Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine
Test: Skrigende vanvittig maskine

Test: Skrigende vanvittig maskine

Straks den nullers på øret er fanden løs. Jorden drejer baglæns og man kæmper for at holde sig fast på dette syge apparat

Video: Test: Yamaha YZF R6 2017
Straks den nullers på øret er fanden løs. Jorden drejer baglæns og man kæmper for at holde sig fast på dette syge apparat.

Yamaha her gennem mange år siddet solidt på tronen i supersportklassen. Siden 2006 hvor modellen kom med skarp kåbe og YCC-T indsprøjtning, kunne konkurrenterne kun se misundelig til, og i 2008 hvor modellen blev finpudset og gik fra 125,3 hk til 127,3 hk, løb Yamaha aldeles fra konkurrenterne.

Yamaha R6 var en motorcykel der måtte så pokkers meget igennem med den nye version, før forbrugerne tog den til sig. Yamaha kom til at prale af en motor der kunne køres op til 17.500 omdrejninger. Fakta var at omdrejningsbegrænseren slog fra ved 15.800 omdrejninger, og omdrejningstælleren var rigelig tunet, så forbrugerne troede på de 17.500 omdrejninger. Desværre for Yamaha fandt nogen ud af praleriet, og Yamaha måtte tilbagekøbe en stor del af de solgte Yamaha R6 i USA grundet usand markedsføring. Yamaha lagde sig fladt på ryggen og undskyldte snyderiet, hvorefter salget tog fart.

Omdrejningstælleren er stadig noget foran

Yamaha´s dominans kunne læses på klodens racerbaner, hvor Yamaha tog flertallet af pokalerne i 600 standard-serierne, og hvor næsten alle piloter valgte Yamaha frem for andre mærker. Der var ganske enkelt flere Yamaha R6 på banerne, end alle andre mærker tilsammen. Trackday-piloterne og racerdrengene vidste godt Yamaha R6 var skarpere end konkurrenterne.

Siden 2006 er der intet sket. Ingen har kunnet røre den skarpe Yamaha, der trods10 år gammel konstruktion bare har været urørlig. Det siger lidt om hvor skarp Yamaha R6 har været konstrueret fra start. Ingen over, ingen ved siden af, alle langt efter.

Siden er det gået lidt ned af bakke for motorsiden på Yamaha R6. De seneste års forureningskrav har presset den højtydende motor. Først fra de vilde 127,3 hk i 2008, til 122 hk i 2010 grundet tilføjelsen af Euro 3. Og senest til 116,8 hk i seneste version grundet Euro 4. Yamaha R6 har altså tabt 10,5 hk over de seneste 6-7 år grundet seneste emissionskrav. At Yamaha R6 ydermere har taget 1 kg på i seneste udgave, driller vægt-kraftforholdet yderligere.

Men hvordan er nyeste udgave af Yamaha R6? Er det ekstra kg og de manglende 10,5 kg ødelæggende for den moderne Yamaha R6? Dette har vi tænkt os at finde ud af.

Seneste udgave af Yamaha R6 har fået design som kendes fra den nye Yamaha R1. Ekstrem skarp, strømlinet og i No-Nonsens udtryk. Her er signaleret fart, og intet andet. Det undrer Yamaha har monteret nyeste Yamaha R6 med bagfodhvilere, da bagsædet er på størrelse med en moderne smartphone. Altså ubrugelig til en moderne fedladen europæers røv. Yamaha R6 anno 2017 er til en person. Bagsæde og bagfodhvilere er ren pynt.

Stadig et uhyre skarpt design

Styr og sæde er stadig ondt placeret som på forgængeren. Det betyder sædet højt, og styret lavt. Denne motorcykel er kun for absolutte top gymnaster. Ikke alle magter nemlig at stå på hænder en hel køretur. Vi føler dog den nye version er marginalt mere afslappende at køre end forgængeren, da nyheden giver følelse af at sidde mere i motorcyklen en på toppen af motorcyklen som på forgængeren, hvilket absolut er positivt.

Når først startknappen aktiveres forskrækkes man. Denne friske hvirvelvind tager omdrejninger i en hast som ikke forstås før den opleves. Et minimalt vip på gassen resulterer øjeblikkelig i et hysterisk skrål fra udstødningen. Fedt. At Yamaha gearkassen ydermere har 100% styr på skiftebevægelserne i den hurtig roterende motor, giver en skøn fornemmelse af ægte racing-kvalitet.

På MagaCin er vi priviligerede, og specielt i denne test har vi de bedste forudsætninger. Vores adresse på FDM Jyllandsringen betyder de bedste muligheder når så vild en supersporter skal testes. Og at undertegnede er ejer af den vildeste Yamaha R6 til dato, nemlig 2008 modellen, gør det endnu lettere at konkludere om Yamaha R6 anno 2017 er den vildeste, skarpeste og bedste supersporter til dato.

Straks der rulles ud af pitten på Jyllandsringen på Yamaha R6 er man ikke i tvivl om 2017 R6 mener projektet alvorlig. Minimalt træk i bunden, som totalt ændrer karakter efterhånden som omdrejningstælleren nærmer sig det røde felt. Tøsen bare skriger efter omdrejninger, og des nærmere nålen kommer de 16.000 omdrejninger, des nærmere kommer 2017 R6 klimaks. Yamaha R6 kan ikke køres doven hvis der skal tempo på. Nej den skal skrige konstant, men så bliver R6 også totalt hysterisk. På den fede måde. Her lander den nye R6 ikke langt fra den vilde 2008-2009 model.

Fantastisk på Jyllandsringen

Første sving kommer til syne, bremsen aktiveres, indstyring og nedlægning påbegyndes under rå nedbremsning. Vildt tempo, men helt uden dramatik. Hvordan pokker gør den det så legende let? Næste sving kommer farende, og igen går Yamaha R6 ind i opgaven med krum hals, højt skrigende, og helt udramatisk. I takt med flere sving forsvinder bagude, går det op for mig at det er ikke den nye Yamaha R6 der er pokkers meget bedre end den vilde 2008-2009 model, men mig der kører ganske anderledes. Det er trygheden der er langt større, vidende at nyheden er udstyret med Race-ABS og Traction Control. Her risikerer man ikke helt så meget ved brutal svingstart, som på en motorcykel der er blottet for elektroniske hjælpemidler som på tidligere R6 modeller. Faktisk er der ikke megen forskel i køreegenskaberne fra 2006 til 2017, men moderne elektronik giver tryghed.

Efterhånden som Jyllandsringen gennemkøres igen og igen, går det op for os at Yamaha R6 anno 2008 og Yamaha R6 anno 2017 er uhyggelig ens. Det burde de vel også være, da opdateringer på 2017 modellen alene er design, tilføjelse af moderne elektronik, samt ændret gennemstrømning grundet de nye forureningskrav. Er det godt eller skidt? Godt naturligvis, da forgængeren var en perle, og tilføjelsen af elektronikken gør Yamaha R6 til en helt moderne, og meget mere sikker motorcykel. Desværre mærker man også lidt mangel på luft i nyheden, når omdrejninger nærmer sig toppen. I de høje omdrejnings-luftlag trækker 2008-2009 modellem vejret mere frit, og virker marginalt mere levende.

2017 modellen virker lettere kvalt

Yamaha R6 er stadig en PITA (Pain In The Ass) i offentlig dansk trafik. I Danmark må man ALDRIG køre over 130 km/t, hvilket er alt for lidt til den iltre Yamaha R6. Under 150 km/t hænger alt kroppens vægt på håndledene, hvilket gør den til noget af en udfordring. Efter en times tur med 80 km/t er smerterne tydelige i håndled, skuldre og nakke. Og gearkassen er desuden irrelevant ved denne hastighed, da Yamaha R6 aldrig kommer ud af 1. gear.

Vi kan ikke komme på nogen motorcykel i sportklassen vi hellere vil eje en den nye Yamaha R6. Den tæver med lethed de store 1000 ccm superbikes på vores små skandinaviske Mickey Mouse baner. Kommer svingene tæt nok, virker en 1000 ccm superbike som en supertanker sammenlignet med Yamaha R6. Ikke fordi R6 er så meget lettere end en moderne superbike, men fordi geometri og motor gør den langt hurtigere i disciplinen retningsskift.

Yamaha R6 er stadig kongen af supersport anno 2017, og vi gætter på der går mange år før denne iltre skrigende raket skubbes af tronen.

Er der nogen der vil købe en Yamaha R6 2008? Nu drømmer jeg nemlig om opgradering.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke