med vores noget friske tempo. Den lille tankkapacitet på kun 14 liter, får altså ingen betydning, da MT07 alligevel magter over 250 km mellem tankene i raskt tempo.

Hvad med konkurrenterne ?
Konkurrenterne til Yamaha MT07 er få. Kun Kawasaki ER6 og Suzuki SV650S kan kæmpe med om kunderne. Kawasaki ER6 er stadig en udmærket motorcykel, men virker noget bedaget i direkte sammenligning med MT07. Suzuki SV650S er stadig en fantastisk motorcykel, men magter ikke helt at levere samme mængde køreglæde som MT07. SV650S er dog langt mere velegnet hvis motorcyklen også skal bruges til ferie samt transport af passager.

Vi er voldsomt imponerede over den nye Yamaha MT07. Ikke fordi den som motorcykel er en verdens-etter, for det er den ikke, men fordi man kan få så meget motorcykel for sølle 76.000 kr. Den rammer os lidt som da Suzuki SV650 så verden for første gang. Dengang kunne vi ikke forstå man kunne få så meget motorcykel for så få penge, og Suzuki SV650 blev en regulær europa-plage. Vi tror historien gentager sig, for Yamaha MT07 er tidens bedste MC priskup, og vi gætter på MT07 bliver næste europa-plage.

Alle bør prøve en Yamaha MT07
Yamaha MT07 er fantastisk til prisen, end of story. Alle bør prøve en MT07 før de køber andre motorcykler, og de vil opleve at Yamaha MT07 kan gøre de fleste til gladere motorcyklister. MT07 er tidens priskup, og 2014 gladeste MC.

Yamaha MT07 er i den grad godkendt
Kommentarer
Trykpaa
Trykpaa 5/5 2014 kl. 8:52
Sådan!
Michael_p
Michael_p 5/5 2014 kl. 11:08
Lækker Yams, spændende at se om der kommer andre versioner med den motor. Gerne en lidt højere model alla en MT-07 "Versys"

Billede 6 er da vist ikke fra MT-07 :-) Eller fåes den også med USD forgaffel? ;-)

iphoneno1
iphoneno1 5/5 2014 kl. 12:23
Er i ved at blive voksne? Jeres test er efterhånden mere grundige end i touring og bike.
Godkendt og LIKE herfra.
skagboen
skagboen 5/5 2014 kl. 13:11
Ja mere af den slags tak
Ølkaplen
Ølkaplen 5/5 2014 kl. 14:08
I skal osse ha ros for at fokusere på cykler i overkommelige prisklasser, nye såvel som brugte.

TN 3/2014 tester en Moto Morini til kr. 380.000, som kun kan købes over nettet...
- hva` f..... skal vi bruge det til?
blackrain
blackrain 5/5 2014 kl. 14:36
Fedt med billeder i artikkel
Honda peter
Honda peter 5/5 2014 kl. 17:57
Hurraaaa.. Jeg har endeligt fået min MT 07 idag. Leveret af Yamaha Store Ringsted. Jeg elsker Honda for deres kram ( har 5 stk. ) men denne cykel har i den grad overrasket mig når det gælder køreglæde. Man skal dog som begynder tage sig i agt for den friske ACC. i 1. og 2. gear. Jep, den vil på baghjul, og det kom den også :-) Fin artikel der er skrevet, men synes jeg vil knytte en kommentar. At undvige på denne cykel er IKKE nemt. Det fede 180 bagdæk samt den korte akselafstand og en lige lovlig "fattig" affjedring gør det tilsammen ikke nemt for begyndere. Instumenteringen kan vise en masse, men ikke nemt at betjene under kørslen med handsker på :-( Efter ca. 80 km. begyndte jeg at savne den lille vindskærm der kan monteres foran, FATTER ikke den ikke er standardmonteret. Det regnede på hjemturen og vandet løb over instrumenterne så de nærmest var ulæselige... IKKE godt. Sum og sumarum, en rigtig lækker cykel til " små " penge.
Jeg burde for god ordens skyld nævne at jeg er MC kørelærer i Holbæk. I stalden står også en KTM Duke og en KAWA ER6 samt en håndfuld Honda cykler.
Køreskolen Nymann
Køreskolen Nymann 6/5 2014 kl. 14:17
Har haft min i godt en uge (rundet godt 500 km).
Er meget glad for den. eneste anker er min størrelse for stor til MT-07 (er 2 meter høj).
Er lidt enig med Honda Peter i undvige manøveren til praktisk prøve ikke vil se godt ud med en uerfaren køre.
Men stadig gennemgående formår den at få en mc køre der har kørt mc de sidste 22 år til at smile.
PRØV DEN PRØV DEN inden du køber en ældre cykel til de samme penge.
toro
toro 12/5 2014 kl. 10:01
så er der blevet bestilt en til konen det bliver så dejligt hun går barer og venter på at yamaha får en hjem men det kan jo tage noget tid da de er i restordrer øv øv og det er jo nu vi skal bruge den da vi skal på ferie håber de når det inden .
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke